اپل با 2 شکایت گروهی جدید در آمریکا و کانادا روبهرو شده که دلیل اصلی آن تأخیر در ارائه نسخه جدید سیری است. این ابزار قرار بود با ویژگیهای پیشرفته مبتنیبر هوش مصنوعی با عنوان «Apple Intelligence» ارتقا یابد اما عرضه آن تا حوالی سال آینده میلادی به تعویق افتاد.
براساس گزارشهای اخیر، شاکیان میگویند اپل با تبلیغات گمراهکننده درباره این قابلیتها کاربران را به خرید گوشیهای آیفون 16 ترغیب کرده و در واقع بدون ارائه این امکانات آنها را فریب داده است.
در یکی از این پروندهها که در دادگاه فدرال ایالت کالیفرنیا ثبت شده، 2 شاکی اعلام کردهاند اگر خبر داشتند که این ویژگیها بهموقع عرضه نمیشوند، هرگز آیفون 16 نمیخریدند. آنها اپل را به نقض قوانین تبلیغات صادقانه و رقابت منصفانه متهم کردهاند. شکایتی مشابه نیز در استان بریتیش کلمبیای کانادا مطرح شده و هر 2 پرونده خواستار پرداخت خسارت از سوی اپل به خریدارانی شدند که به امید استفاده از سیری جدید، دستگاههایشان را ارتقا دادهاند.
قاضی درصورت اثبات تخلف اپل، میتواند این شرکت را به پرداخت غرامت به تمام مشتریانی که تحتتأثیر این تبلیغات قرار گرفتند، ملزم کند. هنوز حکم نهایی صادر نشده اما این پروندهها میتوانند پیامدهای مالی و اعتباری جدی برای اپل داشته باشند.
قابلیتهای جدید سیری قرار بود بهشکل قابلتوجهی عملکرد این دستیار صوتی را بهبود ببخشند و اپل در کمپینهای بازاریابی خود آنها را بخش مهمی از سری آیفون 16 معرفی کرد. حتی تبلیغاتی با حضور بازیگر معروف، «بلا رمزی»، برای نمایش قدرت این نسخه از سیری تولید شده بود اما وقتی مشخص شد عرضه آن به تأخیر افتاده، اپل مجبور شد آن تبلیغات را حذف کند.
هرچند اپل و تیم حقوقیاش تاکنون واکنشی به این شکایتها نشان ندادهاند، روشن است که نارضایتی گسترده کاربران و این فضای حقوقی میتواند فشار زیادی به این شرکت وارد کند. در هفتههای آینده، جزئیات بیشتری از روند دادرسی و واکنش احتمالی اپل منتشر خواهد شد.