به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار احمد رضا رادان: با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، با تشریح اقدامات پلیس در نوروز ۱۴۰۴ ، به پرسشها در این باره پاسخ داد.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: یکی از مأموریتهای پلیس مهم پلیس در ایام نوروز تأمین امنیت و آرامش مسافران نوروزی بوده، جدا از طرحهای ترافیکی، اینکه یک مسافر با امنیت و آرامش در جاده بتواند حرکت کند که کار بسیار هم است، به جهت پهناور کشورمان که شما در همه نقاط این اشراف را داشته باشید و این کار را انجام بدهید. راجع به این بفرمایید؟
سردار رادان: مسئله مهم در نوروز چند مسئله است. یکی بحث راهنمایی و رانندگی و سفر است. ولی چند مسئله دیگر هم به خودش اختصاص داده. اولین موضوع این است که ما یکسری شهرهایی در نوروز داریم که مسافر فرست هستند، یعنی شهرها و بعضی از محلها از مردم خالی میشود و حرکت میکنند به سمتی. و یکسری از شهرها داریم مسافرپذیر هستند، یعنی به جمعیت آن شهرها هم یک جمعیتی اضافه میشود و اسکانهای نوروزی یا مسافری میگیرد. مباحث سفرهای خارجی یعنی بحث معابر مرزی، چه مرزهای دریایی، هوایی و زمینی است. همچنین موضوع کنترل مجرمین در زمانی که فکر نکنند حیات خلوتی برای آنها پیدا شده است. این مسئله عملیات بسیار سنگینی را برای همه آحاد همکاران من در پلیسهای تخصصی فراهم میکند. مثلاً عزیزان مرزبان ما در آماده باش ۱۰۰ درصد قرار گرفتند تا بتوانند خلأهای مرزی را پوشش بدهند. بحث مرزها را به کنترل جدیتر دربیاورند و همچنین در پایانههای مسافربری هم مستقر شوند. چراکه امسال خیلی از مسافرین ما مسافرین مرزهای زمینی بودهاند، که تعداد زائران کربلا هم بسیار نمود داشت و چشم نواز بود. نکته بعدی حوزه امنیت درون شهرها است، شهرهایی که خالی از سکنه میشود یا سکنه آن کم میشود. به هر حال با پویش امنیت محل محور، محلههای مختلف را پوشش میدادیم که زمانی مجرمین احساس نکنند که فضایی برای آنها ایجاد شده برای اتفاقهایی مثل سرقت یا ارازل گری. نکته بعد هم مسافرین عزیزی که حرکت میکنند و در شهرها اسکان پیدا میکنند. چه هتل ها، چه مسافرخانه ها، چه تفرجگاههایی که بعضاً با چادر و اینطور چیزها مینشینند و آن ایام تعطیلات شان را سپری میکنند. همه اینها لازمه اش ایجاد امنیت است و به همین واسطه بود که ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای ما در آماده باش ۱۰۰ درصد قرار گرفتهاند تا بتوانند تأمین امنیت کنند. الحمدالله با همکاری مردم، خاصه صدا و سیما، دستاوردهای بسیار خوبی هم در همه حوزهها از مرز تا به شهر خدا را شکر شامل حال همکاران عزیز ما و دستاورد امنیت برای مردم حاصل شد.
سؤال: در حوزه امنیت در جادهها و شهرها، چون به نظر میرسد شهرهایی که مسافر میفرستند یک چالش دارند، چون خلوت شوند، شهرهایی که مسافر میرود یک چالش دارند، چون خیلی پرجمعیت میشوند. آمارهای شما در مقایسه با سالهای قبل نشان دهنده افزایش این امنیت است؟
سردار رادان: بله، نسبت به سال گذشته ما از طرح نوروزی که از بیست و پنجم شروع شد تا به پانزدهم فروردین، نزدیک به ۵۵۸ میلیون تردد فعال ثبت کردهایم؛ که این نسبت به گذشته افزایش را داشت، افزایش تقریباً ۳ و نیم درصدی، نزدیک به ۴ درصد افزایش بود. این افزایش را بعضی از وقتها به ما میگویند سند شما چه است که میگویید افزایش دارید. ما دو تا سند داریم، یکی میزان مسافرهایی که جابجا میشوند، بحث تردد شمارها و از همه مهمتر موضوع مصرف سوختی که صورت میگیرد. ما تقریباً امسال میشود بگوییم روزانه مصرف حدود ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت را تجربه کردهایم که البته اوج آن در ۲۹ اسفند بود که به ۱۶۴ میلیون لیتر رسید. یعنی تقریباً یک رکورد بین چند ساله کشور را زد.
