وقتی برای پیکان قرعه‌کشی کردند

همشهری آنلاین یکشنبه 24 فروردین 1404 - 12:46
کارخانه ایران‌ناسیونال که به همت‌ برادران احمد و محمود خیامی راه‌اندازی شد، نخستین نماد خودروسازی در ایران و زادگاه پیکان بود؛ خودرویی ملی که خیلی از ایرانی‌ها ۴‌دهه با آن خاطره داشتند.

به گزارش همشهری آنلاین، ٢٤اردیبهشت سال‌١٣٤٦ ‌خط تولید پیکان به راه افتاد. در این سال ۲مدل پیکان روی خط تولید قرار داشت که یکی لوکس و دیگری دولوکس نام داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که کارخانه ایران‌ناسیونال به ایران‌خودرو تغییر نام داد، پیکان حسابی چهره عوض کرد و با ظاهری جدید به‌عنوان چراغ بنزی رونمایی شد.
حتما برایتان جالب است که بدانید نخستین قرعه‌کشی خودرو در یکی از روزهای پاییز سال‌۶۱ در تهران برای پیکان انجام شد و فردای آن روز عده‌ای از مردم پایتخت پای دکه‌های روزنامه‌فروشی صف کشیدند تا شاید نامشان در میان اسامی برندگان خرید پیکان در روزنامه‌ها باشد. ماجرا از این قرار بود که مسئولان وزارتخانه نوپای صنایع سنگین برای حل گرفتاری‌های بازار خودرو، کمیته توزیع عادلانه خودرو را تشکیل داده ‌و سازوکاری درنظر گرفته بودند که مردم بتوانند با قرعه‌کشی خودرو بخرند.
پیکان با همه محبوبیتش میان خانواده‌های ایرانی ٤٠‌سال بعد در ٢۵‌اردیبهشت‌ماه سال‌١٣٨٤ آخرین مدلش در کارخانه ایران‌خودرو به رنگ سفید و با شماره ۱۱۰۲۰۸۵۸ ثبت و بعد راهی موزه ایران‌خودرو شد. مسئولان شرکت ایران‌خودرو روی بدنه آخرین پیکان نوشته بودند: «پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بردوش آن شکل گرفت و امروز به موزه صنعت می‌رود تا نظاره‌گر توسعه این صنعت باشد.»

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.