عملیاتهای فیک ترامپ
روزنامه فرهیختگان نوشت:
«دیپلماسی نمایشی» مهمترین اهرمی است که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا با خودش به کاخ سفید آورده است. از نشستهای رو در رو با نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی و ولادیمیر زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین گرفته تا توییتها و مصاحبههای بیوقفه علیه اشخاص و کشورهای مختلف، ازجمله ایران. آن چیزی که درباره این شخصیت متناقض مشخص است، پیگیری و تشدید رویکردی تهاجمی و نمایشی است توسط او که بهوضوح بخشی از یک عملیات روانی گسترده علیه مردم ایران را به تصویر میکشد. ترامپ از زمان بازگشتش به قدرت بارها ایران را به اعمال فشار حداکثری، بمباران و روزهای سخت تهدید کرده؛ تهدیدهایی که نه تنها با هدف فشار بر فضای حاکمیتی ایران، بلکه برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم طراحی شدهاند. این استراتژی که ترکیبی از تهدیدهای آشکار، مدیریت فضای رسانهای و بمباران تبلیغاتی است، بیشتر از هرچیزی نشاندهنده تلاشی برای ایجاد ترس و سردرگمی روانی در میان مردم است.
جنگ رسانهای ترامپ علیه افکار عمومی مردم ایران به موضوع مذاکرات دوجانبه ایالات متحده با ایران رسید. او در سخنانی اعلام کرد مذاکرات با ایران به صورت مستقیم از روز شنبه آغاز خواهد شد؛ اظهاراتی که با توجه به تهدیدهای پیشین او، حتی فضای رسانهای بینالملل را تکان داد. این موضع او در حالی بود که عباس عراقچی اعلام کرد مذاکرات غیرمستقیم خواهد بود. ادعاهای متناقض ترامپ نیز درواقع بخشی از همان بازی روانی است. او با ترکیب تهدید و پیشنهاد مذاکره، سعی دارد ایران را در موقعیتی قرار دهد که هر واکنشی از سوی آن، به نفع روایت رسانهای او تمام شود. این تاکتیک که در گذشته کمتر در دیپلماسی دیده میشد، نشاندهنده تغییر پارادایم از مذاکرات محرمانه به سمت نمایش عمومی است؛ همان استراتژی که در نشست تحقیرآمیز ترامپ و زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین بهوضوح دیده شد.
عملیات روانی ترامپ علیه مردم ایران که در بازه ابتدای بهمن 1403 تا به امروز به اوج خود رسیده، ترکیبی از تهدید، نمایش و اعمال سلطه بر فضای رسانههایی است که مدیران بسیاری از آنها در جشن تحلیف او حضور داشتند و چندین میلیارد دلار هم تقدیمش کردند. او با این رویکرد، نه تنها دستگاه دیپلماسی ایران را تحت فشار قرار میدهد، بلکه افکار عمومی را نیز به میدان نبرد خود تبدیل کرده است. این وضعیت، ایران را به بازنگری در استراتژیهای رسانهای و دیپلماتیک خود ملزم میکند؛ زیرا در جهانی که ارتباطات لحظهای و شفافیت اجباری حرف اول را میزند، سکوت یا واکنشهای سنتی نمیتواند پاسخگوی بازیگری باشد که با توییت و مصاحبه و فضاسازی، هم تهدید میکند و هم روایت میسازد. ادامه این وضعیت آن هم در شرایطی که مذاکرات به زودی کلید خواهد خورد، وجود ضعف در دیپلماسی رسانهای را بیش از پیش نمایان خواهد کرد.
******
موافق تحصن برای حجاب نبودیم
امیرحسین بانکی پور در گفتوگو با ایلنا، درباره قانون عفاف و حجاب و اتفاقاتی که در ارتباط با تحصنکنندگان مقابل مجلس در این مدت رخ داده است، گفت: «معتقدیم که پیگیری ابلاغ قانون باید ادامهدار باشد. منتها مطالبه نرم؛ نه تحصن، زیرا ما از همین دوستانی که آمده بودند، چندین بار خواهش کردیم و گفتیم که ممکن است برایشان مشکلاتی ایجاد شود و اذیت شوند، البته این افراد از روی خلوص نیتشان و دغدغههایی که داشتند آمدند اما هرکه از ما مشورت میگرفتند میگفتیم این کار خوب نیست».
