راهی کم‌دردسر برای جبران هزینه‌ها؛ درآمد نجومی باشگاه‌های فوتبال از فروش نام ورزشگاه

عصر ایران دوشنبه 18 فروردین 1404 - 18:16
در روزگاری که هزینه‌های سرسام‌آور تیمداری در فوتبال به یک چالش جدی تبدیل شده، باشگاه‌ها به دنبال راه‌های مختلفی برای تامین منابع مالی هستند و یکی از این روش‌ها که با کمترین دردسر همراه است، فروش حق نامگذاری ورزشگاه‌های خانگی به شرکت‌های تبلیغاتی و اسپانسرها است.

در روزهایی که مخارج و هزینه‌های تیمداری در فوتبال سر به فلک کشیده، رضایت دادن به تغییر نام ورزشگاه کم‌دردسرترین راه برای تأمین بخشی از این هزینه‌ها است.

به گزارش تسنیم، تبلغیات و جذب اسپانسر همیشه یکی از مهمترین ابزارها برای تأمین منابع مالی لازم جهت اداره تیم‌های فوتبال بوده و خواهد بود. در گذر زمان این ابزار دستخوش تغییراتی شده است. تیم‌ها نیز از هر فرصتی برای کسب حداکثری درآمدهای تبلیغاتی بهره برده‌اند تا جایی که در یک برهه زمانی، باشگاه بارسلونا بابت درج نام شرکت «اینتل» در زیر پیراهنش هم درآمد کسب می‌کرد.

در یک دهه اخیر هم بازار فروش نام ورزشگاه به شرکت‌ها مختلف داغ شده و تیم‌های سرشناس‌تر که جامعه آماری بالاتری از تماشاگر و هوادار داشته‌اند این فرصت را برای بالا بردن تراز مالی‌شان مغتنم شمرده‌اند. در همین راستا، نشریه مارکای اسپانیا به بررسی میزان درآمد باشگاه‌های فوتبال مختلف جهان از محل فروش امتیاز نامگذاری ورزشگاه‌های خانگی‌شان به اسپانسرها پرداخته است که رده‌بندی آنها را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. بی آره‌نا (بایرلورکوزن) 29.90 میلیون یورو
  2. اسپاتیفای نوکمپ (بارسلونا) 20 میلیون یورو
  3. آلیانتس آره‌نا (بایرن مونیخ) 13 میلیون یورو
  4. مرسدس‌بنز آره‌نا (آتلانتا یونایتد) 11.10 میلیون یورو
  5. سیگنال ایدونا پارک (بوروسیا دورتموند) 11.10 میلیون یورو
  6. آلیانتس آره‌نا (یوونتوس) 10.30 میلیون یورو
  7. ریاض ایر متروپولیتانو (اتلتیکومادرید) 10 میلیون یورو
  8. مرسدس بنز آره‌نا (اشتوتگارت) 10 میلیون یورو
  9. BMO استادیوم (لس‌آنجلس اف‌سی) 9.20 میلیون یورو
  10. اولکر استادیوم (فنرباغچه) 8.30 میلیون یورو
  11. ورزشگاه امارات (آرسنال) 6.90 میلیون یورو
  12. گروپاما استادیوم (لیون) 6.90 میلیون یورو
  13. ورزشگاه توپراس (بشیکتاش) 6.60 میلیون یورو
  14. دیگنیتی هلث اسپورتس (لس‌آنجلس گلکسی) 6.40 میلیون یورو
  15. ژیلت استادیوم (نیوانگلند رولوشن) 6.40 میلیون یورو
  16. آمه‌ریکا فرست استادیوم (رئال سلت‌لیک) 6.10 میلیون یورو
  17. ولتینز آره‌نا (شالکه 04) 6 میلیون یورو
  18. ورزشگاه مورمبیس (سائو پائولو) 5.90 میلیون یورو
  19. راین نکار آره‌نا (هوفنهایم) 5.50 میلیون یورو
  20. کومرزبانک آره‌نا (اینتراخت فرانکفورت) 5.40 میلیون یورو
  21. اول پارک (النصر) 4.60 میلیون یورو
  22. راین انرژی (کلن) 4.50 میلیون یورو
  23. چیس استادیوم (اینترمیامی) 3.50 میلیون یورو
  24. ردبول آره‌نا (لایپزیگ) 3 میلیون یورو
  25. نئو کیمیکا آره‌نا (کورینتیانس) 2.80 میلیون یورو
  26. استادیو ماس مونومنتال (ریورپلاته) 2.60 میلیون یورو
  27. آلیانتس پارک (پالمیراس) 2.60 میلیون یورو
  28. استادیوم فیلیپس (پی‌اس‌وی آیندهوون) 2.30 میلیون یورو
  29. اوپاپ آره‌نا (آ ا ک آتن) 2 میلیون یورو
  30. اورنج ولودروم (مارسی) 2 میلیون یورو
  31. فولکس‌واگن (ولفسبورگ) 2 میلیون یورو
  32. رئال آره‌نا (رئال سوسیه‌داد) 1.50 میلیون یورو
  33. آبانکا بالایدوس (سلتاویگو) 1.40 میلیون یورو
  34. گامبا اوزاکا پاناسونیک (گامبا اوزاکا) 1.20 میلیون یورو
  35. پاورهورس استادیوم (لسترسیتی) 1.20 میلیون یورو

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.