سؤال: تقریباً چند درصد افزایش نسبت به سال گذشته؟
سردار رادان: نسبتاً ۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل را داشت. فقط ۲۹ اسفند ولی در هر روز افزایش ۸ و ۹ دهم درصد مصرف سوخت داشتیم. یعنی یک مرتبه از ۱۱۰ میلیون تا ۱۱۵ میلیون به ۱۳۵ میلیون لیتر روزانه رسید. این به این معنی بود که الحمدالله سفرها بیشتر شده، این عدد ۵۵۸ میلیون ترددی که ما عرض میکنیم بر این دو مبنا است و مبناهای مسافرهایی که جابجا میشوند و اسکان پیدا میکنند که به نظر من رسید که تمامی مسئولین مربوطه در حوزههای دیگر هم از افزایش خبر دارند. این یک جهت اش خوشحال کننده است، یعنی اینکه مردم ایام نوروز را فرصت مغتنمی میدانند که یک استراحتی کنند، سفری را انجام دهند و انرژی جدیدی بگیرند برای شروع کار جدید و سال جدیدشان، این برای ما خیلی خوشایند است و بسیار افتخارآمیز است. منتها قصه پر غصه تصادفها همواره دارد من و همکاران من را در این حوزه اذیت میکند و مردم عزیز را که به نظر میرسد ما در سال ۱۴۰۴ این پویش نه به تصادفات را باید خیلی جدی، خیلی عمیق و خیلی با برنامههای جدید پیش ببریم که در بخشهای بعدی سعی میکنم به آنها اشاره کنم.
سؤال: در حوزه تأمین امنیت چه در جادهها و چه در شهرها، تهران را که دیدم عرض میکنم، مثلاً سالها مشاهده میکردیم که یکسری چادرهای سیاری نصب میشد، نیروهای شما حضور داشتند، امسال به نظر میرسید کمتر بود. آیا رویکرد شما به سمت نامحسوس کردن کنترل پلیس رفته بود، یعنی یک تغییر راهبردی از این جهت داشتید یا با چه سازوکاری این امنیت تأمین میشد؟
سردار رادان: هر سال برای افزایش امنیت باید طرحی نو دربیاید. یک سال چادر زدن جواب میدهد، یک سال من خاطرم است بعد از چادر ما آمدیم به کانکس روی آوردیم و یک سال هم پنلهایی را زدیم که میشد اسکان پیدا کنند و یک زمان هم با گشتهای محسوس و غیرمحسوس، این مهم را انجام میدادیم. امسال حوزه درون شهرها، حوزه امنیت محله محور شد. یعنی ما در هر شهری محلههای آن شهر را معلوم میکردیم، مسئول برای هر محله گذاشتیم در دو حوزه، حوزه پیشگیری و مقابله با سرقت. یعنی یک جا از سرقت جلوگیری کنند و یک جا بتوانند مقابله کنند با سارقین احتمالی که صورت میگیرد که الحمدالله این طرح هم جواب داد. قطعی است که سال آینده حتماً باید طرحی نو درآورد و کار کرد. حرفی که شما زدید، مطالبه ما است. اینکه ما بتوانیم شهرهای مان را و حتی جادههای مان را زیر پوشش دوربین بیشتر و بهتری ببریم. واقعاً ما از این حیث در رنج هستیم، البته طرحهایی را هم پیش بینی کردهایم، با ریاست جمهور صحبت کردهایم، ایشان هم قبول کردهاند، قرار شد طرح را خدمت ایشان ببریم، ایشان هم ابلاغ کنند. به نظر میرسد یک طرح نو و جهشی در حوزه کنترلها دستاورد کار امنیت برای مردم خواهد شد.
سؤال: به لحاظ مقایسه آماری مثلاً سرقت از منازل در ایام نوروز هم با کاهش مواجه بودهایم، امسال نسبت به سالهای قبل؟
سردار رادان: الحمدالله این اتفاق خوب افتاد. الان دو سال است موضوع جدی مقابله با سرقت را راه اندازی کردهایم. باز هم در دو حوزه، حوزه پیشگیری یعنی کاری کنیم که سارقین نتوانند سرقت کنند و دوم حوزه مقابله. یعنی اگر سرقت شد، بتوانیم به سرعت کشف کنیم، به سرعت مال مردم را پیدا کنیم و دراختیارشان بگذاریم که مالباختگان شیرینی امنیت را بچشند. الحمدالله امسال هم این اتفاق خوب افتاد، نسبت به پارسال که پارسال هم باز ما یک کاهش چند درصدی داشتیم، نزدیک به ۱۸ درصد کاهش سرقت ثبت شده است.
