خبرگزاری مهر، گروه استانها-سید فرشاد رجایی فر: ۱۹ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی وقت، عملیات اجرایی محور ارتباطی «لنده-تشان» به طول ۵۵ کیلومتر و با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان در شهرستان لنده آغاز شد.
طرحی که قرار بود شهرستان لنده را از بنبست ارتباطی خرج کند، اما طولی نکشید این پروژه بعد از مدتی به بهانه نداشتن مجوز ماده ۲۳ تعطیل شد.
با بهره برداری از این طرح قرار بود، شهرستان لنده از بنبست ارتباطی خارج و کریدورهای ارتباطی جنوب کشور تکمیل شود اما اکنون ۶ سال از تعطیلی این پروژه ارتباطی میگذرد.
محور ارتباطی لنده-تشان تکمیل کننده محور جادهای جنوب
طرح ملی محور «لنده - تشان» فاصله جادهای استانهای غربی مانند ایلام و خوزستان را تا استانهای شرقی مثل فارس و سیستان و بلوچستان «اهواز-لنده-یاسوج-شیراز» حدود چهار ساعت نسبت به مسیر فعلی «اهواز - بهبهان - گچساران -باشت - بابامیدان - نورآباد-قائمیه – شیراز» کوتاهتر میکند و همچنین منجر به کاهش قریب یک ساعتی فاصله استانهای مرکزی کشور در امتداد مسیر «پاتاوه-دهدشت» تا مناطق جنوب غربی کشور و بنادر خلیج فارس در استان خوزستان میشود.
روانسازی تعاملات اجتماعی، منطقهای و ملی برای تسهیل گردشگری فصلی، نوروزی، سفرهای زیارتی به خصوص اربعین، تکمیل کریدورهای جادهای جنوب، افزایش ظرفیت ترانزیتی و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه از اهداف این طرح ارتباطی است.
طرحهای راهسازی نظیر کریدور بابامیدان- سمیرم با گذر از شهرستانهای بویراحمد و دنا در این استان، استان فارس را به اصفهان متصل میکند، جاده ارتباطی پاتاوه- دهدشت یکی دیگر از پروژههای مهم راهسازی است که ۳ دهه ساخت آن به طول انجامید که در سفر دوم شهید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد تا حلقههای اتصال جنوب به مرکز و شمال کشور را فراهم سازد.
خروج شهرستان لنده از بن بست ارتباطی
شهرستان لنده به دلیل بنبست بودن، محرومیت مفرط ناشی از عقب افتادگی، دسترسی نداشتن به امکانات مرکزی و به خصوص نبود راههای ارتباطی، این شهرستان را با مشکلات و معضلات عدیدهای مواجه کرده است که افتتاح این مسیر میتواند این شهر را از بنبست خارج کرده و در مسیر توسعه قرار دهد.
منطقه تشان نزدیکترین راه مستقیم به شهرستان لنده را دارد، اما برای طی مسیر تشان - لنده باید از مسیری پر پیچ و خم با مسافت ۱۰۰ کیلومتری و گذر از «تشان- بهبهان»، «بهبهان-دهدشت»، «دهدشت– سوق» در نهایت به شهر لنده رسید.
با بهرهبرداری از مسیر ارتباطی تشان-لنده فاصله ۱۰۰ کیلومتری تشان- بهبهان- لنده ۷۰ کیلومتر کاهش پیدا میکند و همچنین شهرستان کهگیلویه و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به خوزستان سهولت بیشتری پیدا میکند.
آغاز عملیات اجرایی محور لنده-تشان مطالبه مردمی است
امام جمعه لنده در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بهره برداری از محور ارتباطی «لنده-تشان» یکی از مطالبات به حق مردم و جوانان شهرستان لنده است و بارها این موضوع را در دیدار با مسئولان و خطبههای نماز جمعه عنوان کردم.
حجت الاسلام سید هدایت الله محمودی افزود: درخواست مردم این شهرستان موضوع محور ارتباطی لنده- تشان است که امیدواریم در دولت جدید، شاهد خبرهای خوبی برای آغاز عملیات اجرایی این محور باشیم.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال، این شهرستان از بن بست خارج و فرصت برای سرمایه گذاری فراهم میشود.
طرح ارتباطی تشان-لنده با داشتن مجوز ماده ۲۳ تعطیل است
فرماندار لنده هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این شهرستان یک کیلومتر هم آزاد راه ندارد، گفت: تنها راه ارتباطی این شهرستان از طریق بخش سوق در شهرستان کهگیلویه است.
محمد تقوی نژاد اجرای محور ارتباطی تشان-لنده با عنوان اصفهان-کهگیلویه و بویراحمد-خوزستان را راه حلی برای خروج لنده از بنبست ارتباطی عنوان کرد و یادآور شد: با بهرهبرداری از این طرح، زیرساختها برای توسعه و ورود سرمایه گذاران به شهرستان لنده فراهم میشود.
وی تاکید کرد: در گذشته، ۶ کیلومتر از راه ارتباطی «لنده-تشان» خاک برداری شد اما به دلایل مختلف از جمله کارشکنیها و بی توجهیها این محور متوقف شد.
فرماندار لنده با بیان اینکه مجوز ماده ۲۳ برای این طرح اخذ شده و در جدول بودجه ملی قرار گرفته است، تصریح کرد: تنها درخواست و مطالبه مردم بهرهبرداری از این طرح ارتباطی است و همین امر باعث شده مهمترین اولویت ما در این شهرستان باشد.
گفتنی است شهرستان لنده با داشتن ۲۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
بعد از تکمیل محور پاتاوه_دهدشت جاده لنده_تشان آغاز میشود
مدیر طرحهای شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: محور ارتباطی لنده-تشان در ادامه محور شهرضا_یاسوج_بهبهان است که بخشی از این کریدور در قالب محور پاتاوه_دهدشت به بهره برداری رسید.
صمصام آقایی با اشاره به اینکه بخشی از تقاطعهای میانی و روشنایی تونلهای محور پاتاوه_ دهدشت تکمیل نشده است، افزود: برای ساخت و تکمیل این محور ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی علت توقف طرح ارتباطی لنده_تشان را کمبود اعتبار عنوان کرد و ادامه داد: تا محور اصلی پاتاوه_دهدشت تکمیل نشود نمیتوان عملیات اجرایی محور لنده_تشان را آغاز کرد.
مدیر طرحهای شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محور ارتباطی پاتاوه_دهدشت ۱۳۶ کیلومتر مسافت دارد، تصریح کرد: با برآورد امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه محور ارتباطی پاتاوه_دهدشت شده است.