به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا زاکانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب، اولویت های مدیریت شهری پایتخت را در سال جدید تشریح کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: گفتگوی امشب به موضوع اولویتهای مدیریت شهری پایتخت در سال جدید اختصاص دارد. آقای دکتر، از مجمع شهرداران بریکس آغاز کنیم چه موضوعاتی در آن بررسی شد و اساساً نقش این دیپلماسی شهری در ارتقاء اقتصاد و معیشت شهروندان چقدر میتواند اثرگذار باشد؟
زاکانی: مجموعه بریکس یک مجموعه بسیار بزرگی است اگر جمعیت جهان را حدود ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون در نظر بگیریم حدود ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون آن در این کشورهای بریکس هستند یعنی ۶۰ درصد جمعیت جهان در کشورهایی قرار دارند که تحت عنوان بریکس با هم کار میکنند چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و ایران و چند کشور دیگر هستند.
نکتهای که وجود دارد این است که اساساً بریکس شکل گرفته که همکاریهای جنوب، جنوب را تقویت کند و از آن یک جانبهگرایی جهانی ممانعت کند و مبتنی بر اهداف مشترکی که وجود دارد بتواند یک کار مشترک اقتصادی انجام بدهد. از یک سال و اندی قبل کنار بریکس یک بریکس پلاس هم شکل گرفت و عملاً شهرداران آمدند از شهردار کازان شروع شد و شهردار کازان محور شد و عملاً یک حلقه جانبی را شکل دادند که در این حلقه جانبی مدیریتهای شهری هستند که با هم کار میکنند و بسیاری از موانعی را که خود کشورها دارند و دیپلماسی رسمی کشور دارد اینها از آن موانع برخوردار نیستند و راحت میتوانند با هم کار کنند. اولین آن در کازان شکل گرفت و دومی در کویت و هفت کمیته پیرامون آن تشکیل شد و سومین نشست در تهران بود که هم از چین، آفریقای جنوبی، برزیل و روسیه شرکت داشتند به صورت حضوری و کامل و هم هند و دو کشور دیگر هم به صورت مجازی مشارکت داشتند؛ الحمدلله تصمیمات بسیار خوبی هم ناظر به همکاریها گرفته شد و همچنین ناظر به نشست بعدی که در برزیل برگزار میشود و هم راجع به موضوعاتی از جمله غزه که یک تفاهم مشترک شد که ما فقط به موضوعات اقتصادی نپردازیم بلکه به عنوان یک موجود زنده و دارای هویت بتوانیم نقش آفرینی ویژه هم در خصوص جنایتهایی که دارد اتفاق میافتد داشته باشیم که بالاترین آن در این ایام موضوع غزه است.
سوال: به لحاظ اقتصادی برای شهروندان چه آثاری میتواند داشته باشد؟
زاکانی: دیپلماسیها یا رسمی هستند یا دیپلماسی عمومی هستند و دیپلماسی شهری در قالب بخش دوم یک نقش ویژه میتواند ایفا کند و بسیاری از موانعی را که کشورها دارند برای ارتباط توسط مجموعه دیپلماسی شهری میشود آنها را دور زد و این موانع را کنار گذاشت و هم همکاریهای اقتصادی و هم همکاریهای فرهنگی و همکاریهای علمی و همکاریهای مختلفی را میشود مبتنی بر آن انجام داد. در همین نشستی که در تهران برگزار شد مثلاً ایران جزو گروه جی ۲۰ نیست ولی دارد آفریقای جنوبی چند وقت بعد این نشست برگزار میشود از شهردار تهران و شهرداری تهران دعوت کردند در آن نشست شرکت کند و بتواند ارتباطات و تعاملات خودش را با آن کشورها برقرار کند یعنی فراتر از موضوع مناسبات بین کشورها، شهرها میتوانند با هم ارتباط داشته باشند در جنبه خواهر خواندگی یا پیمانهای دوجانبه که با هم میبندند و تفاهمنامهها میتوانند کارشان را پیش ببرند و میتوانند ظرفیتهایشان را به اشتراک بگذارند.