این عضو کمیسیو فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با این حال مطالبه نرم و تبیین قانون باید صورت میگرفت و قطعاً هم دیر یا زود این قانون را ابلاغ باید کنند. زیرا اصلا سابقه نداشته است در ۴۵ سالی از انقلاب میگذرد قانونی در مجلس تصویب شود و بعد شورای نگهبان آن را تأیید کند و ابلاغ نشود. خلاصه، دیر و زود دارد، ولی سوخت و سوز ندارد».
******
رییس جمهور در انتصاب معاون پارلمانی جدید دقت کند
حمید رسایی، نماینده مردم تهران در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی به موضوع معرفی معاون پارلمانی رئیسجمهور اشاره کرد و گفت: «از رئیسجمهور محترم میخواهم در معرفی معاون پارلمانی دقت لازم را داشته باشند. برخی اسامی که مطرح شدهاند، حاشیههای زیادی دارند و معرفی چنین افرادی طبیعتاً تعامل دولت با مجلس را دشوار خواهد کرد. آقای نیکزاد هم باید به این نکته توجه کنند که گزینه معرفیشده باید فردی باشد که تعامل مؤثر با نمایندگان داشته باشد؛ انتظار می رود رئیس جمهور که خودشان سابقه حضور در مجلس را دارند به این موضوع توجه داشته باشند و افرادی که حواشی در مورد آن ها وجود دارد را انتخاب نکند»
وی در تذکری با اشاره به بررسی لوایح مربوط به پالرمو و FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «یکی از موارد اختلافی که اکنون در مجمع در حال بررسی است، همین موارد است و نباید در شرایط فعلی که مذاکرات غیرمستقیم در جریان است، از داخل کشور پیام ضعف مخابره شود یا مفرهایی که در مواقع اضطراری به کار میآیند، بسته شود».
رسایی با تأکید بر اینکه هدف طرف آمریکایی از اصرار بر اجرای کامل ۴۱ بند برنامه اقدام FATF، بستن دست ایران در مقابله با تحریمهاست، تاکید کرد: «در لایحه پالرمو، مهمترین مسئله انسداد مسیرهای دور زدن تحریمهاست. حتی اگر ما در این زمینه حق شرط هم بگذاریم، نمیتواند اثر اصلی این لایحه را خنثی کند».
این نماینده مردم در مجلس همچنین خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «امیدواریم مجمع به رأی مجلس قبل توجه کند و در این لحظه حساس مذاکرات، تصمیمی اتخاذ نشود که پیام ضعف به بیرون مخابره شود. حتی کارهایی مانند پاک کردن پرچم آمریکا در خیابانها ممکن است برای دشمن تولید تفسیر و پیام کند».
.
******
واشنگتنپست :ممکن است نماینده آمریکا به عمان نرود
روزنامه واشنگتنپست به نقل از یکی از مقامهای دولت ترامپ نوشت که تیم استیو ویتکاف، فرستاده ویژه خاورمیانه، پیامهایی مبنی بر گفتگوهای مستقیم را از طریق عمان ارسال کرده . وی افزود که اگر مذاکرات مستقیم نباشد، ویتکاف ممکن است به عمان نرود.
این مقام استدلال کرد که آنچه برای شکستن بیاعتمادی شدید طرفین لازم است، یک "تبادلنظر همهجانبه" و "تبادل افکار" است. دو مقام آگاه دولت ترامپ نیز گفتند که ویتکاف در صورت دعوت ممکن است به تهران سفر کند.
این در حالی است که تارنمای خبری آکسیوس دیروز به نقل از ۲ منبع آگاه نوشته بود که ویتکاف، فرستاده رئیسجمهوری آمریکا در خاورمیانه، ریاست هیأت مذاکرهکننده آمریکایی در مذاکرات هستهای با ایران در عمان را بر عهده خواهد داشت.