سؤال: در تأمین امنیت در شهرها از فناوریها و تجهیزاتی که استفاده کردید به نسبت سالهای قبل چه تفاوتهایی داشت و چقدر الان پلیس به این امکانات مجهز است؟
سردار رادان: شعاری داشتیم به نام پلیس هوشمند. سه بعد پلیس هوشمند را تعریف کردیم و الان داریم دانه دانه اجرا میکنیم. بعد نیروی انسانی، یعنی خود پلیس ویژگیها و مشخصههای پلیس هوشمند را فرد پلیس بداند چه است و آموزش ببیند و بتواند اجرا کند. بعد تجهیزات است که به هر حال بتواند از تجهیزاتی استفاده کند که این تجهیزات کمک کند حوزه امنیت را و بعد بعدی آن که مهمتر از این دو بعد هم است، ساختار رفتار و محیط است. الحمدالله دو اتفاق افتاد، یکی یک مرکز مدیریت تحلیل داده راه اندازی شد و این اتفاق میمون باعث شده الان خیلی از دادههای ما که محکوم بود بایگانی شود، میآید تجزیه و تحلیل میشود. به این صورت ما حتی امسال از این مرکز مدیریت تحلیل داده استفاده کردیم که در چه استانی و در چه شهری چه تعداد مسافر هنوز وجود دارد، بر اساس آن دادههایی که تعریف کردیم و گذاشتیم و بسیار کمک کرد، هم به فرماندههای ما و هم به مسئولین دیگر، دستگاههای استانی و هم به پلیس راه. برای اینکه آمادگی خودش را داشته باشد برای اینکه بفهمد چه تعداد مسافر در چه بازه زمانی قرار است برگردند یا جابجا شوند. این یکی از کارهایی بود که در حوزه هوشمندی انجام دادیم. این را به شدت داریم به جلو میبریم، تا الان ۵ آزمایشگاه تحلیل داده از مرکز تحلیل داده راه اندازی شده. یعنی پلیس آگاهی امروز مجهز شده به آزمایشگاه تحلیل داده. سازمان اطلاعات ما مجهز به این شده. پلیس پیشگیری ما دارد به جلو میرود و پلیس مبارزه با مواد مخدر ما هم الحمدالله به مرکز تحلیل داده مجهز شده است. نکته بعد در حوزه هوشمندی این بود که ما بتوانیم خدمات به مردم را هوشمندتر کنیم. بروز و ظهور آن را در اربعین دیدید، آن بحث گذرنامه که ما شعار از منزل تا منزل را در گذرنامه دادیم، فقط از اپلیکیشن پلیس من یک چیزی نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر وارد شدند، مشخصات شان را دادند، ثبت و گذرنامه زیارتی شان چاپ و درب منزل تحویل شان شد. قصد داریم بتوانیم این را در حوزه گواهینامه، گذرنامه و در حوزه شماره گذاری هم بست دهیم و انشاالله امیدواریم سال ۱۴۰۴ این سه حوزه نتایج اش را مردم حس کنند و ملموس باشد.
سؤال:، چون در حوزه و محدوده شهرها داریم صحبت میکنیم، جنابعالی به بحث سرقت اشاره کردید. یکی از موضوعاتی که مردم روی آن خیلی حساسیت دارند و شما هم مؤکداً اعلام کردید که برخورد جدی خواهید کرد، بحث ارازل است، تعبیر شما این بود که از روی ارازل رد خواهیم شد. آیا همچنان با این رویکرد در سال ۱۴۰۴ پیش خواهید رفت و منظورتان چه است که از روی ارازل رد خواهید شد؟
سردار رادان: منظور که مشخص است. پلیس در حوزه امنیت مردم با کسی شوخی ندارد. آنجایی که کسی جرأت میکند امنیت مردم را بخواهد به مخاطره بیندازد، محل رویارویی ما با او است، برای حفظ مردم، حفظ جان مردم. البته به حکم قانون. از موضوعاتی که میتواند مردم را خیلی احساس ناامنی شان را بالا ببرد، ارازل و اوباش هستند. یعنی اینکه میآید چاقویی دست میگیرد، قمه دست میگیرد، عربده میکشد و فکر میکند محله را خریده و مردم آن محله هم مستأجر او هستند و میخواهد با این رفتارش رعب و وحشت در دل مردم ایجاد کند، باج گیری کند. ما این را قبلاً هم برخورد کردهایم، ۱۴۰۴ قویتر به حکم قانون برخورد میکنیم. این نوید را به مردم بدهم که یک ساعت پیش در یکی از محلههای تهران تعدادی از این اراذلی که آمده بودند شرخری میکردند، میرفتند خانههای مردم و میگفتند از این خانه تو یک سهم از یک دنگ آن را خریدهایم و میخواهیم