به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به نقش دیپلماسی شهری در تقویت همکاریهای بینالمللی، از برگزاری سومین نشست شهرداران عضو بریکس در تهران خبر داد و گفت: بریکس با جمعیتی نزدیک به ۵ میلیارد نفر (۶۰ درصد جمعیت جهان)، ظرفیتی بینظیر برای همکاریهای جنوب-جنوب و مقابله با یکجانبهگرایی است.
وی افزود: در نشست تهران، شهرداران چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و هند به صورت حضوری و مجازی مشارکت داشتند و تفاهمهایی برای همکاریهای اقتصادی، فرهنگی و حتی موضوعات انسانی مانند بحران غزه به دست آمد.
زاکانی با تأکید بر نقش مدیریتهای شهری در ایجاد ارتباطات فرامرزی افزود: شهرها میتوانند خارج از چارچوبهای دیپلماسی رسمی، با انعقاد تفاهمهای خواهرخواندگی یا پروژههای مشترک، موانع سیاسی را دور بزنند. به عنوان مثال، ایران عضو G20 نیست، اما شهرداری تهران برای مشارکت در نشست آفریقای جنوبی دعوت شده است. این نشان میدهد شهرها میتوانند به عنوان بازیگران مستقل در عرصه جهانی عمل کنند.
زیرساختهای گردشگری تهران در منطقه بینظیر است
شهردار تهران با اعلام برنامههای توسعه زیرساختهای گردشگری اظهار کرد: تهران با دارا بودن ظرفیتهایی مانند برج میلاد، دریاچه خلیج فارس و منطقه گردشگری عباسآباد، میتواند به قطب گردشگری منطقه تبدیل شود. امسال پروژههایی مانند احداث ۱۰ هتل با الگوی ایرانی-اسلامی، توسعه پیادهراه ۱۵۰۰ کیلومتری و افتتاح فاز دوم دره فرحزاد (۵۲ هکتار) در دست اجراست. همچنین، با همکاری چین، برنامهریزی برای جذب سالانه ۱ میلیون گردشگر چینی از طریق تهران به سایر شهرهای ایران انجام شده است.
زاکانی از احیای پروژههای بلاتکلیف خبر داد و گفت: پروژه هزار و یک شهر در منطقه ۲۲ که سالها راکد بود، با جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی احیا شده و فاز اول آن تا پایان سال افتتاح میشود. در حوزه حملونقل نیز افزودن ۱۸۷ اتوبوس برقی به ناوگان شهری آغاز شده و تا پایان سال به ۲۵۰۰ دستگاه خواهد رسید. این اقدامات نه تنها رضایت مردم را جلب کرده، بلکه رنگ شهر را تغییر داده است.
«جمعسپاری» راهکار مشارکت مردم برای تأمین مالی پروژهها
شهردار تهران در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد ناتعادلی اقتصادی هشدار داد: دشمنان با تحریمها و فشارهای بینالمللی سعی در تضعیف معیشت مردم دارند، اما شهرداری تهران ثابت کرده است که با تکیه بر توان داخلی و مشارکت مردمی، میتواند حتی در سختترین شرایط، پروژههای کلان را به سرانجام برساند. امسال را سال «مشارکت در سرمایهگذاری» نامگذاری کردهاند و از مردم دعوت میکنیم در پروژههایی مانند ساخت زیرساختهای شهری از طریق «جمعسپاری» مشارکت کنند.
شهردار تهران سپس پاسخ به سوالی دیگر از افزایش چشمگیر اتوبوسهای برقی، تست موفقیتآمیز تراموا و توسعه ناوگان تاکسیهای الکتریکی خبر داد و گفت: امسال با ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید و تکمیل ناوگان تا ۲۵۰۰ دستگاه، تهران به یکی از پیشگامان حملونقل پاک در منطقه تبدیل خواهد شد. تاکنون ۱۶۰۰ دستگاه از این اتوبوسها وارد چرخه خدمات شهری شده و رضایت شهروندان را جلب کرده است.
