مارک زاکربرگ به دادگاه رفت؛ تلاش متا برای جلوگیری از تجزیه اینستاگرام و واتس‌اپ

دیجیاتو سه شنبه 26 فروردین 1404 - 10:03
مارک زاکربرگ در دادگاه فدرال استدلال کرد که شرکت او با طیف گسترده‌ای از رقبای آنلاین مواجه است و در بازار انحصار ندارد. The post مارک زاکربرگ به دادگاه رفت؛ تلاش متا برای جلوگیری از تجزیه اینستاگرام و واتس‌اپ appeared first on دیجیاتو.

محاکمه ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) علیه متا شروع شد. در اولین جلسه «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، ساعت‌ها در دادگاه از شرکتش حمایت کرد تا بتواند اینستاگرام و واتس‌اپ را از خطر تجزیه حفظ کند.

براساس گزارش واشینگتن پست، مارک زاکربرگ در دادگاه فدرال استدلال کرد که شرکت او با طیف گسترده‌ای از رقبای آنلاین مواجه است و ادعای FTC مبنی بر اینکه این شرکت گروهی از شبکه‌های اجتماعی را به انحصار خود درآورده، رد کرد.

درواقع FTC درحال بررسی این موضوع است که متا انحصار غیرقانونی در «بازار شبکه‌های اجتماعی شخصی» برقرار کرده، یعنی در حوزه پلتفرم‌هایی که کاربر در آن با افرادی که می‌شناسد، مانند دوستان و خانواده‌اش، ارتباط برقرار می‌کند. اما متا این استدلال را اشتباه می‌داند و می‌گوید برنامه‌های آن فراتر از اینهاست و اکثر کاربران افراد و اینفلوئنسرهایی را دنبال می‌کنند که نمی‌شناسند. درواقع متا می‌گوید در یک اکوسیستم گسترده درحال رقابت با یوتوب، تیک‌تاک و ایکس است و نمی‌توان گفت در این زمینه رقیبی ندارد.

تلاش متا و مارک زاکربرگ برای حفظ اینستاگرام و واتس‌اپ

مارک زاکربرگ

«دانیل متسون»، وکیل FTC، در سخنرانی افتتاحیه خود در دادگاه درباره متا گفت: «آنها به این نتیجه رسیدند که رقابت خیلی سخت است و خرید رقبایشان به‌جای رقابت با آنها آسان‌تر است.» او در ابتدا سؤال‌هایی از مارک زاکربرگ درباره گذشته متا پرسید تا زمینه تاریخی ماجرا را برای قاضی «جیمز بواسبرگ»، که در دادگاه اعتراف کرد هرگز از سرویس‌های متا استفاده نکرده، فراهم کند.

دانیل متسون به‌دنبال استفاده از نظرات قبلی زاکربرگ و اسناد شرکت بود تا نشان دهد اولویت فیسبوک این بوده که کاربران با افرادی که می‌شناسند، ارتباط برقرار کنند. به‌عنوان مثال، متسون به اسناد ثبت شرکت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار استناد کرد، جایی که می‌گوید «مردم از فیس‌بوک برای حفظ ارتباطات خود استفاده می‌کنند.»

وکیل FTC همچنین به پیامی داخلی از زاکربرگ اشاره کرد که در آن مدیرعامل متا گفته بود با خرید سایر پلتفرم‌های فناوری آنها در واقع زمان می‌خرند تا پیش از ظهور و رشد یک رقیب جدید، بتوانند سرویس‌های آنها را در پلتفرم خود پیاده‌سازی کنند.

از سوی دیگر، مارک زاکربرگ استدلال کرد که هدف گسترده‌تر این شرکت این است که کاربران خود را قادر سازد تا درباره جهان اطلاعات کسب کنند و محتوای اشخاص خارج از شبکه‌های شخصی خود را ببینند. زاکربرگ همچنین استدلال کرد که این شرکت اغلب سیگنال‌های متفاوتی درمورد آنچه کاربران از فیسبوک می‌خواهند دریافت می‌کند: کاربران گزارش می‌دهند که می‌خواهند محتوای بیشتری از افرادی که می‌شناسند ببینند، اما همچنین اغلب با پست‌های اینفلوئنسرهایی که شخصاً نمی‌شناسند تعامل دارند.

مارک زاکربرگ

«مارک هانسن»، وکیل متا، نیز در جریان بحث‌ها استدلال کرد که این شرکت با رقابت شدیدی مواجه است و گفت متا حتی مجبور شده محصول ویدیویی کوتاه خود را به نام ریلز را در اینستاگرام معرفی کند تا بتواند تیک‌تاک را در رقابت شکست دهد. هانسن عکس‌هایی از این 2 قابلیت در اینستاگرام و تیک‌تاک را نشان داد و گفت: «من نمی‌توانم تفاوت را تشخیص دهم.» و این مسئله را زیر سؤال برد که اینستاگرام رقیب تیک‌تاک نیست.

بااین‌حال وکیل FTC استدلال کرد که شاید سرویس‌های متا برای مقاصد دیگری مانند سرگرمی استفاده شوند، اما مسئله‌ای که دادگاه باید در نظر بگیرد این است که آیا متا جایگزین‌های معقولی برای هدف اصلی خود (تسهیل اشتراک‌گذاری محتوا بین دوستان و خانواده) دارد یا خیر.

در بخش دیگری از این دادگاه نماینده متا اعلام کرد این شرکت فرصتی را دیده بود تا با خرید اینستاگرام و واتس‌اپ به این دو پلتفرم در گسترش کاربران خود و دستیابی به بازارهای جدید کمک کند. بااین‌حال، FTC اعتقاد دارد همان‌طور که زاکربرگ در سال‌های ابتدایی حاضر به فروش شرکتش به MySpace نشد، اینستاگرام و واتس‌اپ نیز می‌توانستند به‌خوبی روی پای خود بایستند و با مشکلی مواجه نشوند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.