بیاییم داخل آن بنشینیم. بعد مردم را تهدید میکردند و میگفتند نارنجک داخل خانه میزنیم، بعد هم میگفتند ماشین مان بیمه است، میزنیم به شما و میرویم بیمه پول اش را میدهیم. یک ساعت پیش بچههای ما وارد شدند، با اینها درگیر شدند، خوشبختانه به حکم قانون ۶ نفر از اینها را با تیر زدند. در نزد مردم درگیر شدند، مردم هم دیدند، از قانون و از پلیس هم تشکر کردند. به احتمال قوی یک نفر از این ۶ نفر احتمالاً به درک واصل میشود، یعنی وضعیت اش وضعیت خوبی نیست. این پیامی است برای اراذل، اگر میخواهید ما را امتحان کنید، هیچ مانعی ندارد، به این ۶ نفر مراجعه کنید ببینید اگر خاطره خوشی است، حتماً ما در خدمت شان هستیم به حکم قانون، برای مردم. مردم بدانند ما حاضر نیستیم امنیت مردم را با چیزی معامله کنیم. ما حاضر نیستیم امنیت مردم و عدهای خودخواه بخواهند بیایند به بازی بگیرند و بعد هم بتوانند راست راست راه بروند. ریاست محترم قوه قضائیه محکم روی این موضوع ورود دارند، براساس قانون و همه مردم هم از این موضوع استقبال میکنند. همان روزی که این صحبت را کردیم که ما از روی ارازل رد میشویم، شما بروید پیامهایی را که مردم دادهاند را ببینید. واقعاً مردم خودشان امنیت شان را حاضر نیستند که به خطر بیندازند و حاضر نیستند کسی بیاید این امنیت را به خطر بیندازد. بر این اساس ما پشت مردم هستیم، در خدمت مردم هستیم، در کنار مردم هستیم و حتماً حتی جان خودمان را در این مسیر میگذاریم، در مسیر امنیت مردم. سال ۱۴۰۳، ۷۶ نفر از همکاران من شهید شدهاند، از داخل مرز بگیرید تا داخل شهر. یعنی عدهای به خودشان جرأت دادند از این قاچاقچیان که با خودروی شان به همکاران ما بزنند و همکاران ما شهید کنند. آیا اینها غیر از این است که اینها از دیوار قانون عبور میکنند و باید از آنها عبور کرد، ما حتماً از آنها عبور میکنیم. غیر از اراذل و اوباش، سال ۱۴۰۴ سال سختی برای قاچاقچیان خواهد بود، قاچاقچیان کالاهایی که تولید ما را به خطر میاندازند. کارخانههای ما را به سمت تعطیلی میبرند و تولیدکنندههای ما را ناامید میکنند. حتماً با آنها برخورد جدی و قاطع خواهد شد به حکم قانون و همه اقدامات مان را انجام دادهایم تا این مهم را انجام دهیم و در کنار آن پشت تولیدکنندهها قرار میگیریم. سال هم سال سرمایه گذاری برای تولید است. اگر سرمایه گذار احساس نکند، فقط امنیت هم امنیت نظامی و انتظامی نیست، امنیت اقتصادی سرمایه گذار باید تأمین شود. یعنی سرمایه گذار نبیند یک قاچاقچی محصولی از آن طرف میآورد و محصول او را نابود میکند. یا مثلاً یک قاچاقچی با ورود میتواند تولید یک تولیدکننده را به خطر بیندازد. ما پشت سر تولیدکنندههای عزیز هستیم، حمایت پلیس پشت سرشان است و حتی ما به آنها قول دادهایم که مشکلات شان را در حوزههای دیگر هم حتماً پیگیری کنیم و کمک کارشان باشیم. قاچاقچی میتواند تولید یک تولید کننده را به خطر بیاندازد ما پشت سر تولید کنندگان عزیزمان هستیم، حمایت پلیس پشت سرشان است و حتی ما به آنها قول دادیم که مشکلات شان را در حوزههای دیگر هم حتما پیگیری کنیم و کمک کارشان باشیم.
سوال: منظور شما از حوزههای دیگر کدام بحثها است؟
سردار رادان: قطعا بعضی از تولیدکنندگان ما ممکن است در حوزههای صنعت، بازرگانی، در حوزههای مختلف گرههایی در کارشان باشد، این موضوعات را در جلساتی که خدمت وزرای عزیز داریم و کارگروههایی که پلیس امنیت اقتصادی ما در آن سهیم است و شرکت میکند، معمولا به عنوان حامیان تولید کننده قرار میگیریم و خود تولید کنندگان، خود بنده با ایشان جلسه گذاشتم گفتم مشکلات تان را به شخص من و به پلیس امنیت سردار رحیمی اطلاع دهید و سازمان اطلاعات مان حتما ما در جهت رفع آن کمک خواهیم کرد.