سوال: فصل بهار و تابستان فصل سفر و گردشگری است و تهران هم ظرفیتهای بسیاری برای توسعه گردشگری دارد شاید ما که خودمان در تهران زندگی میکنیم هیچ وقت راجع به گردشگری در تهران خیلی تمرکز نمیکنیم، چون معمولاً برای سفر به شهرهای دیگر میرویم ولی تهران بضاعت و این ظرفیت را دارد که از شهرهای دیگر مسافر بگیرد، برای توسعه زیرساختهای گردشگری در تهران به ویژه امسال که در آن قرار داریم به ویژه تابستان چه برنامهریزی اتفاق افتاده است؟ فکر میکنید بتوانیم آمار گردشگری را امسال در تهران بالا ببریم؟
زاکانی: شهرداری ظرفیتهای فوق العاده بالایی برای ارائه خدمت در حوزه گردشگری دارد مثلاً موضوع جغرافیای عباس آباد که یک منطقه گردشگری فوق العاده مفرح و خوب و قابل دیدن است یا برج میلاد یا دریاچه خلیج فارس یا جاهای مختلفی که وجود دارد. سال گذشته ما سعی کردیم که بر این اندوختهها بیفزاییم یعنی سال گذشته تلاش شد که هم باغ راه حضرت زهرا سلام الله علیها دنبال شود و یک مجموعه مفرحی را ما در منطقه ۱۷ و ۱۸ داشته باشیم و تلاش شد روی دره فرحزاد ۵۴ هکتار زمین تبدیل شود به یک مجموعه مفرح و مبتنی بر ساختارهای طبیعی و قاعدهمند، خود این جغرافیا که از این دست کارها یا مثلاً مسیر ۴۷ کیلومتری دوچرخه سواری و پیاده راهی که خودش مثل پل طبیعت، جاذبههای خاص خودش را دارد و توانسته برای خودش جذابیتهای ویژهای را خلق کند. یک سری اندوختهها از این جنس به داشتههای قبلی اضافه شد و امکانی را فراهم کرد که تنوع گردشگری در تهران افزایش پیدا کند و امسال هم ما برنامهریزی جدی داریم که اینها را توسعه بدهیم یعنی مسئله آن ۴۷ کیلومتر راه را تبدیل کنیم به ۳۰۰ کیلومتر راه یعنی راهی که با دوچرخه، با اسکوتر و پیاده راه میتوانند افراد دنبال کنند یک نقشه راه حدود ۱۵۰۰ کیلومتری برای کل ۲۲ منطقه ما است که به عنوان پیاده راه افراد بتوانند هم مسیرهای مفرحی را داشته باشند و هم بتوانند با دوچرخه و اسکوتر بدون مواجهه با ماشینها و شریانهای مرتبط با ماشین طی سفر کنند. این کارها یک طراوت جدیدی برای ما به دنبال داشت حدود ۱۳ مسیر گردشگری بود که تلاش شد به ۲۰ مسیر گردشگری افزایش پیدا کند و امسال هم تلاش ما این است که بتوانیم مثلاً فاز ۲ رود دره فرحزاد را ۵۲ هکتار افتتاح کنیم که در همین شش ماه اول افتتاح میشود یا تتمه باغ راه حضرت زهرا در منطقه ۱۸ را بتوانیم ملحق کنیم، دنبال کنیم و یا همین امروز صبح، صبح بسیار زود من دیداری از منطقه ۲۰ داشتم یک نقطه بسیار جذاب و دیدنی نقطهای که حدود ۶۰۰ هزار متر مکعب مخزن برای سیلابهای تهران در نظر گرفته شده در این ۳۸ هکتار با امکانات بسیار خوبی طراحی شد که امسال انشاالله هم اجرا و هم بهرهبرداری میکنیم که در منطقه ۲۰ تهران یک نقطه فوق العاده خوب برای پیاده راه، برای اسکوتر، برای کارهای محیط زیستی و مجموعههای مختلف محیط زیست بتوانیم آنجا ارائه کار داشته باشیم؛ لذا از این جهت میزان ظرفیت مسافرپذیری تهران هم برای ما موضوعیت دارد. الان زمینهای لازم برای حدود ۱۰ هتل بزرگ را لکه گذاری کردیم و انشاالله امسال که سال مشارکت در سرمایهگذاری است هم از طریق جمع سپاری و دریافت پول خرد مردم کار را شروع کنیم.
