خرس سریال «پایتخت» واقعی بود؟

الف سه شنبه 26 فروردین 1404 - 14:24
پیمان قانع، طراح صحنه «پایتخت۷» درباره ماجرای ساخته شدن کمپر، آوردن خرس در شبِ +۱۴ سریال «پایتخت» و پرایدی که برای اولین بار پرنده شد، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «پایتخت ۷» شبِ جذاب همراه با هیجان و گاهی وحشت‌آور را پشت سر گذاشت. بعد از گفت‌وگوی تراژدی میان بهتاش و نقی معمولی در قسمت نوزدهم، حالا با یک سکانس شاهکار دیگر مواجه شده‌ایم.
سکانسی که کمتر در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به غیر از «یک مرد یک خرس» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که سال ۱۳۷۱ ساخته شده، به این شکل خرس در صحنه‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های ما به شکل زنده حضور پیدا نکرده است.

در وهله اول پس از تماشای سکانس به استفاده از ویژوآل اشاره کردند و گروهی دیگر تن‌پوش! یا درباره کمپر این اعتقاد را داشتند که اصلاً این جریانِ تبلیغی سریال «پایتخت» است و برای این ماشین حتی قیمت‌های چندین میلیاردی هم محاسبه شد.

درباره پراید پرنده بیشتر به این عبارت بسنده می‌شد: که برای اولین بار چنین اتفاقی رقم خورده است.

پیمان قانع طراح صحنه «پایتخت۷» از چند اتفاق جالب که برای نخستین بار در جریان ساخت سریال و فیلم ایرانی رقم خورده، پرده برداشت. او در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به ناگفته‌هایی اشاره کرد که خواندنی و شنیدنی‌اند.

سکانس خرس در یک برداشت!
پیمان قانع درباره صحنه خرس که در قسمت بیستم سریال «پایتخت ۷» به نمایش درآمد به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: من در صفحه مجازی‌ام نوشتم که این سکانس در یک برداشت گرفته شده و حتماً در پشت صحنه مراحل انجام شده این سکانس پخش خواهد شد و مخاطبان به سختی و پیچیده بودنِ آن پی خواهند برد. بنابراین از مخاطبان دعوت می‌کنم که این دو قسمت پشت صحنه سریال را از دست ندهند.

اما خبرنگار تسنیم از طراح صحنه سریال این سؤال را داشت چگونه می‌توان این صحنه را با یک برداشت گرفت و ماجرا از چه قرار بوده است؟

پیمان قانع این‌گونه پاسخ داد: «همان‌گونه که اشاره کردم دو قسمت پشت صحنه تمام قسمت‌های پایتخت ساخته شده و پس از پایان قسمت‌های سریال، روی آنتن خواهند رفت. مخاطبان خواهند دید هیچ‌چیز در «پایتخت» آماده نبوده؛ از اتوبوس (کمپر) تا پراید پرنده و حتی خرس!

اما ماجرای خرس به یک پروسه چندین جلسه برمی‌گردد که اصرار زیاد محسن تنابنده که از روز اولِ فیلمبرداری تمام تمرکزش روی حمله خرس بود. برای او جذابیت، دقت و پویا بودن و واقعی درآمدنِ این صحنه از هرچیزی مهمتر بود. به همین خاطر چندین بار با آقای مقدم، گروه تولید و عوامل دیگرمان جلسه داشتیم و شکل‌های مختلف آن را بررسی کردیم.

تقریباً بهترین حمله خرس در فیلم از گور برخاسته یا (The Revenant) که دیکاپریو آن را بازی کرده به نمایش درآمده است. در تحقیق‌ها و بررسی‌هایی که از این فیلم داشتیم این نکته درآمد که از ترکیب خرس زنده، ویژوآل و تن‌پوش در این اثر آمریکایی استفاده شده است. 