سوال: و این نکاتی که جنابعالی اشاره کردید و تاکید شما روی بحث اراذل و قاچاقچیان کالا در کنار آن اقداماتی است که از سالهای قبل در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و در ارتباط با سارقین آنها که در قوت خود باقی است؟
سردار رادان: قطعا، ما چند تا اولویت عملیاتی امسال داریم. دو سال است یکی از اولویتهای ما مقابله با سارقین است، بخاطر همین هم ما توانستیم آن افزایش سرقتی که داشت صورت میگرفت را کنترل کردیم، به سطح مساوی رساندیم و امروز که در خدمت شما هستیم سال به سال کاهش ۱۸ درصدی را داریم تجربه میکنیم و افزایش کشف را داریم تجربه میکنیم. سال ۱۴۰۴ مقابله با سارقین صورت میگیرد، افزایش پابندهای الکترونیکی را داریم، افزایش کنترلهای هوشمند را داریم که داریم انجام میدهیم، مقابله با مالخرها را داریم، مالخرها مهمتر از خود سارقین هستند و تلاش خواهیم کرد که یک اتفاق دیگر هم بیفتد، این همکاری خود مردم را میخواهد، بعضی از مردم ما در نگهداری اموال شان بسیار سست عمل میکنند، یعنی گویا اصلا کد میدهند به سارق که بیا ببر، بعضی اوقات ما با سارقینی که صحبت میکنیم سهل الوصولترین راه دسترسی به اموال مردم را تجربه کردند، یک دستورالعملی هم بعنوان دستورالعمل ایمنی ساختمان از نظر انتظامی ابلاغ شده که از این پس هر ساختمانی که ساخته میشود بایستی ملاحظات انتظامی در آن باشد، امسال محکم دنبال میکنیم، نظام مهندسی مسئولیت این کار را دارد، ما نظارت بر آن میکنیم، آموزش شان خواهیم داد و لذا ساختمان اگر ساخته شد و آن ملاحظات انتظامی را نداشت، پایان کار به آن داده نخواهد شد.
سوال: در سال گذشته تصاویری پخش میشد شاید خیلی کم بود ولی سرقتهای مسلحانه که از داخل منازل اتفاق میافتاد انتشار تصاویر آن خیلی شاید مردم را نگران میکرد که هر کسی ممکن است این همزاد پنداری بکند که برای من هم ممکن است فردا این اتفاق بیفتد و برخوردهای پلیس در این زمینه.
سردار رادان: الحمدالله ما در مقابله با سارقین مخصوصا سارقین خشن با امکاناتی که در اختیار گرفتیم و با آن آزمایشگاه هوشمندی که در پلیس آگاهی مان راه اندازی کردیم، توفیقات بسیار خوبی داشتیم، یعنی هیچ سرقت مسلحانهای نبود از جنس خشن که کشف نشود و برخورد نشود. امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد و توصیه میکنیم کسانی که در حوزه مجرمین بخواهند قرار بگیرند، با جان خودشان بازی نکنند. این پیام مهمی است به آنها، همکاران من هم با آنها تعارف نخواهند کرد.
سوال: صحبت از شهدای پلیس کردید، در ایام نوروز هم باز تعدادی از همکاران تان را از دست دادید در چه عملیاتهایی بود؟
سردار رادان: یکی از آنهایی که خیلی رنج آور بود، سه نفر از همکاران من بودند که در چهارشنبه آخر سال برای حفظ جان مردم تعدادی از این مواد محترقهای که جمع شده بود تا بخواهند از آن استفاده بکنند، همکاران من رفتند و جمع آوری کردند و برای انتقال آن که آوردند که انتقال دهند متاسفانه در اتاقی که گذاشته بودند تا جابجا بکنند منفجر شد و سه نفر از همکاران ما مظلومانه شهید شدند، این نبود مگر طمع عدهای طمعکار که چهارشنبه آخر سال را به جای این که یک حوزه اجتماعی مردمی ببینند، یک حوزه ضد اجتماعی میبینند و کار میکنند. این خیلی ما را رنج داد و در سیستان و بلوچستان هم برای تامین امنیت مردم یکی از همکاران ما به شهادت رسید، یعنی ما در سال ۴۰۴ تا به الان ۴ شهید تقدیم امنیت مردم کردیم.