سوال: یعنی هنوز شروع نشده و در مرحله جانمایی است؟
زاکانی: همین الان که من با جنابعالی صحبت میکنم ما داریم هتل میسازیم هتلهایی که از سابق مانده بود و این هتلها دارد ساخته میشود مثلاً در منطقه عباس آباد هتل فوق العاده خوبی دارد ساخته میشود، اما ما رفتیم ۱۰ جا مجدد لکه گذاری کردیم که هتلهای ۵ و ۷ ستاره ساخته شود و حتی در تفاهمی هم که با خارج از کشور داشتیم برای تامین مالی دنبال کردیم که بتوانیم هم سرمایهگذار بیاوریم و هم بتوانیم سازنده ویژه بیاوریم که مبتنی بر الگوهای ایرانی اسلامی خلق یک سری ویژگیهای خاص را برای این هتلها داشته باشیم. به طبع این جنس کار فقط متعلق به این است که ما خودمان در سیستم خودمان این برنامهریزی را انجام دادیم، سایرین هم هستند که الحمدالله الان داریم برایشان تسهیلات ایجاد میکنیم برای ساخت هتل که بتوانند تهران را از نظر ظرفیت گردشگری و ظرفیت زیر ساخت گردشگری بتوانند به نحو اعلی بالا ببرند و بتواند به بهترین نحو برای سالهای آتی یک ظرفیت بسیار خوبی داشته باشیم. تفاهمی که ما یک سال و نیم پیش در چین داشتیم این بود که اگر ما زیرساختهای تهران را فراهم کنیم و این با مشارکت خود آنها هم شدنی بود تعهد آنها این بود که بتوانند سالانه یک میلیون مسافر و گردشگر را از چین بیاورند از مبدا تهران به سایر نقاط کشور بفرستند، از تهران برود شیراز، برود مشهد یا جاهای دیگر و خودش یک ظرفیت بسیار بالایی را میطلبد که اتفاقاً مطابق با همین خاستگاه نام سال است که ما بتوانیم این ظرفیت زیرساختی را ایجاد کنیم و نهایتاً بتوانیم کارکردهای ویژهای داشته باشیم، علاوه بر اینکه سال گذشته تفاهمات بسیار خوبی هم شد برای توسعه مراکز رفاهی و تفریحی مثلاً مجموعهای در منطقه ۲۲ بود هزار و یک شهر که عملاً سالها راکد بود سال گذشته تفاهماتش انجام شد و تفکیک صورت گرفت و مکلف شدند سرمایهگذاران که آنجا را تحویل گرفتند بخش اول و دومش را سال آینده افتتاح کنند و بعد ظرف یک سال بعد بتوانند بخشهای پنجگانه بعدش را افتتاح کنند از این جهت هم ما دنبال زیرساختها هستیم در منطقه ۱۸ ظرفیتهای ویژه وجود دارد یا منطقه ۱۹ یا منطقه ۱۵ که بتوانیم مراکز گردشگری گسترده ایران را ایجاد کنیم همه لکه گذاری شده، دارد دنبال میشود، اما شرایط به لطف الهی امسال مقدمه چینیاش صورت بگیرد به سرعت این کار پیش میرود.
سوال: انشاالله و بحث برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بنا بود تا پایان همین ماه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بیاید ولی نیامد مانعش چه بود؟
زاکانی: ببینید الان ۱۸۷ تا از آن در خط است و کار میکند، یک بخش مجدد آمده گمرک است دارد ترخیص میشود که بیاید اضافه شود تا برج ۳ امسال قرار است ۵۰۰ دستگاه برای ما بیاید و تتمه آن هم اعلام کردند که به سرعت تا ۲۵۰۰ دستگاه را تا ۹ ماهه اول سال ما داخل شهر داشته باشیم، کنار آن ما سه هزار دستگاه از داخل خریده بودیم که امروز حدود ۱۶۰۰ دستگاه فعال از اتوبوسهای نو اضافه شده و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه هم امسال تحویل ما میشود از سازندگان داخلی، لذا ظرفیت امسال در حوزه اتوبوسرانی ما حدود ۳ هزار دستگاه افزایش پیدا میکند نسبت به ظرفیت حدود ۲۵۰۰ دستگاهی که الان ما از آن برخوردار هستیم و استفاده میکنیم.
سوال: نیاز شهر کلاً چقدر است؟
زاکانی: کل شهر طبق یک سند بالادستی ۱۱ هزار تا و طبق یک سند بالادستی دیگر ۹ هزار تا، اما ما ۴۳ ماه و ۱۴ روز پیش توفیق پیدا کردیم برویم شهرداری، در این ۴۳ ماه و ۱۴ روز قبل ما ۸۶۰ اتوبوس فعال در گردش تحویل گرفتیم الان حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در گردش داریم، اما این کم است امسال انشاالله بالغ بر ۵ هزار اتوبوس میشود و مجدداً هفته قبل بود که دنبال کردیم و درخواست کردیم که مشارکت کنیم دوباره میزان اتوبوسهایمان را افزایش بدهیم. در موضوع تراموا ما تست شبانه و تست با کیسه شن گرفتیم به میزان آن حجم مسافری که مجاز است و حتی فراتر از آن کیسه شن گذاشته شد و مسیر بی آر تی یک که از سه راه تهرانپارس است تا میدان آزادی که بعداً این توسعه پیدا میکند از ترمینال شرق جدید تا میدان آزادی، این تست انجام شد، چون دو رام هم ما گرفته بودیم که امتحان کنیم ببینیم جواب میدهد مثلاً روی پل میتواند برود، شیبهای داخل تهران را جواب میدهد و دیروز که من با معاون حمل و نقل صحبت میکردم، گفت دنبال عقد قراردادش هستیم که مجوزهایش را بگیریم و قراردادش را دنبال کنیم، انشاالله امسال در داخل شهرمان آنها را ببینیم.
