در یک مطالعه بالینی جدید، هوش مصنوعی دستیار پزشکی استارتاپ K Health در دوسوم موارد همانند پزشکان انسانی بیماری افراد را تشخیص داد و در یکسوم نیز نتایج بهتری نسبت به انسانها ارائه کرد.
براساس گزارش فوربز، محققان مرکز پزشکی سیدرز-ساینای و استارتاپ سلامت دیجیتال K Health توصیهها و تشخیصهای چتبات هوش مصنوعی K Health را با عملکرد پزشکان واقعی مقایسه کردند؛ در این تحقیق عموماً بیماران دارای علائم حاد تنفسی، ادراری، واژینال، چشمی یا دندانی بودند که به بخش اورژانس مجازی مراجعه کردند. محققان دریافتند که این هوش مصنوعی در دوسوم موارد تصمیماتی مشابه پزشکان میگیرد و در یک سوم باقیمانده نیز عملکرد بهتری ارائه میدهد.
البته K Health میگوید این هوش مصنوعی برای جایگزینی پزشکان طراحی نشده، بلکه هدف آن ارائه مراقبتهای بهداشتی بهتر است.
در این مطالعه محققان از دادههای Cedars-Sinai Connect، یک برنامه مجازی مبتنی بر دستیار هوش مصنوعی K Health که از سال 2023 راهاندازی شده، استفاده کردند. این چتبات با بیماران صحبت و همزمان سوابق پزشکی آنها را بررسی میکند تا بتواند بیماری آنها را تشخیص دهد.
در این مطالعه محققان 461 ویزیت بزرگسالان را در ژوئن و ژوئیه 2024 بررسی و توصیههای هوش مصنوعی را با پزشکان مقایسه کردند. همچنین محققان از 4 پزشک خواستند تصمیمات بالینی گرفتهشده توسط انسان و هوش مصنوعی را ارزیابی کنند.
در 68 درصد موارد، هوش مصنوعی و پزشکان برای توصیههای خود نمرات برابری گرفتند. در بقیه موارد، داوران تصمیمات هوش مصنوعی را تقریباً دو برابر بهتر ارزیابی کردند. همچنین این تحقیق نشان داد که هوش مصنوعی در 2.8 درصد مواقع توصیه بالقوه مضر به بیماران کرده است؛ این رقم برای پزشکان 4.6 درصد بود.
«آلون بلوک» (Allon Bloch)، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت K Health میگوید: «من به این موضوع بسیار افتخار میکنم. هوش مصنوعی تصمیمات بهتری میگیرد و اشتباهات کمتری میکند. هوش مصنوعی در پیروی از دستورالعملها بهتر بود. در جایی هم که هوش مصنوعی به خوبی پزشکان نبود، تفاوتهای کوچکی وجود داشت.»
محققان میگویند که برای مشکلات نسبتاً ساده، هوش مصنوعی میتواند عالی عمل کند و شاید نیازی به مداخله پزشک نیز نداشته باشید. اما در بیمارهای پیچیده نیاز است که یک انسان روی هوش مصنوعی نظارت داشته باشد.
یافتههای این پژوهش در ژورنال Annals of Internal Medicine منتشر شده است.