قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه‌ای در کرمان آغاز به کار کرد/ تسهیل گری در امور ثبتی مردم

خبرآنلاین دوشنبه 18 فروردین 1404 - 13:26
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگ، از امروز قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه‌ای در استان آغاز به‌کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیدمهدی هاشمی در نشست شورای برنامه‌ریزی ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار کرد: سازمان ثبت با توجه به ماموریت‌های متنوع در حوزه‌های مستندسازی اراضی و املاک، ثبت شرکت‌ها و اجرای مفاد اسناد رسمی می‌تواند نقشی اساسی در تحقق شعار سال و تسهیل سرمایه‌گذاری در تولید ایفا کند و باید از این ظرفیت در حد اعلی استفاده شود.

اهمیت حدنگاری

وی افزود: در این میان حدنگاری و صدور اسناد مالکیت برای تمام پهنه‌های سرزمینی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب، رییس دستگاه قضا و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار داشته است و بخش عمده برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ بر مبنای تکمیل حدنگاری اراضی و املاک، تدوین و ابلاغ شده است.

دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از عنصر زمان، در پیشبرد اهداف سازمانی نقش‌آفرین است و هر جا به زمان توجه نکنیم، دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد لذا برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها از روزهای ابتدایی سال ضرورت دارد.

او گفت: اسناد دفترچه‌ای قدیمی با توجه به فقدان سامانه‌های جدید نقشه‌برداری در سنوات گذشته، عمدتا بر مبنای اطلاعات توصیفی صادر شده‌اند و از سوی دیگر، مختصات جغرافیایی این املاک در سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک جانمایی و تثبیت نشده‌اند.

هاشمی ادامه داد: بر این اساس، این اسناد باید به سرعت به اسناد حدنگار (تک‌برگ) تبدیل شوند که با بهره‌گیری از مختصات جغرافیایی از دقت بالایی در جانمایی املاک برخوردارند و با تثبیت در سامانه جامع املاک، مانع صدور اسناد مالکیت معارض می‌شوند.

وی با بیان اینکه مطابق قانون جامع حدنگار کشور ارائه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ممنوع است، گفت: تعویض این اسناد به سند تک‌برگ، یکی از اقدامات اولویت‌دار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال جاری محسوب می‌شود و به منظور راهبری بهتر این موضوع، از امروز قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه‌ای در استان تشکیل می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تاکید کرد: یکی دیگر از الزامات اجرای بهتر قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، داده‌آمایی پرونده‌های ثبتی است که فرآیند پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و دفاتر اسناد رسمی را تسریع می‌کند و باید به فوریت دنبال شود.

وی بیان کرد: عملکرد ادارات ثبت اسناد شهرستان‌ها به صورت روزانه رصد می‌شود و کارشناسان ثبتی باید ظرف ۴۸ ساعت از ارجاع پرونده نسبت به تکمیل گزارش کارشناسی اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتقاء دانش حقوقی و ثبتی کارکنان افزود: آموزش‌های ضمن خدمت باید استمرار داشته باشد و قوانین و مقررات به صورت پیوسته مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند تا وحدت رویه جایگزین تکثر رویه‌ها شود و فرآیندها تسهیل و تسریع شود.

هزینه‌تراشی برای مردم ممنوع است

وی با بیان اینکه هزینه‌تراشی برای مردم ممنوع است، گفت: به منظور کاهش حداکثری هزینه‌های مترتب بر حدنگاری و صدور اسناد مالکیت، قراردادهای متعدد به منظور تهیه نقشه اراضی کشاورزی، بافت شهری و نیز مناطق روستایی منعقد شده است و برای شهرهایی که نقشه‌ها نیاز به بروزرسانی دارد نیز در روزهای آینده قرارداد منعقد می‌شود تا نیاز به ارجاع متقاضیان به نقشه‌برداران برون‌سپار وجود نداشته باشد.

هاشمی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی حداکثری منابع و به حداقل رساندن مراجعات حضوری تاکید کرد: با بهره‌گیری از قابلیت‌های سامانه کاتب، مراجعات حضوری به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد و کاهش مراجعات حضوری علاوه بر تسریع در انجام امور به ارتقاء سلامت اداری نیز کمک شایانی می‌کند و مورد تاکید جدی است.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.