به گزارش خبرآنلاین، برگزاری این دادگاه امیدهای مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا را برای کاهش فشارهای ضدانحصاری با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید را نقش بر آب کرد.
این پرونده را کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، نهاد ناظر بر حقوق مصرفکنندگان به جریان انداخته؛ نهادی قدرتمند که در صورت موفقیت میتواند متا را مجبور کند اینستاگرام و واتساپ را واگذار کند؛ دو شرکتی که از زمان خریدشان توسط متا به غولهای دنیای شبکههای اجتماعی بدل شدهاند.
به نقل از یورونیوز، قضاوت این پرونده بر عهده جیمز بوسبرگ است؛ همان قاضی است که به دستور کاخ سفید پرونده پر سر و صدای اخراج ونزوئلاییها را بررسی میکند. پرونده شکایت از متا نخستین بار در دسامبر ۲۰۲۰ و در دور نخست ریاست جمهوری ترامپ، مطرح شد.
مارک زاکربرگ، سومین فرد ثروتمند جهان بارها به کاخ سفید رفت و آمد کرده تا رئیسجمهور آمریکا را قانع کند به جای ادامه دعوای حقوقی با متا به مصالحه تن بدهد.
اندرو فرگوسن، رئیس کمیسیون تجارت فدرال احتمال چنین مصالحهای را کمرنگ دانست و به وبسایت ورج گفت: «خیلی بعید میدانم که چنین اتفاقی بیفتد.»
آقای زاکربرگ در چارچوب تلاشهایش برای جلب نظر مقامات آمریکا به صندوق مالی مراسم تحلیف ترامپ کمک مالی کرد و سیاستهای نظارت بر محتوای متا را تغییر داد. او همچنین عمارتی ۲۳ میلیون دلاری در واشنگتن خرید تا بتواند زمان بیشتری را در نزدیکی مرکز قدرت سیاسی آمریکا بگذراند.
جاناتان کانتر از مقامهای ضدانحصاری در دولت بایدن، به شبکه سیانبیسی گفت: «اگر زاکربرگ بتواند با رفتن به کاخ سفید به مصالحه برسد، چیزی شبیه یک رسوایی خواهد بود.»
پرونده متا یکی از پنج پرونده مهم ضدانحصاری است که دولت آمریکا به جریان انداخته است. گوگل با دو پرونده در این زمینه روبروست. این شرکت تابستان گذشته به سوءاستفاده از سلطه خود حوزه جستجوی اینترنتی محکوم شد. اپل و آمازون هم در آستانه محاکمه قرار دارند.
قرار است در جریان این محاکمه که احتمالا دستکم هشت هفته طول بکشد، مارک زاکربرگ، شریل سندبرگ، مدیر پیشین متا و شماری از مدیران شرکتهای رقیب در دادگاه حضور پیدا کنند.
خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ توسط فیسبوک، در مرکز پرونده متا قرار دارد؛ این اپلیکیشن در آن زمان پلتفرم کوچکی در زمینه اشتراکگذاری عکس بود اما آینده روشنی در انتظارش بود. اینستاگرام حالا بیش از دو میلیارد کاربر فعال دارد.
بر اساس ایمیلی که کمیسیون تجارت فدرال به دادگاه ارائه کرده، زاکربرگ در آن زمان ظهور اینستاگرام را «واقعا ترسناک» توصیف کرده و گفته بود «به همین خاطر شاید بد نباشد که پول زیادی برای خریدش بپردازیم.»
کمیسیون تجارت فدرال میگوید خرید واتساپ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ نیز از همین الگو پیروی کرده؛ یعنی زاکربرگ نگران بود واتساپ به یک شبکه اجتماعی بزرگ تبدیل شود.
وکلای مدافع متا استدلال میکنند که این شرکت با سرمایهگذاریهای کلان خود این کسبوکارها را به موفقیتهای امروزی رسانده و اپلیکیشنهای متا همچنان رایگان و در حال رقابت هستند.
در مقابل، کمیسیون تجارت فدرال میگوید انحصار متا باعث شده کیفیت تجربه کاربران افت کند؛ از جمله با تبلیغات زیاد و تغییرات اجباری در محصولاتی که کاربران چارهای جز پذیرش آنها ندارند.
تعریف بازار
یکی از مهمترین چالشهای دادگاه، تعریف بازاری است که متا در آن فعالیت میکند. دولت آمریکا میگوید فیسبوک و اینستاگرام بازیگران غالب در حوزه اپلیکیشنهایی هستند که مردم را به خانواده و دوستانشان متصل میکنند؛ بازاری که شامل تیکتاک و یوتیوب نمیشود.
اما متا با این تعریف مخالف است. سخنگوی این شرکت گفت: «شواهد در دادگاه نشان خواهد داد که هر نوجوان ۱۷ سالهای میداند اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ با تیکتاک، یوتیوب، ایکس (توئیتر سابق)، آیمسیج و خیلیهای دیگر رقابت میکنند.»
برندن بندیکت، وکیل و تحلیلگر حقوقی در مطلبی در ساباستک نوشت: «هرچه متا بتواند تعریف بازار را گستردهتر کند، شانسش برای شکست دادن پرونده کمیسیون تجارت فدرال بیشتر میشود.»
۵۸۵۸