سوال: برآوردی دارید از چند ماه دیگر میشود تراموا را در تهران دید؟
زاکانی: چون اینها را سفارش میدهند، من پرسیدم، چون مهم است مثلاً ما حدود ۶۰ تراموا لازم داریم که رامها هم چهار واگنه است البته ما هم سه واگنه و هم چهار واگنه تست کردیم و این رامهای چهار واگنه را الان گفتند ۸ رام را ساختهاند و آماده است و اگر ما قرارداد را ببندیم گفتهاند به سرعت میتوانند بدهند بعد ما بتوانیم دو بخش کنیم مثلاً تا قبل از امام حسین را وقتی تعداد رامها کم است از تراموا استفاده کنیم، از میدان امام حسین تا آزادی را بی آرتی و بعد هم انشاالله که رامها افزایش پیدا کرد کل خط را، چون اینها سیگنالینگ و رفت و آمدشان مبتنی بر یک اقتضا خاص است مثل مترو میماند که سر ساعت میآیند، سر ساعت میروند در واقع در مسیر چراغها با آنها تنظیم میشود، سبز میشود و اساساً یک نظم و نسخ خاصی را در خط یک ما میدهند و متفاوت از بی آرتی است و حجم مسافران هم حدود دو برابر اتوبوسهای دو کابینه ما است، چون اتوبوسهای دو کابین ۱۸ متر است ولی آن ۴۲ متر است دو و نیم برابر آن میتواند حجم مسافر داشته باشد و بسیار میتواند کمک کند.
ناظر به حوزه ون تعدادی ون گرفته شده الان آوردند داخل و دارند مجوزهایش را میگیرند که ما بتوانیم قرارداد ببندیم، چون همه ونها برقی است، ترامواها هم برقی است، حدود ۳ هزار تا از اتوبوسهای ما برقی است الباقی با گازوئیل یورو ۵ است و تاکسیها هم که برقی است، ونها باید تعیین تکلیف شود و در داخل ما مجوزهایش را بگیریم، اما تاکسیهای ما الان از ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۵۰ ماشین سدان، چون تاکسیهای ما شاسی است ما ۱۵۰ سدان برقی تحویل گرفتیم و تحویل پلیس راهور دادیم که الان در شهر مردم عزیز میبینند و از طرفی هم ۱۷۵۰ دستگاه از ماشینهای شاسی آمده، اعلام کردند شرایطش را هم گفتند حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون برای رانندگان عزیز هزینه دارد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون وام قرض الحسنه است، ماشین خودشان را هم ۱۵۰ تا ۱۷۰ برمیدارند و الباقی را هم باز به آنها وام میدهند یا اگر خودشان هم داشته باشند که دیگر وام لازم ندارند و ماشینها تحویل میشود. الان همه کارها انجام شده فراخوانش را هم زدهاند و عملاً معطل تنظیم قیمتش بودند، چون با نوسانات ارز باید یک معادلیابی میشد آمدند تنظیم کردند و خدمت رانندگان عزیز تقدیم میکنند، خصوصیتش هم این است که، چون آنها را خود مدیریت شهری، شهرداری و بانک شهر وارد کرده ما هیچ سودی روی اینها نگرفتیم یعنی همان قیمت تمام شده است اگر ۱۰ تومان تمام شده همان ۱۰ تومان را داریم تقدیم میکنیم، چون معمولاً خودروسازها و کسانی که وارد میکنند حدود ۱۷ تا ۲۳ درصد روی آن میکشند ولی این عین همان است و با یک تسهیلات ویژه به رانندگان عزیز داده میشود و امروز بعد از ظهر جلسهای را با مجموعه اقتصادی مان داشتیم بحث قسمت دوم بود تا ۶ هزار خودرو که مجدد آن را هم قرارداد ببندند. ورود اینها به کشور یک چهره جدیدی را برای شهر تهران ایجاد میکند و در حوزه آلایندگی هم فوق العاده میتواند مثمر ثمر باشد علاوه بر اینکه چه راجع به اتوبوس، چه راجع به ون و چه راجع به تاکسی قرارداد ما طوری است که ظرف یک سال آینده آنها مکلف هستند بیایند داخلی سازی کنند و خط تولیدش را ما داخل کشور راه اندازی کنیم هم برای خودمان و هم برای سایر شهرها بتوانیم استفاده کنیم.