سوال: برسیم به بحثهای ترافیکی و پویش نه به تصادف، چقدر اثر داشت این پویشی که راه اندازی شد آیا به کاهش تصادفات و تلفات جادهای کمک کرد؟
سردار رادان: وقتی صحبت پویش میشود، یعنی اجرای یک فرهنگ و اجرای یک فرهنگ، وقتی صحبت از یک فرهنگ میشود، نمیتوانیم این فرهنگ را در بازه زمانی ۱۰-۱۵ یا ۲۰ روز به آن نمره هیم. چون فرهنگ میخواهد بشود. این فرهنگ یک مقدار زمان میبرد و ما باید در طول یک سال بررسی کنیم و دنبال کنیم، اما این که آیا امسال در همین بازه زمانی اثر نگذاشته، قطعا اثر گذاشته، یک بخشی از آن، آن اثرهایی است که انجام شده و دیده نمیشود، ما نمیتوانیم این را به عینه بتوانیم بازگو کنیم یعنی، چون نمیشود پیش بینی کرد که اگر این پویش نه به تصادف نبود آیا عدد کشتههای ما هم همین بود یا بیش از این بود؟ من با اطمینان خاطر میگویم احتمالا بیشتر از این بود، چون مخصوصا صدا و سیما، جا دارد از بچههای شما از همکاران شما، از رئیس محترم صدا و سیما تشکر کنم، انصافا خیلی دقیق، خیلی آگاهانه و خیلی با تم بسیار مناسبی آمدند این بحث پویش نه به تصادف را انجام دادند، اما وقتی صحبت از فرهنگ میشود، این در دل همه قرار میگیرد به نظر من میرسد این پویش نه به تصادف را که البته اثرگذار بوده ما امسال بر اساس رخداد، رخداد وقتی میگوییم یعنی صحنه، مسیر صحنه و بیمارستان ۸۸۰ کشته در این بازه زمانی داده شد، البته نسبت به پارسال کمتر است، ولی ۸۸۰ خوب است؟ که ما خوشحال شویم بگوییم کمتر است، تازه مبنای ما بر اساس تلفات ناشی از تصادفات رانندگی پزشکی قانونی است، پزشکی قانونی هم یک بازه زمانی میگذارد برای این که یک تعداد از این مصدومانی که در بیمارستان هستند یک بازه زمانی میگذارد یک ماه، چهل روز که ببیند چه اتفاقی میافتد و آن را قطعی کند، به نظرم میرسد که به این عدد یک چیزی دیگر هم اضافه میشود ولی باز هم نسبت به پارسال کمتر است ولی مردم عزیز بدانند، در طول یک سال نزدیک ۲۰ هزار نفر در حادثه تلفات رانندگی مردممان را از دست میدهیم چه کسانی هستند؟ بیشتر آنها قشر جوانی هستند که قشر مولد کشور میتوانند باشند در تولید، در نسل، در کار، چه سود دارد برای خودکامگی یک عدهای ۲۰ هزار نفر لباس مرگ به تن شان کنند، حالا اگر این ۲۰ هزار نفر شد ۱۸ هزار نفر باید خوشحال باشیم؟ حتما نباید خوشحال باشیم باز ۱۸ هزار نفر هستند با چند تا کار به نظر میرسد که میتوانیم این عدد را به حدود ۷-۸ هزار نفر برسانیم، ما این را خدمت ریاست محترم جمهور، خدمت وزیر محترم کشور هم ارائه دادیم. در تعطیلات نوروز شخص آقای دکتر پزشکیان دو بار در موضوع ترافیک و راهنمایی رانندگی میهمان ما بودند و به شدت علاقمند هستند که کاری را بتوانند انجام دهند. برادر عزیزم سردار مومنی وزیر محترم کشور، بسیار وقت گذاشتند و وزرای دیگر هم البته مثل وزیر بهداشت، پای کار بودند و دیگر دوستان، هلال احمر، اورژانس، وزارت راه همه این ها، ما خدمت جناب آقای رئیس جمهور توضیح دادیم که یک: رفتارهای ترافیکی آموزش آن از درون شهر است، مردم ما شاید بخش عمدهای نزدیک به ۹۰ درصد از اقدامات راهنمایی و رانندگی و ترافیکی شان در شهر است، ۱۰ درصد آن پیمایش جاده است. پس شهر میشود مرکز آموزش برای جاده. وقتی در شهر انضباط ترافیکی حاکم نباشد نقش خودش را در جاده نشان میدهد، اما اگر در شهر این اتفاق بیفتد در جاده خودش را نشان میدهد، چون جاده پیمایش طولانی تری دارد سرعت بیشتری دارد شدت تصادف بیشتر میشود، نتیجتا شدت تلفات و تعداد تلفات هم بالا میرود این یک نکته، پس بایستی بپذیریم که انضباط شهری را باید محکم کنیم، من فکر نمیکنم کسی از مردم باشد که رنج نبرد از موتورسوارهایی که پیاده رو و خیابانهای یکطرفه را در تسخیر خودشان میخواهند به دست بیاورند. آیا با این گروه باید برخورد بشود یا نباید برخورد بشود؟ یا بعد بایستی کاسه دلسوزی دست بگیریم که اینها قشر مستضعف هستند محروم هستند، قانون میگوید که هر قشری قانون را اجرا کند، آیا خوب است که قشر موتورسوار ما بیشترین تلفات را داشته باشند؟ آیا خوب است که مردم در پیاده رو در کام مرگ موتورسوارهای ما بروند؟ این خوب نیست، پس این اتفاق هم بایستی بیفتد. بحث ترافیک و رفتار ترافیکی با یک دستگاهی به نام خودروی متصل حاصل میشود، ما خدمت آقای رئیس جمهور ارائه دادیم ایشان قبول کردند، قرار بر این است که برویم طرح آن را هم خدمت شان و ابلاغ کنیم.
