آقای محمد احمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در پاسخ به سوالی درباره جایگاه پست ایران در جهان و نظر اتحادیه جهانی پست درباره عملکرد پست ایران افزود: اتحادیه، رویکرد مدیریت و راهبری ارتباطات بین الملل را دارد و عملکرد امسال پست ما درباره توسعه تجارت الکترونیک بین الملل مورد هدف و رصد اتحادیه است و البته محدودیتهایی از جمله تحریم و مسائل نقل و انتقالات پول و محدودیت حمل و نقل هوایی و برخی مسائل داخلی مان در حوزه گمرک و تعامل میان کشورها را داریم، اما هدف جدی امسال ما توسعه این بخش است تا حداقل با کشورهای همسایه بتوانیم حوزه تجارت الکترونیک بین الملل را ارتقا دهیم و این به ظرفیتی که اتحادیه جهانی پست برای ایجاد یک شبکه یکپارچه پستی در جهان به وجود آورده است برمی گرددد.
وی گفت: در کنار مدیریت این حوزه طبیعتا اتحادیه راهبری خودش را در حوزه ارتقاء کیفیت خدمات و حتی توسعه فناوری یا اشاعه ساز و کارهای فناورانه در پستهای جهان دارد و خوشبختانه عملکرد سال ۲۰۲۴ رشد قابل توجهی را نشان میدهد و نزدیک به ۱۴ پله صعود در شاخصهای چهارگانه ارزیابی اتحادیه داشتیم و عملا از مجموع ۱۷۴ کشوری که در این ارزیابی شرکت کرده بودند رتبه ۳۷ دنیا را کسب کردیم که حتی از برخی کشورهای توسعه یافتهای که هم به لحاظ جمعیت و زیرساختها و منابع مالی قابل مقایسه با ما نیستند توانستیم نتیجه قابل قبولی داشته باشیم که امیدواریم این روند امسال هم ادامه پیدا کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در بحث استفاده از فناوریهای جدید، سامانه تفکیک هوشمند و ربات هوشمند تجزیه مرسولات پست در اتحادیه منطقهای آسیا و اقیانوسیه به عنوان طرح برتر انتخاب شد و در حوزه کیفیت ارائه خدمات، از محل
صندوق کیفیت اتحادیه جهانی پست، ۹۰۰ هزار دلار کمک بلاعوض برای هوشمند سازی مناطق پستی روستایی اختصاص یافت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پست سودآور شده یا همچنان زیان ده است؟ افزود: هیچ وقت شرکت پست با این نرخهایی که تعیین میشود نمیتواند سودده باشد و یکی از چالشهای جدی که تبعاتش روی فضای کلی شرکت پست تاثیرگذار است موضوع پرداختی شرکت ملی پست به کارکنانش است و حتی دربکارگیری بخش خصوصی که با ما همکاری میکردند چالش جدی داشتیم، چون خیلی جاها نرخ توزیع از نرخ تمام شده دریافتی از مشتری بالاتر میشود و این جدای از فرآیندهای عملیاتی این شبکه عریض و طویل است.
آقای احمدی گفت: شرکت پست شرکتی درآمد هزینهای است و طبیعتا بار فشار بخشی از این فضا به همکارانمان تحمیل میشود که جز روز اول نوروز اصلا تعطیلی ندارند و جبران زحماتشان به نسبت فضای کاری که انجام میدهند صورت نمیگیرد و در کنار این مسائل موضوع توسعه هم مطرح است و بخشی از درامد ما باید صرف توسعه فناوریها و خرید ملزومات شود، اما تلاش میکنیم بتوانم با توسعه خدمات و رویکرد هوشمند سازی و کاهش هزینهها و متعالی سازی تعرفهها، شرایط اقتصادی شرکت را بهتر کنیم تا در افق ۱۴۰۷ شرکت پست بتواند روی پای خودش بایستد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران درباره طرح ملی جی نف و پایگاه اطلاعات نشانی گفت: این طرح به عنوان سرمایه کلان ملی تلقی میشود و اگر قرار باشد که نظام حکمرانی داده محور در اداره و مدیریت کشور توسعه پیدا کند مشخصا پایگاههای اطلاعات و کلان دادهها هستند که نظامهای اجرایی و عملیاتی را مدیریت میکنند تا بهینه سازی اتفاق بیافتد.