اما در اینجا (پایتخت) قرار بود خرس با یک خانواده درگیر شود در یک محیط محدود و چند بازیگر که کار پیچیده‌ای است. از طرفی بایستی طوری این صحنه ساخته می‌شد که دوباره نگویند این صحنه را ایرانی‌ها گرفتند و به چشم نیاید. اتفاقاً از همه زوایا و ابعاد به این صحنه و اتفاق، نگاه کردیم.»

همه کار کردیم آسیبی به خرس وارد نشود
او در ادامه پاسخ به این سؤال تأکید کرد: «منظورم از یک برداشت این بود که ما خرس را به شکل طبیعی و واقعی در اصفهان فیلمبرداری کردیم. خرس جسته بزرگتری داشت و کامل ساخت و ساز کردیم و خرس در آن محیط مورد تصویربرداری قرار گرفت که به تعبیری عوامل کار هم در امنیت کارشان را انجام دهند.

قطعاً بازیگران را در جای دیگری گرفتیم همان کمپر و در جاده مشهد و خرس را در اصفهان؛ این هنر آقای مقدم و خشایار موحدیان، امیر ولی‌خانی مسئول جلوه‌های ویژه به همراه تیم خودشان و بازیگران ما بود که این سکانس این‌طوری فیلمبرداری، مونتاژ و در معرض نگاه مخاطبان قرار گرفت. ما خط داستانی حرکت خرس را داشتیم و بازیگران براساس آن کار انجام دادند.

این کار عجیب و غریب با تیمی فوق‌العاده انجام شد که من فکر می‌کنم در جریان تولیدات نمایشی ما کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر باشد.»

کمپری که از صفر تا صد ساخته شد
قانع در ادامه این گفت‌وگو به کمپر اشاره کرد که اصلاً از ابتدا به این شکل نبود؛ در حالی‌که بسیاری در فضای‌مجازی برای آن قیمت‌گذاری کردند و این شائبه را مطرح کردند بازیگران و عوامل سریال «پایتخت» قصد دارند این نوع ماشین‌ها را که محصول یک شرکت خاص است تبلیغ کنند. اما طراح صحنه سریال پرده از یک واقعیت برمی‌دارد.

او به خبرنگار تسنیم گفت: «برای خود ما هم این گمانه‌زنی‌ها و مطالب در فضای‌مجازی جالب بود. اما این یک اتوبوس شهری بود از صفر تا صد خودمان آن را ساختیم. حتی برای تغییر شاسی اتاق و بدنه رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی از شرکت چینی داشتیم چون ماشین استاندارد چین را داشت. چرا که می‌خواستیم این ماشین که برای فضای شهری تعبیه شده در هنگام حضور در جاده و حرکت‌های مختلف سالم بماند.

به تعبیر الهام غفوری تهیه‌کننده سریال، هرکدام از این صحنه‌پردازی‌ها یک لوکیشن اصلی فیلم است. از کمپر تا خانه نقی معمولی و بسیاری از بخش‌ها و جاذبه‌های صحنه‌ای «پایتخت» را می‌توان تبدیل به فیلم کرد.»

پرواز یک پراید برای اولین بار
پیمان قانع درباره پراید پرنده، خاطرنشان کرد: «پراید پرنده اتفاق جالب دیگری بود که کاملاً منحصر به فرد است. کاری که تا به حال انجام نشده و در نوع خودش جالب بود. همچون صحنه خرس که ما طراحی کردیم که صحنه خرس را تیکه به تیکه فیلمبرداری کنیم. اما اتفاق جالبی که رخ داد خرس آمد غذای روی کانترها را خورد و گشت و گذار کرد و به در حمله‌ور شد و همه اینها را بدون هیچ برداشتی انجام داد. یعنی در عین حال این صحنه با یک برداشت فیلمبرداری شد. دو سه ساعت فیلمبرداری ما پیش رفت و طوری کمپر در آن قفس طراحی شد که همه‌چیز طبیعی و واقعی باشد.»

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.