سوال: از گلایههایی که مردم در حوزه حمل و نقل ریلی دارند چقدر اطلاع دارید و شهرداری امسال در حوزه مترو چه میزان توسعه خواهد داشت، آیا افتتاحهای جدید در ایستگاههای مترو خواهیم داشت؟
زاکانی: کلاً ما هفت خط مترو داشتیم با ۲۵۴ کیلومتر طول و ۱۴۲ ایستگاه، ما در این ۴۳ ماه و ۱۴ روز که شهرداری هستیم خدا لطف کرد که الان خط مترو ما ۳۰۸ کیلومتر است و تعداد ایستگاههای ما ۱۶۰ تا است یعنی حدود ۱۸ ایستگاه با ۵۴ کیلومتر خط را افتتاح کردیم. الان خط ۲، خط ۴، خط ۶ و خط ۷ دارد تکمیل میشود، خط ۸، خط ۹ و خط ۱۰ را شروع کردیم حتی ۱۱ را هم داریم دنبال میکنیم مجوزهایش را بگیریم که انشاالله آن را هم شروع کنیم یعنی عملاً شروع فعالیت مترو الان زیر زمین به صورتی است که در هیچ دورهای در گذشته از دهه هفتاد به بعد، که کار مترو شروع شده است، به این اندازه سرعت توسعه مترو ما نداریم.
مثلا اگر خط هشت و نه و ده را بگیرید، قیمت اجرای این خط ششصد همت است. ششصد همت است، شما حساب کنید کل نقدینگی مردم در کل کشور ۹ هزار همت است، این ششصد همت است، خط یازده شروع شود، صد و پنجاه همت به این اضافه میشود و، چون نوع مراوده ما با پیمانکاران و شرایط جدیدمان در قراردادهای جدید امکان دارد دست مان بازشد و این قدر سرعت ساخت مترو داشته باشیم.
این جا یک گلوگاه داریم که رامهای قطارمان است، کلا در شش خط داخل شهر، چون خط پنج خط به سمت کرج و گلشهر است که آن را بگذاریم کنار، چون نوع قطارش متفاوت است. داخل شهر شش خط و یک و دو و سه و چهار و شش و هفت این شش خط هزار و صد و هشتاد و یک واگن طی بیست و پنج سال گذشته وارد شده است. ما سال گذشته به لطف خدا موفق شدیم هزار و صد و هشتاد و چهار واگن قرارداد ببندیم الان خطوط مان اضافه میکنیم ولی، چون رام قطار ثابت است، سرفاصلهها افزایش پیدا میکند و این نارضایتی که میفرمایید جنسش از این طیف است. ولی مطلوبیتش بیشتر میشود، آخرین ایستگاهی که افتتاح کردیم که ایستگاه بسیار زیبا و قشنگی است در میدان خراسان، صد و شصتمین ایستگاه بود که این یک ایستگاه است ولی وقتی قطار میآید سرفاصلهها یک کم تعدد ایستگاه که افزایش پیدا میکند سرفاصلهها بیشتر میشود. این هزار و صد و هشتاد و چهار واگنی که خریداری شد و قراردادش بسته شد، یک بخشی خارجی است، یک بخشی عمده اش داخلی است. یک بخشی از آن خارجی هاست که هفتاد و پنج درصدش در واگن سازی مان ساخته میشود و ما خودمان شریک آن هستیم و بخشی کلا یک جمع از سازندگان داخلی دست به دست هم دادند که مپناست و جهاد دانشگاهی، به طور خاص جهاد دانشگاهی علم و صنعت و واگن سازی تهران و الان یک رام قطار هشت واگنه از این شرکت دارد فعالیت میکند و تمام مجوزهایش گرفته شده است و رام دومش آماده شده است و از قبل از عید تست هاش را انجام میشود و رام سوم امسال سه ماهه اول آماده میشود.
سوال: این همان قطار ملی است؟
زاکانی: بله قطار ملی است که یک افتخار بزرگی است، تا قبل از این هزار و یکی بهانه میآوردند و الان مجوزهای لازم و شرایط ممتاز را هم توسط مجموعهها خارج از کشور که سابقه چند ده ساله دراین قضیه دارند و یک پایگاه جهانی دارند مورد تثبیت قرار گرفت. امسال ما توسعه خطوط داریم و هم تعدادی از ایستگاههای مان افتتاح خواهیم کرد و هم در خط شش و خط هفت و تلاش مان این است که به لطف الهی سرعت کارمان را افزایش دهیم. یکی از گلوگاه جدی که همین بحث واگن است همین امروز خدمت آقای پورمحمدی سازمان برنامه بودم، ظهر که خدمت آقا بودیم همان جا خدمت ایشان نماز که بودیم من صحبت میکردم، مصوبهای هیئت دولت دارد که این مصوبه منعکس شده است به مجلس و مجموعه رسیدگی کننده در مجلس روی آن یک قلت و ان قلتی داشت که صحبت کردیم و من خودم با آقای دکتر قالیباف صحبت کرده بودم، بنا شد که این را پیگیری کنیم و این قلت و ان قلت از روی آن برداشته شود و به سرعت آن جنبه تامین واگن را هم از خارج از کشور داشت، چون ما هم تمام شرایط ساختش را تاییداش را گرفتیم و تایید کردیم آن را که ساختند و هم بسیار متفاوت از این واگنهایی که الان در خطوط است. هم شکل و شمایلش و هم رفاه و ایمنی و شرایطش.
