سال ۱۴۰۳، ۲۱ برند در حوزه فناوری از اپراتورهای مخابراتی و شرکتهای فناوری تا پلتفرمهای آنلاین هویت بصری خود را بازتعریف کردند.
طبق گزارش دیام برد، سال گذشته، سالی پر از تحولات بصری در دنیای برندینگ ایران بود و اغراقآمیز نیست اگر ۱۴۰۳ را سال ریبرند و ریدیزاین نامگذاری کنیم. این موج ریبرندینگ تا حدی نشاندهنده رشد آگاهی در بازار کسبوکارهای ایرانی درباره اهمیت هویت بصری منسجم و بهروز است.
در بیشتر این تغییرات، حرکت بهسمت سادگی، مدرنسازی و ایجاد همخوانی بیشتر با ارزشهای برند مشهود بود. رویکردهایی مانند استفاده از طراحی مینیمال، بازگشت به ریشهها و تلاش برای ایجاد ارتباط معنادارتر با مخاطب، از مشخصههای اصلی این تغییرات بوده است. در ادامه تمامی تغییرات هویت بصری و در مواردی تغییرات نام برند را با هم مرور میکنیم.
احتمالاً بتوان ریبرند همراه اول را پرسروصداترین و مهمترین ریبرندینگ امسال دانست. این اپراتور همراه اول در رویدادی بزرگ اعلام کرد با این ریبرندینگ قصد دارد از این پس ورود به دنیای همهجانبه (Immersive) را برای کاربران خود تسهیل کند. همراه اول در این ریبرندینگ به شعار سابق خود، «هیچکس تنها نیست»، برگشت.
در سالی که گذشت، پلتفرم اسنپمارکت در رویدادی از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. از این پس، 3 زیربرند اسنپ مارکتهایپر، اسنپمارکتپرو و اسنپاکسپرس تحت برند مادر اسنپمارکت به فعالیت خود ادامه میدهند.
در هویت بصری جدید این برند، از علامت تعجب معروف اسنپ با رنگ نارنجی آن استفاده شده تا از یک سو علامت تعجب ارتباط این مجموعه را با گروه اسنپ نشان دهد و از سوی دیگر رنگ نارنجی نشانه تمایز آن باشد.
دیجیکالا با انتشار ویدیویی در حساب کاربری گروه تجارت الکترونیک دیجیکالا هویت بصری جدید خود را معرفی کرد. در این معرفی، لوگوی فروشگاه دیجیکالا تغییری نکرده است و آنچه در این بهروزرسانی معرفی شده، هویت بصری گروه دیجیکالاست؛ گروه دیجیکالا شامل فروشگاه دیجیکالا، دیجیاستایل، فیدیبو، پیندو، دیجینکست، دیجیکالا، دیجیپی، اسمارتک و دیجیاکسپرس میشود.
پاییز ۱۴۰۳، تکنولایف از هویت بصری جدید خود رونمایی و اعلام کرد از این پس میخواهد برندی آرام باشد و این را در تمام ابعاد استراتژیهای مارکتینگ خود پیاده خواهد کرد.
«تورج صابریوند»، استراتژیست برند که مسئولیت ریبرندینگ این مجموعه را بر عهده داشته، در رویداد ریبرند تکنولایف اشاره کرد این الگوی فکری و همین مسئولیت در فصل جدید تکنولایف با جدیت دنبال میشود و تکنولایف کاملاً خود را مسئول و متعهد میداند که اضطراب و آلودگیهای بصری ایجاد نکرده و برند آرامی بسازد؛ حتی لحن پیامکهای تکنولایف نیز تغییر کرده و بهجای ارسال پیامهای هیجانانگیز با لحن آرامتر و موقرتری برای مخاطبانش پیامک ارسال میکند.
در آخرین روز تیرماه، تپسی در نشست خبری از تشکیل گروه تپسی خبر داد و پس از این نشست، اُفود به تپسیفود و دارتیل به تپسیشاپ تغییرنام دادند و لوگوی آنها نیز تغییر کرد.
یکی از پربازخوردترین ریبرندهای سالی که گذشت متعلق به پلتفرم کتابخوان فیدیبو است. این پلتفرم در دهمین سالگرد تأسیسش یک فیل را بهعنوان نماد خود انتخاب کرد. این پلتفرم این فیل را نماد پیوند نسل قدیم و جدید کتابخوانهای ایران دانست.
فیدیبو همچنین اعلام کرد ریبرندینگ این مجموعه محدود به بازطراحی لوگوی برند نیست بلکه امکانات جدیدی هم در اختیار کاربران این برنامه کتابخوانی الکترونیک قرار گرفته است. البته این تغییر هویت بصری از چشم کاربران ایکس دور نماند و برخی از آنها این تغییر را چندان هم مثبت ارزیابی نکردند و طرح را کمی بیربط به مبحث کتابخوانی دانستند.
سال گذشته، آروانکلاد (Arvancloud) تغییراتی از جنس برند رفرش در هویت برند خود ایجاد کرد. این تغییرات شامل نام فارسی نشان تجاری، رنگ، تگلاین و UI میشود. بعد از این تغییرات، فقط نام فارسی این برند از ابرآروان به آروانکلاد تغییر یافت و نام انگلیسی همان (Arvancloud) مانده است. در این تغییر برند، هویت بصری آروانکلاد نیز تغییراتی کرده است.
ویستا، بازوی سرمایهگذاری ایرانسل، سال ۱۴۰۳ از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. ویستا در طراحی لوگوی جدید خود از رنگ سیاه و زرد استفاده کرد که در ذهن مخاطب یادآور لوگوی ایرانسل است.
