هوش مصنوعی و نقش تحول آفرین آن در حوزه شهری

خبرگزاری مهر دوشنبه 25 فروردین 1404 - 13:22
پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان و اطلاع رسانی شفاف و دقیق از فرآیندها، اقدامات و فعالیت‌های جاری دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران از وظایفی است که هوش مصنوعی بدان ورود یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشید اسحاقی، دکترای مدیریت رسانه در یادداشتی بیان داشت: پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان و اطلاع رسانی شفاف و دقیق از فرآیندها، اقدامات و فعالیت‌های جاری دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران، از وظایف ذاتی و بسیار مهم روابط عمومی هاست که در سال‌های اخیر با رشد هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف و متنوع آن در حوزه رسانه، نیازمند به‌روزرسانی و بهره‌گیری صحیح از فناوری هوش مصنوعی در فعالیت‌های ارتباطی است.

هوش مصنوعی که برخی کارشناسان و تحلیل گران از آن به عنوان جایگزینی در خدمات و مشاغل مهم از جمله حوزه‌های ارتباطی در سال‌های نه چندان دور یاد می‌کنند، می‌بایست با شناخت و درک صحیح از سوی روابط عمومی‌ها به عنوان ابزاری کارآمد در برقراری ارتباط با شهروندان و اثر بخشی مناسب در دنیای رسانه‌ها مورد بهره برداری قرار گیرد.

اکنون هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در پاسخگویی به سوالات شهروندان در بخش‌های مختلف مدیریت شهری، می‌تواند نقش آفرین باشد و این فناوری با ارائه راهکارهای کارآمد و در دسترس، تجربه بهتری را برای شهروندان رقم زده و به سازمان‌ها کمک کند تا خدمات خود را بهبود بخشند.

بخش مهمی از وظایف و خدمات شهرداری تهران در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها از طریق "چت بات ها" و "دستیارهای مجازی" مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند به طور پیوسته پاسخگوی سوالات شهروندان باشد.

از سویی هوش مصنوعی قادر است به سرعت حجم زیادی از سوالات را پردازش کرده و پاسخ‌های فوری و دقیق ارائه دهد، در نتیجه زمان انتظار شهروندان کاهش می‌یابد. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به طور همزمان به تعداد زیادی از شهروندان پاسخ دهند، بدون اینکه کیفیت خدمات افت کند و این امر به ویژه در زمان‌های اوج تقاضا برای خدمات بسیار کاراست.

از طرفی، تعاملات شهروندان با سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های ارزشمندی را در مورد سوالات متداول، مشکلات و نیازهای آنها جمع‌آوری کند و این داده‌ها می‌تواند برای بهبود خدمات و فرایندهای شهرداری تهران مورد استفاده قرار گیرد.

طی دوره اخیر مدیریت شهری، استفاده از ربات تولید محتوای چند رسانه‌ای "وردست" و سامانه گوش سپاری اجتماعی "سها" به عنوان نسلی از ابزارهای هوش مصنوعی در شهرداری تهران را ایجاد کرده و بخشی از نیازهای ارتباطی و تعاملی روابط عمومی‌ها را پاسخ می‌دهد. با این حال نیاز مبرم به توسعه این ابزارها و بهره‌گیری جدی از آن در واحدهای ارتباطی شهرداری بیش از پیش احساس می‌شود.

نیاز به آموزش و تربیت نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی برای روابط عمومی‌ها، اهمیت توجه به مسائل اخلاقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی همچون حفظ حریم خصوصی داده‌ها و ادغام هوشمندانه فناوری‌های هوش مصنوعی با رویکردهای انسانی و خلاقانه در روابط عمومی از موضوعاتی است که در توسعه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در خدمات ارتباطی شهرداری باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.