سوال: راجع به پروژه عمرانی بزرگی که امسال افتتاح میکنید، مثلا پروژه زیرگذر میدان سپاه تا میدان شوش، شبکه بزرگراههای یادگار امام و شهید بروجردی و شوشتری چه زمانی افتتاح میکنید؟
زاکانی: همه در شش ماه اول امسال به لطف الهی فاز اولش شهید شوشتری افتتاح میکنیم، نه و دو ممیز کیلومتر، این را میدانید که شهید شوشتری یک حلقه خارج از شهر سمت شرق تهران است که عملا از منطقه ۱۵ تا منطقه ۴ از پشت پادگانهایی که هستند یک آزادراه است که از چند شهر که میآید ادامه اش این جا به عنوان یک آزادراه مورد استفاده قرار میگیرد و این یک پروژه حدود ۱۵ کیلومتری است و نه و دو دهم کیلومتر آن امسال افتتاح میشود. این کار یک کار بسیار فاخری است، پنج و نیم درصد ترافیک شرق تهران و یک و نیم درصد ترافیک شهر تهران را کم میکند و حلقه پیرامون تهران را تکمیل میکند. شش ماه اول سال این همه افتتاح میشود، نکته دوم ادامه یادگار حضرت امام است که به میدان جی ختم میشد، میدان جی را الان کارهاش انجام شده است تا میدان فتح و بعد ادامه دارد، امسال افتتاح میشود و در این شش ماه اول یادگار امام افتتاح میشود و فاز دوم شهید بروجردی (ره) امسال افتتاح میشود و ما قبل از شش ماه در حقیقت این بزرگراههای ما همه افتتاح میشود و میروند زیربار و مردم میتوانند استفاده کنند.
یک بزرگراه جدیدی سمت منطقه بیست و یک طراحی کردیم، به سمت منطقه بیست و دو که بخشی از آن امسال عملیاتی میشود، کار دیگر تونل نه کیلومتری از میدان سپاه تا میدان، تا آزادگان است که سه تا خروجی دارد و با پیمانکارش صحبت کردیم و کارهاش انجام میشود و تامین مالی هاش، چون از طریق مشارکت باید انجام شود و این تونل باید ازطریق مشارکت انجام شود و به لطف خدا امسال شروع میشود ولی سه سال طول میکشد، ما کارهایی را شروع میکنیم که برخی ازاین کارها سه سال یا چهارسال دیگر جواب میدهد، مثلا خط هشت مترو یک ساله جواب نمیدهد، خط نه یا خط ده یا خط یازده، اینها سه یا چهار سال دیگر جواب میدهد، ولی دو میلیون مسافر مترو را تبدیل میکند به دو برابر افزایش ظرفیت میدهد، واگنها که اضافه شود مطلوبیتش بالا میرود، چون خط نه و هشت خط اتصالی بین سایر خطوط دیگر است و مانند یو مانند نعل اسبی است و خط هشت شرقی غربی است، خط نه شمالی جنوبی است، یو مانند است. کل این خطوط را به هم میدوزد و این کار بزرگی است که به لطف الهی انجام میشود و هدیه مردم عزیزمان که امسال از این آزادراهها و بزرگراهها میتوانند استفاده کنند. یک کار جدی دیگری که از سه سال پیش شروع کردیم، بسیار هم جالب بود، نود و هشت اصلاح تقاطعی داشتیم که بارها عرض کردم هفتصد و هشتاد و سه راه مردم که اگر اصلاح شود تبدیل میکند به پنجاه و سه کیلومتر و روزانه بیش از یک میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش میدهد. امسال در شش ماه اول تا شصت مورد آن را افتتاح میکنیم.
سوال: این تقاطعهای غیرهمسطح هستند؟
زاکانی: بله بعضیها تا چهار تقاطع روی هم است و موضوعات گلوگاهی دارد، سی و هشت مورد دیگر هم در دستور گذاشتیم که شروع کنیم. الان بالغ بر چهل مورد آن را افتتاح کردیم و بیست تای دیگر تکمیل شده است و بخشی هم تکمیل میشود و در سه چهار ماه اول امسال الباقی تا شصت تا افتتاح میکنیم و الباقی شروع میکنیم.