به گفته یکی از مقامهای آمریکایی، این مراودات بیشتر "مذاکره درباره قالب مذاکرات" بوده است؛ آمریکا کارآمدی را در اولویت قرار داده و ایرانیها خواهان مذاکرات غیرمستقیم و آهسته هستند تا امکان اعتمادسازی و ارزیابی هدف نهایی آمریکا را داشته باشند.
******
شنبه چه اتفاقی خواهد افتاد؟
روزنامه سیاست روز نوشت:
براساس اعلام عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، روز شنبه آینده مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان آغاز خواهد شد. تیم ایران را«عراقچی» و تیم آمریکا را«ویتکاف» رهبری خواهند کرد. آیا روز شنبه ماجرای استانبول تکرار خواهد شد؟ دیشب ترامپ گفته که روز شنبه مذاکرات مستقیم و در سطحی عالی برگزار خواهد شد که عده ای گمانه زنی کردند ممکن است مذاکرات درریاض و بین ترامپ و پزشکیان برگزار شود! ولی در حقیقت اینگونه نیست و ممکن است ماجرای مذاکرات استانبول تکرار شود.
شاید بپرسید در استانبول چه اتفاقی رخ داد؟در دوران ریاست جمهوری اوباما،مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در استانبول آغاز شد. درابتدای جلسه ناظر مذاکرات خانم کاترین اشتون بود؛ بعد از گذشت دو ساعت از شروع مذاکرات ،خانم اشتون اتاق را ترک کرد وعملا مذاکرات مستقیم شد و نتایج خوبی هم بدست آمد.
درعمان داور کیست؟ گفته شده وزیر خارجه عمان واسطه این مذاکرات است. با اینکه طرفین در دو مکان و یا دو هتل مجزا می نشینند وحرف هایشان را برای هم می فرستند؟! همین ابهامات است که ترامپ بخودش اجازه می دهد تا فرمان جنگ رسانه ای را بدست بگیرد و از مذاکرات مستقیم سخن بگوید! اگر تا روز شنبه اسم امکان مذاکرات اعلام شود شیوه چیدمان بازیکنان زمین بازی نیز تقریبا مشخص می شود!آیا ایران وآمریکا ،«ارنج»بازیکنان را ۱-۲-۱میچینندیا۱-۳-۱؟
******
کرباسچی از اراده نظام برای مذاکره میگوید
غلامحسن کرباسچی، فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو حزب کارگزاران در خصوص آغاز مذاکرات ایران و آمریکا با سایت خبرآنلاین گفتوگو کرده. بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است:
* اگر نظام برای مذاکره اراده نداشت، به اینجا منتهی نمیشد که جواب نامه را بدهند. نمیدانم مستقیم یا غیرمستقیم بودن مذاکرات چقدر در ماهیت آن تاثیرگذار باشد، اما به هرحال با اصل مذاکره موافقت شده است. همین تبادل نظر، مذاکره و بیرون آمدن از فازهای امنیتی و نظامی تاثیرگذار است.
* همین امروز یک آرامش و به اصطلاح یک اعتمادی در بازار سرمایه و مبادلات ارز و طلا ایجاد شد که نشان میدهد بسیاری از مشکلات ناشی از جو روانی جامعه است. حالا درست است که اینها یقه آقای همتی بیچاره را گرفتند، او هم مقداری در دفاع از خود کوتاه آمد و آقای پزشکیان هم مقداری عنایت لازم را نداشت، اما معلوم است که با دو تا جمله که آن سمت دنیا گفته میشود و یک توییت در ایران ناگهان ۱۰-۱۵ درصد دلار و طلا پایین میآیند و بازار سرمایه یک جانی میگیرد.
* این نشان میدهد که بسیاری از معضلات اقتصادی و گرفتاری های ما روانی است. درواقع، بخش عمدهای از این مسائل مربوط به همین تشنجی است که یک عده دوست دارند دائما همین شعارها را در مجلس و جاهای دیگر بدهند. اما از نظر مردم که میخواهند به آیندهشان اعتماد و زندگی آرامی داشته باشند این وضعیت مطلوب نیست.
