به گزارش خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در جلسه کمیسیون عالی گراف حمل و نقل ریلی با اشاره به هدفگذاری راه آهن برای حمل ریلی ۵۴ میلیون تن بار در سال ۱۴۰۴ گفت: دستیابی به این هدفگذاری نیازمند هماهنگی میان تمامی بخشهای راه آهن به ویژه معاونتها و مدیران میانی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به آماده به کار بودن بیش از ۵۷۰ لکوموتیو باری در ابتدای سال جاری، دستیابی به هدف ۵۴ میلیون تنی در سال جاری را عملیاتی دانسته و تاکید کرد رقم اعلام شده کاملاً عملیاتی است.
وی افزود: ملاک عملکرد مدیران مناطق و ستاد، تحقق حمل بار برنامهای در شبکه ریلی کشور است که با توجه به بهبود وضعیت لکوموتیوهای آماده به کار در شبکه ریلی کشور، هیچ عذری در خصوص کاهش احتمالی آمار حمل پذیرفته نخواهد بود.
ذاکری با تقدیر از عملکرد راه آهن خراسان به دلیل رشد قابل توجه حمل بار بینالمللی در بازه زمانی یک ساله، گفت: اهمیت دو منطقه خراسان و هرمزگان به دلیل نقش آفرینی در حمل بار بینالمللی بسیار بالا بوده و رشد حمل بار ریلی در این دو منطقه نقش پر رنگی در دستیابی به برنامه هدف گذاری شده حمل ۸ میلیون تن بار بینالمللی ترانزیتی ایفا میکند.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به محور بودن حمل بار در شبکه ریلی ایران و اهمیت همکاری با شرکتهای فورواردری برای افزایش حجم حمل بار در بخشهای داخلی و بینالمللی، خواستار فعال شدن مدیران کل راه آهن در زمینه جذب بار و کمک به شرکتهای مذکور شد.
وی بر اساس بررسیهای انجام شده و با اشاره به اهمیت قطار تهران - مشهد به عنوان نماد قطارهای مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران، زمان اجرای طرح افزایش تعداد قطارهای با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در این خط را از ابتدای تابستان اعلام کرد.
ذاکری در جریان بررسی آمار توقفهای ایستگاهی قطارها، خواستار بررسی دقیق دلایل توقف مازاد بر استاندارد قطارها در ایستگاههای راه آهن شد.
مدیرعامل راهآهن در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از تعویض سوزنهای قدیمی با سوزنهای بتنی جدید، بر لزوم افزایش سرعت قطارهای مسافری تهران - مشهد به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تاکید کرد و خواستار کاهش زمان سیر این قطار به ۶ الی ۸ ساعت شد.