سوال: برخی خیلی زمان خورده است، تقاطع جنت آباد نیایش، خیلی وقت است که درگیر است؟
زاکانی: امسال افتتاح میشود، آنها بحثهایی دارد، بحثهای تملکی دارد و بحث هم جواریهایی که مجوزهای لازم خودش را میخواهد، مثلا شما دقت کنید، اتوبان بزرگراه شهید باقری (ره) وقتی میخورد به بزرگراه شهید بابایی هر کسی بخواهد برود آن جا باید ۱۵ کیلومتر راه اضافی برود تا برسد جای اولش، هفت و نیم کیلومتر برود و هفت و نیم کیلومتر برگردد، درحالی که یک پل سیصد متری میخواهد که دو سال است که تلاش میکنیم که تملک کنیم، چون آن جا هم متعلق به یکی ازنهادهای نظامی بود و هم متعلق به یکی از بیمهها. یک تعارضی بود که تازه الحمدالله سال گذشته اواخر سال کارش انجام شد و تحویل ما شد و ان شاءالله کارگاهش انجام میشود و همین امسال تحویل میشود و یک کاری برای تملکش دو سال طول کشیده شود، این کارها ساده نیست، اگر ساده بود که قبلیها میکردند، این کارها پیچیده است از جهت تملک.
مجموعه نیایش در شش ماه اول افتتاح میشود که مردم زیاد اذیت نشوند. در این جا از مردم عذر میخواهم، شما وقتی حرکت میکنید، من در تهران میچرخم، این مجموعههای آبی و سفیدی که زده میشود به عنوان کارگاه عملا بعضی جاها مردم را یک مقدار به زحمت میاندازد، اما آینده اش بسیار شیرین است و تلاش مان این است که تهران بشود کارگاه.
سوال: راجع به حوزه بانکداری، چون بانک شهر که بانک سهامدار شهرداری است و ایراداتی که به بانک خصوصی و اصلاح امور این بانکها چقدر در دستور کار شهرداری است و این استارت به چه سمتی اتفاق خواهد افتاد؟
زاکانی: شهر تهران به عنوان ابربدهکار بانکی شهرداریهای کشور تحویل ما شده است، یعنی روزی که ما ۴۳ ماه پیش شهرداری تهران را تحویل گرفتیم، از سال هشتاد و سه، هشتاد و چهار و هشتاد و نه، نود، نود و یک، نود و سه، نود و هفت وام گرفته بودند و ما به ازای این وام پرداخت نشده بود، به روز نبود. دچار یک شرایط خاصی بود، شهرداری هم مکلف میشد که سالانه شش درصد اضافه بر آنها بدهد و یک وضع اسفناکی بود. ما سال گذشته یکی از بانکها، بزرگترین بانکی که از ما طلب داشت، بانک شهر بود، مسئولیتهای اجتماعی مان را میپذیریم و میگوییم ما مسئول هستیم، در بانک شهر ما حدود ۹ و خوردهای درصد شریک هستیم و سایر شهرداریها هم هستند. امروز که صحبت میکنیم، بانک شهر، بانک تجارت، بانک ملی، بانکهای مختلفی از ما طلب داشتند وبه الحمدالله طلبکار زیاد داشتیم، امروز بالغ بر شصت همت طلبهای مان را دادیم، به روز شدیم. نزدیک بیست همت کمتر از بیست همت، مانده است، بیش از شصت همت دادیم و کمتر از بیست همت را این ابتدای سال خواهیم داد و این نشان میدهد که مدیریت شهری پویایی است و متعهد است نسبت به دستگاهها و الان بانک شهر که در معرض به یک نوعی تعیین تکلیف برای بسته شدن پرونده اش، الان در کل بانکها به عنوان بانک دوم و در بانکهای خصوصی بانک دوم و در کل بانکها، بانک سوم است که توانست رشد و شرایط ویژهای پیدا کند، اما بانک شهر موفقیتش در تبدیل شدن به بانک تخصصی است، بانک شهر همه کارهایی که بانکهای دیگر میکند، این بانک میکند، زحمت هم زیاد میکشد، اما با آقای فرزین صحبت کردیم، بحث جدی این بود که بانک شهر تبدیل شود به یک بانک تخصصی پشتیبانی از مدیریت شهری سراسر کشور و شهرداریها بیایند سهامش را بخرند و این بانک تبدیل شود به یک بانکی که سرمایه گذاریهای مردم که هر سرمایه خرد را جمع میکند سرمایه گذاری کند در پروژههای شهری و کمک کند به پیشبرد و آبادانی و پیشرفت شهرهای کشور. الان بانک شهر حالش خوب است، یعنی یک حال مناسبی دارد و از آن وضعیت اضطرار خارج شده است.