وی افزود: ممکن است پایگاه اطلاعاتی متعددی وجود داشته باشد، اما دو پایگاه نقش کلیدی و جدی در این موضوع دارند که یکی پایگاه اطلاعات شناسه افراد یا کد ملی و دیگری، پایگاه اطلاعات اماکن یا کدپستی است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر بتوانیم افراد را هوشمندانه بشناسیم، اما نتوانیم بگوییم کجا ساکن هستند مدیریت بهینه ایجاد نمیشود، چون مدیریت خدمات و حتی ناترازیهای انرژی بستگی دارد که بدانیم تراکم حضور در کجاها اتفاق میافتد.
وی افزود: همه جهان هم روی این حوزه به عنوان پایه اصلی حکمرانی داده محور تمرکز دارند و در برخی کشورها اگر به عنوان مسافر هم سفر کنید حتی به عنوان اقامت موقت هم حضورتان در ان مکان اهمیت دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پایگاه کدپستی اتفاق مهمی در ۱۵ سال گذشته است و اکنون حدود ۱۰ سال است که آن را مبتنی بر اطلاعات ژئوکد و مشخص کردن طول و عرض جغرافیایی میکنیم، اما برای پیشرفت آن به چند لایه نیاز داریم که فرهنگ سازی و فعالیتهای زیرساختی در آن باید مد نظر قرار گیرد و برخی اماکن باید پلاک کوبی شود و بخشی هم تعاملات جدی میان دستگاهی میخواهد.
وی گفت: مشخصا شهرداریها و دهیاریها نقش کلیدی در تکمیل پایگاه اطلاعات کدپستی دارند و امروز عدد معابر بدون نام و ساختمانهای بدون پلاک قابل توجه است که توجه جدی میطلبد که همت و کار اجرایی و عملیاتی شکل گیرد تا بتوانیم نشانی استاندارد را به یک کدپستی اختصاص دهیم.
آقای احمدی افزود: بیش از ۹۹ درصد اماکن کشور دارای کد پستی هستند و هر مکانی که شناسایی شود کد پستی ۱۰ رقمی به آن اختصاص مییابد و ما به ازای آن در بانک اطلاعاتی مان، نشانی فرضی هم اختصاص دادیم که به نام گذاری معابر و پلاک گذاری ساختمانها وابسته است و جایی که خلا این دو را داریم چالش عملیاتی و اجرایی داریم.
وی افزود: عدد ما در تخصیص نشانی کامل ۵۶ درصد در کشور است که وضع نقاط شهری کمی بهتر است و کار خلاقانهای را با همکاری بخشهای مختلف از جمله اعضای کارگروه ملی جی نف پیش میبریم که بتوانیم بر اساس نظام شماره دهی، نام گذاری معابر را انجام دهیم.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: تلاش داریم بانک اطلاعات تخصیص نشانی کامل را به عدد بالای ۹۰ درصد برسانیم و بحث بعدی، ژئوکدسازی نشانی هاست که این عددش به دلیل این که به کدپستی وابسته است نزدیک به ۶۰ درصد است و در شش ماهه ابتدایی امسال باید به درصد قابل قبولی برسیم.
وی گفت: موضوع نظام نشانی گذاری مکان محور یا جی نف یا همان کدپستی موضوعی ملی و جدی و وظیفه حاکمیتی است که پست دنبال میکند و امیدوارم با همت همه دستگاهها و توجهات اکید رئیس جمهور و حمایتهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانیم این طرح را تا انتهای امسال به حد قابل قبولی برسانیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:کد پستی موجودی زنده است و برای مثال همین الان ساختمانی یک طبقه تخریب و به برج ۵۰ واحدی تبدیل میشود و این طرح، طرحی نیست که یک روز خاتمه پیدا کند، اما میتواند به عدد بالای ۹۸ درصد میرسد.