دیجینکست نیز همین سال از لوگوی جدید خود رونمایی کرد. در طراحی جدید، رنگهای متنوعتری به کار گرفته شد و شعار برند از «اینجا آینده است» به «آینده اینجاست» تغییر کرد. تغییرات لوگوی دیجینکست در راستای تغییر لوگوی دیجیکالا انجام شد و این برند برای تغییر هویت بصری خود، از رنگهای گرم و پویاتر استفاده کرد.
پلتفرم خدمات آنلاین سنجاق در رویدادی با حضور اصحاب رسانه و فعالان اکوسیستم فناوری از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.
صرافی ارز دیجیتال رمزینکس ابتدای سال ۱۴۰۳، از هویت بصری تازه خود رونمایی کرد. این برند سال ۱۴۰۲ رمزینکس اعلام کرده بود بهدنبال رسیدن به بلوغ کامل سازمانی و تثبیت جایگاه خود در بازار، درصدد تغییر هویت این برند است تا به گونهای باشد که با ارزشها و هدفهای این مجموعه همسو باشد. این برند هدف خود از این اقدام را توسعه استراتژی برند و خلق هویت بصری منسجم برای رمزینکس دانسته بود.
ایمالز، اولین وبسایت مقایسه قیمت در ایران، سال گذشته با هدف سادهسازی برند خود تصمیم گرفت لوگویاش را از چند رنگ به لوگویی یکدست نارنجی تغییر دهد. این برند همچنین شعار «قبل از هر خرید» را شعار اصلی خود انتخاب کرده است. «ایمالز» در گفتگو با دیامبرد این ریبرندینگ را فراتر از تغییر ظاهری اعلام کرد که هدف از این تحول ایجاد ارتباط نزدیکتر و اعتماد عمیقتر با کاربران است.
صرافی رمزارزی پول نو سال ۱۴۰۳ و با عبور از ۶۰۰ هزار کاربر با شعار «نقطه سرخط» تصمیم به تغییر هویت بصری خود گرفت. روابطعمومی صرافی پول نو گزارش داد: «این صرافی که از سال ۱۳۹۹ وارد بازار رمزارزها شده است، با عبور تعداد کاربران خود از ۶۰۰ هزار، پروژه ریبرندینگ را با تأکید بر ارزشهای گذشته و تسهیل تجربه کاربری امن، سریع و آسان و با شعار «نقطه سرخط» انجام داده؛ زیرا اعتقاد دارد «نقطه» تمامکننده هرچه پیش از خود و سرآغاز حرفی جدید است.»
«اینوستوران» سکوی تأمین مالی جمعی گروه مالی پاسارگاد است که مرداد سال پیش، در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی ایران، از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. روابطعمومی این برند آن زمان اشاره کرده بود این هویت بصری جدید با هدف یکپارچگی و همسو شدن با هویت بصری بانک پاسارگاد طراحی شده و این ریبرندینگ سرآغاز گسترش فعالیتها و خدمات است. فرم اصلی هویت بصری اینوستوران ساده شده جام ریتون است که در نشان بانک پاسارگاد، یک جام و شیر، استفاده شده است. این فرم از تلفیق ۲ مثلث به سمت بالا و پایین، مفهوم خریدوفروش و سود و زیان را به مخاطب میرساند. فرم کلی هویت بصری اینوستوران نیز نمادی از پرندهای در اوج و حامل پیام «صعود» و «سود» است.
سال ۱۴۰۳، آیبی شاپ از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. طبق اعلام این مجموعه، هدف این مجموعه از این تغییرات نشاندادن نوآوری، تازگی و تعهد و حرکت به سمت رشد و تحول بوده است.
پلتفرم تحلیل شبکههای اجتماعی COCO هویت بصری خود را بهروز کرد. لوگوی جدید کوکو اندکی مدرنتر شده و رنگ آن از آبی به مشکی تغییر کرده است.
سال گذشته، زومجی از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. این رسانه اعلام کرد که در این تغییر، سعی شده ضمن حفظ هویت اصلی، تغییراتی با هدف مدرن شدن در آن اعمال شود؛ ازاینرو لوگوی جدید دیگر گوشههای تیز ندارد و حالتی منحنی پیدا کرده. در لوگوی جدید، حرف Z و G از یکدیگر جدا شدند و تایپوگرافی ZoomG نیز کامل طراحی مختص به خود را دارد.
شرکت دانشبنیان یکپی که در حوزه راهکارهای آنلاین درآمد بینالمللی فعالیت میکند، تیرماه با انتشار بیانیهای، اعلام کرد با شعار «سلام به دنیا» هویت بصری خود را بهروز کرده است.
«سیمرغ تجارت»، پلتفرم فعال در حوزه فناوریهای مالی و پرداختهای الکترونیکی، نیز از برندهایی بود که در سالی که گذشت ریبرند کرد. این برند در این فرایند تلاش کرد نام، نشان، نشانهنوشته و سایر المانهای بصری برند بهشکلی مدرن و هماهنگ با هسته هویتی جدید شرکت بازطراحی شوند.
آو که مرکز تخصصی نوآوری و شتابدهی در حوزه ادتک و مارتک است، یکی دیگر از برندهایی بود که خبر از تغییر هویت بصری خود داد.
زیماپی همزمان با ششسالگی خود و در روزهای آخر سال ۱۴۰۳ از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. این مجموعه اشاره کرد در این فرایند نهفقط هویت بصری این پلتفرم تغییر کرده، بلکه پنل کاربری و اپلیکیشن آن با طراحی جدید در دسترس کاربران قرار گرفته است.