کاوازکی این بار به جای موتور یک گرگ ساخت/ فیلم

خبرآنلاین دوشنبه 18 فروردین 1404 - 18:31
ربات CORLEO که با سلول سوختی هیدروژنی تغذیه می‌شود، به حرکات بدن سوارکار واکنش نشان می‌دهد و دارای سیستم‌های هوش مصنوعی یکپارچه برای تعادل و حرکت است.

تینا مزدکی_گروه صنایع سنگین کاوازاکی، شرکت چندملیتی خودروسازی از ژاپن، نمونه اولیه یک ربات چهارپا با نیروی هیدروژنی را رونمایی کرده که برای سوارشدن انسان طراحی شده است. این وسیله نقلیه رباتیک که CORLEO نام دارد، در یک رویداد نمایشگاهی برای اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا-کانسای معرفی شد.

CORLEO، رباتی الهام‌گرفته از گرگ، دارای چهار پا برای حرکت در زمین‌های ناهموار است و به‌عنوان جایگزینی همه‌جارو برای موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شده است. سوارکاران مانند درست مانند وقتی که سوار بر اسب میشوند، بر آن سوار می‌شوند، اما حرکت و طراحی آن شبیه به حیواناتی چابک مانند گوزن و پلنگ است. به گفته شرکت سازنده، این وسیله برای افراد مبتدی نیز مناسب است و امکان مانور در عین پایداری و عبور از مناطق کوهستانی را فراهم می‌کند.

آینده جابجایی و حمل‌ونقل

CORLEO که با سلول سوختی هیدروژنی و یک موتور ۱۵۰ سی‌سی کار می‌کند، نشان‌دهنده روند روبه‌رشد میان تولیدکنندگان ژاپنی در پذیرش راه‌حل‌های انرژی پاک است. کاوازاکی امیدوار است که این ربات قابل‌سوار شدن را طی ۲۵ سال آینده وارد بازار کند و آن را به‌عنوان گزینه‌ای آینده‌نگر برای ماجراجویی‌های خارج از جاده معرفی می‌کند.

چهار پای رباتیک مستقل CORLEO به‌صورت خودمختار عمل می‌کنند. همچنین، این ربات مجهز به سیستم‌های هوش مصنوعی برای تعادل و ناوبری بهتر است. گفته می‌شود طراحی این ربات از بازی‌هایی مانند Horizon Zero Dawn در کنسول پلی‌استیشن الهام گرفته است.

برخلاف راه‌های کنترل‌ سنتی، CORLEO به حرکات بدن سوارکار واکنش نشان می‌دهد. تغییر مرکز ثقل بدن سوارکار باعث می‌شود ربات در لحظه گام‌های خود را تنظیم کند. یک نمایشگر هدآپ (HUD) اطلاعات حیاتی مانند سطح هیدروژن، جزئیات حرکت و پایداری حرکت مانند توزیع وزن را نمایش می‌دهد. با این حال، از آن‌جایی که CORLEO هنوز در مرحله مفهومی است، مشخصات فنی دقیقی مانند سرعت، برد یا عمر باتری برای آن اعلام نشده است.

گویا کاوازاکی این ایده «ربات حیوانی» آینده‌نگرانه را به‌عنوان جایگزینی برای موتورسیکلت‌ آفرود کنونی تصور پیشنهاد کرده است. بنابراین این شرکت که به‌خاطر تولید قطارهای سریع‌السیر، موتورهای هواپیما و وسایل نقلیه آفرود شناخته می‌شود، اکنون با CORLEO خود را در صف مقدم نوآوری قرار داده و گامی مهم در جهت حمل‌ونقل نسل آینده برداشته است.

سال گذشته، کاوازاکی موتور هیدروژنی Ninja H2 HySE را نیز در پیست معروف سوزوکا در ژاپن به نمایش گذاشت. عرضه این موتورسیکلت به‌عنوان تعهد کاوازاکی برای توسعه وسایل نقلیه با سوخت جایگزین و دستیابی به بی‌کربنی‌ شدن معرفی شد، حال کاوازاکی با معرفی CORLEO، چند گام به جلو رفته است.

گسترش سبد محصولات رباتیک

رباتیک به‌سرعت به یکی از محورهای کلیدی فعالیت کاوازاکی تبدیل شده است. علاوه بر توسعه CORLEO که قابل‌سوار شدن است، این شرکت روی سری CL نیز کار می‌کند، همان ربات‌های صنعتی مشارکتی که برای تحمل دماهای بالا و جابه‌جایی مواد صنعتی سنگین طراحی شده‌اند. این ماشین‌های پیشرفته برای کارهایی مانند جوشکاری، مراقبت از ماشین‌آلات و پالت‌گذاری در طیف وسیعی از محیط‌های تولیدی طراحی شده‌اند.

افزون بر این، تولیدکننده ژاپنی وارد حوزه آموزش نیز شده و ربات Astorino را معرفی کرده است، رباتی آموزشی که برای آموزش مهارت‌های رباتیک و تولید در کلاس‌های درس طراحی شده است. Astorino با هدف پر کردن شکاف بین دانش نظری و تجربه عملی، ابزاری تعاملی برای یادگیری دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

کاوازاکی از زمان تأسیس شاخه رباتیک خود در سال ۱۹۸۹، تمرکز خود را به حوزه‌های جدید گسترش داده و اکنون در رباتیک صنعتی پیشرفته تخصص دارد. با چند دهه تجربه در حوزه اتوماسیون، این شرکت به یکی از شرکت‌های پیشرو جهانی در این زمینه تبدیل شده و نوآوری‌هایی را پیش برده که بر تغییر چهره صنعت تولید تمرکز دارند.

این شرکت همچنین مجموعه‌ای از کاربردها و همکاری‌ها را برای یکپارچه‌سازی ابزارهای پیشرفته در فرایندهای صنعتی بررسی کرده است، از جمله همکاری با شرکت AMT Precision Parts و Olis Robotics برای توسعه یک سیستم پیشرفته نظارت و کنترل از راه دور.

منبع: interestingengineering

۲۲۷۳۲۳

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.