* به هرحال، مجموعه نظام به این نتیجه رسیده که از این وضعیت عبور کنند. اگر طرف مقابل هم مقداری خوی بلندپروازی و استکباری را کنار بگذارد، و به این فکر کند که در ایران زمینههای مختلفی برای سرمایهگذاری و رشد و توسعه وجود دارد و فضای آرامتری در این منطقه ایجاد شود، به نفع همه است. انشاالله به نتیجه برسد؛ این فضا خیلی میتواند به زندگی مردم کمک کند.
******
تکرار دغلبازیهای رسانهای درباره مذاکره با آمریکا
روزنامه کیهان نوشت:
در حالی که رسانههای بیگانه موضع محتاطانهتری نسبت به موضوع مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا اتخاذ کردهاند، برخی محافل و فعالان رسانهای داخلی به ذوقزدگی و تحمیق مخاطبان پرداختند. آنها در اینباره در حالی بازی رسانهای و شبانه با قیمت ارز را برجسته کردند که قیمت ارز در دولت برجام، 9 برابر افزایش یافت و خروجی اعتماد بلاوجه به طرف آمریکایی رکوردشکنی تورمی در دولت روحانی بود.
نکته قابل تامل اینکه ادعا میشد با توافق، همه تحریمهای لغو شده و بازگشتی در کار نیست اما در همان دولت اوباما انواع تحریمهای ویزا و آیسا و سیسادا (و سپس کاتسا از سوی کنگره و تحریمهای افزونتر در دولتهای ترامپ و بایدن) نشان داد که ادعا لغو تحریمها دروغی بیش نبوده است. همچنین ادعا میشد که با توافق 150 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران برمیگردد و 200 میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی به کشور میآید که در روند عبرت آموز برجام، دروغ بودن این بزک کاریهای فریبنده کاملا آشکار شد.
یادآور میشود مذاکرات منتهی به برجام که با وعدههای فریبنده دولت اوباما هم همراه بود دو سال طول کشید و پس از اعلام توافق، برخی افراد فریب خورده از تبلیغات رسانهای، در جشن خیابانی چنین وانمود میکردند که هر دلار در اثر توافق با آمریکا پانصد یا هزار تومان خواهد شد و حال آن که دلار در همان دولت از 3400 تومان به 35 هزار تومان هم صعود کرد!!
******
روایت روحانی از گفتوگوی تلفنی با اوباما
حسن روحانی، رئیس دولت اعتدال اخیرا در دیدار نوروزی جمعی از وزیران و استانداران دولت خود درباره مذاکرات با آمریکا و همچنین گفتوگوی تلفنی خود با باراک اوباما در سال ۹۲ توضیحاتی را ارائه داده که بخشهایی از آن به شرح زیر است:
* در مهر ۹۲ که به نیویورک رفتم اصرار آقای اوباما بر مذاکره بود. قبل از حرکت من از تهران آقای اوباما سه بار از طریق نمایندگی ایران در نیویورک پیغام داده بود که من مایلم با رئیسجمهور ایران که به نیویورک میآید مذاکره کنم.
* من این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردم. ایشان موافق نبودند. در این زمینه خیلی با هم صحبت کردیم که مصلحت ما هست یا نه، مذاکره بکنیم یا نکنیم؟ تا اینکه در نهایت پیشنهادی دادم که ایشان پذیرفتند. من گفتم اگر اوباما شرایط مرا بپذیرد، من مذاکره میکنم و ایشان این را رد نکردند و گفتند این شرایطی که شما میگویید بعید است طرف مقابل قبول کند.
* مذاکره عملاً انجام نگرفت اما در لحظات آخری که ما در نیویورک بودیم به تماس تلفنی آقای اوباما به دلایلی پاسخ دادم که اگر لازم باشد دلایلش را زمانی توضیح میدهم.
* آن مذاکره کوتاه بود، یک ربع تا بیست دقیقه بیشتر طول نکشید اما در آن مذاکره کوتاه ۵ مسأله مهم مطرح شد. در دو مسأله ما با هم توافق کردیم و در سه مسأله بنا شد بعداً درباره آنها صحبت کنیم.
* این تماس توانست فضا را تلطیف کند. از آن طرف هم مذاکرات مستقیم وزرای خارجه توانست راه را باز کند. زحماتی که آقای دکتر ظریف و تیم همراهشان کشیدند در طول این مدت، اگر بنا بود مذاکرات غیرمستقیم باشد، نه در دو سال که شاید در ۲۰ سال هم به توافق نمیرسیدیم.