سوال: در شرایط تحریم و اوضاع و احوال اقتصادی شرایط مالی شهرداری خوب است، این اعتبارات پروژهها به طور کافی تامین میشود؟
زاکانی: امروز به دوستان دولت گفتم سال هزار و سیصد و نود و نه بودجه شهرداری سی همت بوده است، بودجه شهرداری سی همت بوده است و تحقق این بودجه بیست و هفت همت بوده است و نود درصد محقق کردیم سال نود و نه، امسال بودجه ما دویست و سی و دو همت است، دویست و سی و دو همت است، من خدمت شهردار کازان وقتی این راگفتم، در صحبتهایی که میکرد میگفت من متحیر شدم، بحث از تحیر داشت که چه جوری میشود نزدیک چهار سال یک دفعهای بودجه از یک جایی بال دربیاورد و یک جای بشیند که مثلا غیرقابل تصور است. سال چهارصد و یک بودجه مان شد پنجاه و یک همت، تحقق ما شد هشتاد همت، شصت و نه و نه دهم را ثبت کردیم، ده همت آوردیم سال بعد، که بتوانیم دست مان پر باشد و اول سال به چالش نخوریم، سال چهارصد و دو، ما بودجه مان شده است هفتاد و پنج ممیز شش، مجبور شدیم متمم ببریم، متمم ببریم صد و چهار متمم بردیم و صد و سیزده ما ثبت کردیم، یعنی از متمم مان بالاتر ثبت کردیم. سال گذشته بودجه مان شد صد و پنجاه و یک، پنج ممیز شش شد و صد و پنجاه و یک مجبور شدیم متمم صد و هشتاد و شش ببریم و بعد در واقع توانستیم دویست و هشت تا ثبت کنیم. امسال شده است دویست و سی و دو ما خط اول اعتباری مان را سیصد و شش همت گذاشتیم، ما اصلا قانع نیستیم به این شرایط.
سوال: الان طلبکارهای تان خوشحال میشوند؟
زاکانی: بله تقریبا اگر اغراق نکنم ما حدود پانصد ششصد عملیات انجام میدهیم در شهر، بخش عمدهای زیر شهر انجام میشود و یک نصاب بی نظیری در این مدت زده شده است، واقع امر این است که بخشی با انضباط مالی و بخشی ما مولدسازی بود، بخشی با فعال شدن بود، بخشی با استیفای حقوق بود از مجاری قانونی که باید به ما میدادند، بخشی مشارکت بود، تمام ابزارهای مختلف مالی را در حقیقت، هیچ کجای کشور هیچ شهرداری ندارید که توانسته باشد این نصاب پرش این جوری را در کشور داشته باشد.
هیچ ندارید، یادم است وقتی به شهرداری آمدیم بنده خدایی به ما پیغام داد، عزیزی که سابقه شهرداری دارد گفته است که اینها به سرماه نمیرسند، یک بنده خدای دیگر که شهردار قدر بسیار قوی بود به خود من گفت شما به سال نمیرسید، اما الحمدالله تمام پروژههای ما و شرایط پروژهها از نظر منابع مالی هیچ مشکلی نداریم.
حتی دنبال میکنیم کار برای خودمان بتراشیم مثلا کارهایی که مستقیما به شهرداری برنمی گردد ولی کارهایی که روی زمین مانده است به دستگاهها کمک میکنیم و یک کار بسیار جدی خوبی که اتفاق افتاد که الحمدالله خدا را شکر میکنیم، خدا توفیق داد کمک به انتقال آب به تهران بود که به شورای محترم مصوب کرد که پنج همت، یک همت برای بازچرخانی آب، چهار همت برای انتقال آب که ما قبل از عید عملیات اعتباردهی آن را به این پروژهها شروع کردیم و به لطف الهی کار به سرعت انجام میشود.
سوال: یک دقیقه فرصت داریم، راجع به شعار سال بحث سرمایه گذاری و مشارکت مردم در حوزه ساخت مسکن و بحث متکدیان و معتادان متجاهر؟ یک جمع بندی بفرمایید؟
زاکانی: شعار سال را بگویم ولی چیزهای اجتماعی جزو کار ما نبود ولی ما رفتیم انجام دادیم و خدا لطف کرد، شعار سال به مردم عزیز میگویم، ما امروز لایحههای را به شورای محترم ارائه کردیم برای این که بتوانیم پروژههای بزرگی را در شهر تعریف کنیم و پول خرد مردم جمع سپاری کنیم.
این پروژههایی است که در حوزه مسکن است، مسکن فوق العاده سود آور است، پروژههایی در حوزه تفریح و سرگرمی، ورزش و موضوعاتی این چنینی است و این باز سودآور است و هم پروژههای زیرساختی است مثل همین توسعه خطوط مترو از این جنس که اینها سودآور نیست.
اما خرید خدمات میکنیم و با خرید خدمات ما سودآور میشود و ازمردم خواهش میکنم که بیایند سرمایه گذاری کنند.