عکس: اکوایران/ دانیال شایگان
به گزارش اقتصادنیوز، خروج پژو پارس در سال 1403 از خط تولید ایران خودرو را میتوان یکی از مهمترین اخبار خودرویی سال گذشته دانست. اما به نظر میرسد مدیران ارشد ایران خودرو هم از این اتفاق بیاطلاع بودند. اما اصل ماجرا چیست؟
ایران خودرو در مجموع در سال گذشته حدود 169 هزار و 350 دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. این خودروسازی در سال 1402 تولید حول و حوش 269 هزار دستگاه از اعضای خانواده پژو را نهایی کرده بود. بنابراین شاهد هستیم که ایران خودروییها با افتی نزدیک به 37 درصدی در تولید گروه پژو در سال 1403 به نسبت سال پیش از آن روبرو شدند.
بخش عمدهای از این افت تولید را باید در حذف خانواده پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودروییها جست و جو کرد.
به نظر میرسد خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص هم از بایگانی کردن این محصول پُرطرفدار خود آگاه نبوده و میتوان گفت ایران خودروییها از این اتقاق سورپرایز شدند. آن طور که شواهد نشان میدهد مدیران ایران خودرو در حال برنامهریزی بودند تا اعضای خانواده پژو پارس را حداقل در سال 1403 در سبد محصولاتی خود حفظ کنند اما این اتفاق نیفتاده و پژو پارس در پایان بهار پارسال روانه موزه شد.
اما چرا میگوییم مدیران ایران خودرو هم از خداحافظی با پژو پارس سورپرایز شدند؟ بررسی اقتصادنیوز نشان میدهد آبیهای جاده مخصوص در ابتدای سال 1403 برآوردی از تولید محصولات خود (به جز تارا و هایما) را در سایت کدال سازمان بورس منتشر کردند.
خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در ابتدای سال 1403 پیشبینی کرده بود تا پایان سال گذشته حدود 243 هزار و 400 دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید خود نهایی کند.
اما آنچه در کارنامه گروه پژو در سال گذشته ثبت شد تیراژ تولیدی حدود 169 هزار و 350 دستگاه بود. بنابراین شاهد هستیم که آبیهای جاده مخصوص حول و حوش 74 هزار دستگاه کمتر از برآورد خود محصولات گروه پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. بیتردید این ریزش تیراژ تولید پیشبینی شده گروه پژو را باید از چشم پژو پارس دید.
چنانچه برآورد مدیران ایران خودرو را با تیراژ تولید نهایی شده گروه پژو در سال 1402 مقایسه کنیم متوجه میشویم فاصله حدود 10 درصدی میان تیراژ تولید این گروه خودرویی محبوب در سال 1402 با پیشبینی انجام شده برای تولید گروه پژو در سال گذشته وجود دارد.
خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در سال 1402 حدود 269 هزار دستگاه از محصولات خود با برند پژو را تولید کرد اما در برآورد تولید گروه پژو برای سال 1403 تیراژ تولید این گروه خودرویی را به نسبت تولید اتفاق افتاده در سال 1402 حدود 25 هزار و 600 دستگاه کاهش داد. ایران خودروییها در جدول پیشبینی تولید خود برای سال 1403 در مقابل نام گروه پژو تیراژ تولید نزدیک به 243 هزار و 400 دستگاهی را درج کردند.
بنابراین این گمانه تقویت میشود که آبیهای جاده مخصوص قصد داشتند به تدریج با کاهش تیراژ پژو پارس و افزایش تیراژ تولید سایر محصولات حاضر در سبد محصولاتی پژو، در یک بازه زمانی چند ساله با پژو پارس خداحافظی کنند. اما چرا در حالی که تمام قراین و شواهد نشان میدهد قرار بوده تولید پژو پارس در سال 1403 تدوام داشته باشد ناگهان ایران خودروییها از حذف این محصول خود در انتهای بهار 1403 خبر دادند؟ به نظر میرسد پای سازمان ملی استاندارد در میان باشد. ارتقای استانداردهای خودرویی به 85 گانه و الزام شرکتهای خودروساز سبب شد تا مدیران خودروساز مجوبر شوند برخی از محصولات خود را که روی پلتفرمهای قدیمی تولید میکردند را کنار بگذارند. خانواده پژو پارس که حدود 25 سال مهمان خطوط تولید ایران خودرو بود به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی بابت ارتقای استانداردها از سبد محصولاتی آبیهای جاده مخصوص حذف شد.
مدیران ایران خودرو به رقم تذکرهای دریافت شده از سوی سازمان ملی استاندارد به این امید که همچنان تقاضا برای پژو پارس وجود دارد و از طرف دیگر این خودروساز هنوز بخش زیادی از تعهدات مربوط به این خانواده خودرویی را در سال 1403 واگذار نکرده به دنبال این بودند تا با دریافت مجوز افزایش قیمت و به صفر نزدیک کردن زیان ناشی از تولید پژو پارس، این محصول را همچنان در سبد محصولاتی خود حفظ کنند؛ اما این اتفاق نیفتاد و مدیران سازمان ملی استاندارد زیر بار قبول تداوم تولید پژو پارس نرفتند.