سوال: خودروی متصل چیست؟
سردار رادان: خودروی متصل دستگاهی است که روی خودروها نصب میشود آن دستگاه رفتار ترافیکی فرد را ارائه میدهد. همه چیز، هم سرعت، هم انحراف ها، هم یکطرفه ها، هر اتفاقی که بیفتد را نشان میدهد و البته به امنیت خودرو هم کمک میکند، انشاالله از امسال با تصویب ریاست محترم جمهور شروع خواهیم کرد، بخش بسیار خوبی است، گام اول آن هم قرار است در خودروهای عمومی بشود ولی بیشترین تصادفات ما در خودروهای شخصی است که باید این اتفاق بیفتد و نکته بعد، ما در جاده و در شهر از کمبود دوربین رنج میبریم، اگر بخواهم منتظر باشیم که دستگاههای دولتی مسئول این دوربین را نصب کنند شاید تا چندین سال اثر نداشته باشد. من این جا خواهش میکنم شما هم مطالبه گری کنید، موضوع خودروی متصل را شما مطالبه گر بشوید، موضوع ترافیک و انضباط و آموزش رفتار ترافیکی در شهر را شما مطالبه گر باشید و موضوع دوربین را، ما با بخش خصوصی صحبت کردیم با آقای رئیس جمهور و آقای مومنی هم صحبت کردیم قبول داشتند این را، بخش خصوصی حاضر است بیاید دوربینهای سطح جاده و شهر را برای ما بگذارد و نسبت به تراکنش آن بتوانیم هزینههایی به آن بدهیم خیلی عالی میشود. انشاالله آقای رئیس جمهور هم کلیت آن را قبول داشتند انشاالله شما هم مطالبه گری کنید به نظرم میرسد این دو سه تا کار میتواند یک جهش بسیار بزرگی در حوزه این رفتار ترافیکی و پویش نه به تصادفات برای ما انشاالله حاصل کند.
سوال: شما امسال از پهپاد استفاده کردید تجربه خوبی بود؟
سردار رادان: بسیار خوب بود، تجهیزات همان یک بعدی از پلیس هوشمندی است، تجهیزات مختلف ابعاد مختلف هوشمندی را میآورد، این پهپادها را در ۲۰ استان کشور در ایام نوروز تجربه کردیم و انصافا نقاط بسیار کوری که در هیچ کجا دیده نمیشد را توانستیم رفتارشان را کنترل کنیم، تعدادی خودرو ما متوقف کردیم، اعمال قانون کردیم. در تخلفات حادثه ساز که منجر به این ۲۰ هزار کشته میشود، حدود ۱۰ درصد از رانندگان دارند خلاف میکنند، ولی این ۱۰ درصد اراده شان را به آن ۹۰ درصد تحمیل میکنند، مردم عزیز ما، هزینه تخلفات برای این گروه اگر بالا نرود احساس میکنند که سلطان جاده باید باشند، این سلطان جاده بایستی بفهمد که رفتار غیر قانونی او هزینه بالایی دارد در کشورهای دیگر در حوزه راهنمایی و رانندگی حتی محرومیتهای اجتماعی دارند، یعنی اگر کسی تخلف رانندگی و امتیاز او به یک عددی برسد حتی اجازه کاندید شدن ندارد، یعنی این رفتارش است و با این رفتار غیرقانونی کجا میتواند قانونگذار شود و کجا میتواند مثلا نماینده یک شهر شود، جلوی او را میگیرند ما باید به این جاها برسیم و بایستی سطح انضباط خودمان را عالیتر کنیم.
سوال: دوست داشتم راجع به این طرحهای ترافیکی و تجهیزات دیگر و فناوریهای دیگر که پلیس استفاده میکند به آن بپردازید، اگر میشود کوتاه بفرمایید و اگر نه سراغ مرزها میخواستیم برویم و فناوریهایی که در آنجا مورد استفاده قرار میدهیم.