******
آخرین گمانهزنیها درباره انتصابات احتمالی برای سه صندلی خالی دولت/ نوبخت جانشین همتی میشود؟
سایت جماران نوشت:
طی روزهای اخیر با برکناری شهرام دبیری، معاون سابق پارلمانی رئیسجمهور، تعداد جایگاههای خالی در دولت پزشکیان به عدد سه رسید؛ خالی شدن سه جایگاه در عرض یک ماه! ۱۲ اسفندماه سال گذشته بود که عبدالناصر همتی، وزیر سابق اقتصاد، با استیضاح در مجلس از کابینه خارج شد. همان شب محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیسجمهور نیز تحت فشارهای افرادی که مدعی بودند انتصاب او غیرقانونی است، از سمت خود استعفا داد. نهایتا در روز ۱۶ فروردین امسال نیز شهرام دبیری به علت سفر خود به قطب جنوب در اوضاع بحرانی اقتصاد کشور و دروغهایی که در رد این سفر گفته بود، توسط رئیسجمهور برکنار شد.
از همان نخستین روزهای پس از استیضاح همتی، گمانهزنیهایی در فضای مجازی در مورد گزینههای احتمالی جانشینی وی مطرح میشد. علی طیبنیا (وزیر اقتصاد دولت اول روحانی و مشاور پزشکیان در ایام انتخابات)، محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی)، سیدکامل تقوینژاد (رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور و دبیر هیات دولت پزشکیان)، علی نصیریاقدم (دبیر کمیسیون اقتصاد هیات دولت روحانی)، سیدحمید پورمحمدی (رئیس سازمان برنامه و بودجه پزشکیان)، حجتالله صیدی (معاون وزیر اقتصاد و رئیس فعلی سازمان بورس)، حجت میرزایی (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) و رحمتالله اکرمی (معاون سابق وزیر اقتصاد و سرپرست فعلی این وزارتخانه) از جمله افرادی هستند که به عنوان گزینههای احتمالی وزارت اقتصاد در رسانهها مطرح شدند. البته که هنوز پس از گذشت بیش از یک ماه، هیچ فردی از سمت دولت برای تصدی وزارت اقتصاد به مجلس معرفی نشده و این وزارتخانه همچنان با سرپرست اداره میشود.
در مورد معاونت پارلمانی نیز گزینههای مختلفی مورد گمانهزنی قرار گرفتهاند که از جمله آنان میتوان به غلامرضا تاجگردون (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس)، علیرضا منادی سفیدان (نماینده تبریز و رئیس کمیسیون آموزش مجلس)، محمدحسین فرهنگی (نماینده ادوار تبریز در مجلس)، سیدحسین هاشمی (نماینده ادوار شهرستان میانه مجلس)، میرهادی قرهسید رومیانی (نماینده تبریز در مجلس نهم)، سیدمرتضی حسینی (نماینده سابق شهرستان میانه در مجلس)، مجید نصیرپور (نماینده سراب در مجلس) و مجید انصاری(معاون پارلمانی دولت روحانی و معاون حقوقی پزشکیان) اشاره کرد. البته ظاهرا تاجگردون به عنوان گزینهای که بیشترین گمانهزنیها در خصوصش مطرح است، احتمال انتصاب خود به عنوان معاون پارلمانی رئیسجمهور را به کلی رد کرده است.
در مورد گزینههای احتمالی انتصاب به عنوان معاونت راهبردی اما گمانهزنی خاصی در فضای مجازی و رسانهای کشور مطرح نشده، شاید به این دلیل که این معاونت برای اولین بار در دولت پزشکیان ایجاد شد و در مقایسه با دو جایگاه دیگر، از اهمیت کمتری برخوردار است. البته که لازم به ذکر است همچنان در سایت ریاستجمهوری، نام محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیسجمهور، در لیست اعضای کابینه قرار دارد. اما عدم حضور ظریف در جلسات هیات دولت، نشان میدهد وی عملا از کابینه خارج شده است.