باید برای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک باب مدرسه ساخته شود

خبرگزاری مهر پنج شنبه 21 فروردین 1404 - 16:30
قزوین- معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: بر اساس قانون به‌طور میانگین هر ۲۰۰ واحد مسکونی نیازمند یک مدرسه است اما متأسفانه این ماده قانونی تاکنون مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید عبداللهی در نشست شورای عالی آموزش‌وپرورش که ظهر پنجشنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امروز اربعین با ساختار منظمی برگزار می‌شود زیرا زیرساخت‌های آن تأمین شده است و این تأمین زیرساخت‌های مرهون مساعدت همه بود و حالا لازم است در نهضت مدرسه‌سازی نیز همین فرآیند شکل بگیرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: طبق ماده ۱۸ قانون، هر انبوه‌ساز یا ارگانی که اقدام به ساخت مسکن تا ۲۰۰ واحد کند باید با ساخت مدرسه سهم آموزشی آن را نیز تأمین کند که به‌طور میانگین هر ۲۰۰ واحد مسکونی نیازمند یک مدرسه است اما متأسفانه این ماده قانونی تاکنون مغفول مانده است.

این مسئول بیان کرد: دولت در ۲ بخش سیاست‌هایی را پیرامون تقویت فرهنگ آموزش‌وپرورش دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن افزایش سطح کیفیت آموزشی و دیگری عدالت در فضاهایی آموزشی است که به‌طورکلی می‌توان گفت نگاه دولت به حوزه آموزش‌وپرورش نگاه ویژه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه امروز خیرین داوطلب وجود دارند اما متأسفانه مسائل و چالش‌های مختلفی از قبیل تأمین مسکن وجود دارد ادامه داد: آموزش‌وپرورش یک مسئله ملی بوده و هر نوع سرمایه‌گذاری در آن به‌واقع برای آیندگان محسوب می‌شود و باید در خصوص نهضت عدالت آموزشی بین دولت و بخش خصوصی تقسیم کار شود و خیرین نباید معطل مسئولیت‌های کاری دستگاه دولتی باشند.

وی ادامه داد: اهتمام دولت این است که برای اجرای طرح مدرسه‌سازی از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم، چراکه یکی دیگر از مسائل مهم در بحث مردمی سازی، توجه به نهضت مدرسه‌سازی در راستای توسعه عدالت آموزشی است.

این مسئول مطرح کرد: امروز سرانه فضا آموزشی در شهرستان‌های البرز، تاکستان و قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است که امیدواریم با اقدامات و تدابیر مسئولین شاهد اتفاقات مثبت باشیم.

عبداللهی عنوان کرد: مدرسه، یک حوزه خدمات بهداشتی - درمانی نیست که در طی سال چند باری با آن سروکار داشته باشیم، بلکه فعالیت آن مستمر و اثرگذار است و فرزندان همه خانواده‌های ایرانی در طول روزهای سال با مدرسه سروکار دارند، از این‌رو لازم است همه مسئولان و دستگاه‌ها نسبت به وضعیت و سطح کیفی این بخش بیش‌ازپیش توجه داشته باشند.

وی با تأکید بر جمع‌آوری مدارس کانکسی یادآور شد: در اولویت نهضت توسعه عدالت آموزشی حذف کامل مدارس کانکسی قرار دارد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری با استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های مربوطه بیش از هزار مدرسه کانکسی در کشور جمع‌آوری می‌شوند که این اقدام با تدوین شناسنامه پروژه‌های اولویت‌دار در ۳۱ استان صورت گرفته است.

عبدالهی خاطر با تأکید بر اینکه مردمی سازی اصل کار است و هر پروژه نهضت تعریف شد باید یک نماینده مردمی داشته باشد تا نظارت‌های محلی را گزارش کند نشان کرد: ۱۷ هزار میلیارد تومان مشارکت خیرین محقق شده است که ارزشمند است و ما در حوزه آموزش‌وپرورش نیازمند مشارکت مردمی و خیرین هستیم.

وی در پایان گفت: رویکرد ما در دولت تنها مسئله یابی نیست بلکه در کنار آن حل مسئله است و ما برای حل مسائل خود را جزئی از یک نظام کل می‌دانیم که باید به وظایف خود در این راستا به‌خوبی عمل کنیم و در کنار هم حل‌کننده مشکلات باشیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.