سردار رادان: ما چند تا نکته را بایستی خدمت مردم عزیزمان عرض کنیم، نکته اول در حوزه موضوع راهنمایی و رانندگی است. این موضوع از موضوعات مهم است از دغدغههای مهم مسئولین ما است، ما خدمت حضرت، آقا زمانی رسیدیم، آقا میفرمودند که حتی یک کشته قلب من را آزار میدهد. رئیس جمهور به شدت در این حوزه جدی هستند، وزیر کشور جدی است و دوستان دیگری که بایستی مسئولیت داشته باشند جدی هستند، پلیس جدی بر حکمی که وظیفه دارد بایستی عمل کند و سهم خودش را انجام دهد. دعوت میکنم از مردم عزیزمان، خودشان سهامدار شوند در پویش نه به تصادف یعنی این که سهم خودشان را بیایند عمل کنند. واقعا حیف است که برای یک سفر و برای ۱۰ دقیقه یا نیم ساعت زودتر رسیدن عمری یک معلول جلوی چشم شان باشد، عمری خاطره فوت یک عزیزشان جلوی چشم شان باشد، شما صحنههایی که ایجاد میشد را بروید ببینید واقعا دختر بود که کنار پدرش ضجه میزد، پدر بود که کنار پسرش ضجه میزد، اینها ماحصل یک اتفاق است.
سوال: شما در این تصادفات سهم بیشتر را از بین جاده، خودرو و راننده بیشتر به عامل انسانی میبینید؟
سردار رادان: نه سهمها مشترک است، بعضی از این خودروهای ما ارابه مرگ هستند. خودرو هست، حادثه میدهد ولی بایستی بر اساس این حادثه سطح مقاومی هم داشته باشد. در کرمان اتوبوسی در واژگونی نیمه، ۱۴ نفر کشته شدند. جزو کشورهایی هستیم که جاده هایمان طولانی است. نمیتوانیم این استاندارد را فقط استاندارد اروپایی ببینیم. الان بعضی از کشورها بواسطه این که این پیمایش را دارند میآیند در ستون گذاری و سقف یک استاندارد جدید میگذارند که اگر این خودرو واژگون شد سقف نشود عامل قتاله برای مردم. الان سقف اتوبوسهای ما و بدنه و شیشه اتوبوسهای ما عامل قتاله است. این را بایستی اصلاح کنیم. این خودروهای عمومی. خودروهای شخصی مان هم همین است. خودرویی واژگون میشود ۵ تا ملق میزند آدمها در آن مصدوم و مجروحند، خودرویی واژگون میشود یک نیم ملق میزند سه تا کشته از آن بیرون میآید این بواسطه چیست؟ ایمنی درست نیست. نکته بعد جادهها و نقاط حادثه خیز هستند و نکته بعد هم عامل انسانی هم هست عامل انسانی مهم است، به هرحال نبایستی وقتی خسته هست رانندگی کند، نبایستی وقتی کم حوصله است رانندگی کند، این را هم بایستی محکم دنبال کرد.
سوال: انشاالله راجع به مرزها اگر مایل هستید بفرمایید و یکی هم مهمترین اولویتهای شما در سال ۱۴۰۴.
سردار رادان: یکی از اولویتهای ما من اولویتهای سال ۱۴۰۴ مان را دو بخش کردم یک بخش درون سازمان است که این جا مجدد میخواهم از مسئولین کمک بگیرم، اگر چه رئیس مجلس کمک کردند، رئیس محترم جمهور کمک کردند و انصافا پای کار آمدند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمک کردند، ولی ما جزو کسانی هستیم که کمترین منزل سازمانی راداریم. اولویت ۱۴۰۴ مان را هم گذاشتیم برای همکاران عزیزمان. برای منزل سازمانی که بتوانیم بسازیم، ما ۱۰۰ هزار منزل سازمانی نیاز داریم و بایستی کار کنیم. عزیزان ما ۷۰ درصد حقوق و مزایای همکاران عزیز من میرود در اجاره خانه، این پلیس نبایستی این طور باشد انشاالله کمک بیشتری کنند.
اما برای مردم ما چند تا اولویت گذاشتیم، کنترل هوشمند مرز که از سال قبل آغاز شده، در دریا و خشکی، دوم مقابله با سارقین، مقابله با معتادین متجاهر، مبارزه با حوزه قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا و از همه مهمتر جهش در تولید خدمات انتظامی به مردم انشاالله.
سوال: بعنوان جمع بندی اگر نکتهای باقی مانده بفرمایید.
سردار رادان: بار دیگر از همکارانم تشکر میکنم، همکاران ما زحمت زیادی میکشند، جزو پرکارترین نیروها و واحدها و سازمانها هستند و جزو کم توقعترین آنها هستند. همسران، فرزندان و پدران و مادران آنها نسبت به آنها بسیار قانعتر هستند. من میخواستم این لحظههای آخر از همکاران عزیزم بار دیگر تشکر کنم و دست بوس شان باشم و سر تعظیم فرود بیاورم خدمت خانواده عزیز آنها.