در چهار سال گذشته تعداد اتوبوسهای پایتخت ۵ برابر شده است
زاکانی با اشاره به رشد ۵ برابری ناوگان اتوبوسرانی تهران در چهار سال گذشته اعلام کرد: پیش از این تنها ۸۶۰ اتوبوس فعال داشتیم، اما امروز با ۲۵۰۰ دستگاه در حال خدماترسانی هستیم و تا پایان سال به ۵۰۰۰ دستگاه خواهیم رسید. این افزایش نه تنها کیفیت سفرها را بهبود بخشیده، بلکه آلایندگی را ۴۰ درصد کاهش داده است.
شهردار تهران از تست فنی تراموا در مسیر تهرانپارس تا میدان آزادی خبر داد و افزود: تست شبانه تراموا با موفقیت انجام شد. این سیستم قادر است شیبها و پلهای تهران را با ظرفیت ۴ برابر اتوبوسهای ۱۸متری پوشش دهد. هشت رام اولیه (هر رام شامل ۴ واگن) آماده است و با عقد قرارداد نهایی، فاز اول از میدان امام حسین تا آزادی راهاندازی میشود. تراموا با سیگنالینگ هوشمند، نظم مترو را به خیابانها میآورد.
تسهیلات ۱۲۰۰ میلیون تومانی برای برقیسازی تاکسیهای فرسوده
زاکانی با تشریح برنامههای نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی با مشارکت بانک شهر و خودروسازان داخلی وارد میشود. رانندگان میتوانند با وام قرضالحسنه ۱.۲ میلیارد تومانی و پرداخت تنها ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان پیشپرداخت، خودروهای الکتریکی دریافت کنند. این خودروها بدون هیچگونه سود تجاری، عیناً به قیمت تمامشده عرضه میشوند.
شهردار تهران تأکید کرد: تا پایان امسال، ۳۰۰۰ اتوبوس و ۶۰۰۰ تاکسی برقی به ناوگان اضافه میشود. این اقدام علاوه بر کاهش ترافیک، آلایندگی هوای تهران را تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داد. خط تولید داخلی اتوبوسهای برقی نیز تا ۱۴۰۴ راهاندازی میشود تا نیاز سایر شهرها را هم تأمین کنیم.
در ادامه زاکانی به انتقادات درباره تأخیر در پروژههای حملونقل ریلی پاسخ داد و گفت: محدودیتهای مالی و تحریمها چالش اصلی بوده، اما با توافق نهایی برای جذب سرمایه خارجی، پروژههای مترو و تراموا شتاب میگیرند. اولویت ما اتصال خطوط مترو به مناطق محروم و تکمیل حلقه ریلی تهران است.
وی از رشد چند برابری ناوگان مترو و تکمیل و افتتاح تا ۶۰ تقاطع غیرهمسطح تا پایان تابستان (از ابتدای دوره) خبر داد و گفت: تهران امروز با ۱۶۰ ایستگاه مترو و خطوط جدید، سریعترین دوران توسعه ریلی خود از دهه ۷۰ تاکنون را تجربه میکند. خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ در حال پیشرفت هستند و تا سه سال آینده، ظرفیت حملونقل ریلی پایتخت را تا ۲ برابر خواهند کرد.
آخرین وضعیت احداث ۴ خط جدید مترو
شهردار تهران با اشاره به افتتاح ۵۴ کیلومتر خط و حدود ۲۰ ایستگاه جدید در چهار سال گذشته اعلام کرد: خط ۲ (فرهنگسرا تا صادقیه) و خط ۴ (اکباتان تا افسریه) تکمیل شدند. خط ۶ (شهید باقری تا دولاب) و خط ۷ (میدان صنعت تا تربیت مدرس) در مراحل پایانی. خط ۸ (حلقه U شکل شرقی-غربی) و خط ۹ (اتصال شمال به جنوبغرب) با بودجه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در حال ساخت. خط ۱۰ (اتصال شمالشرق به غرب) و خط ۱۱ (جنوبیترین محور ریلی) با جذب سرمایه خارجی آغاز خواهند شد.
وی به کمبود ۱۱۸۱ واگن در خطوط اصلی اشاره کرد و افزود: سال گذشته با مشارکت جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی، ساخت واگنهای ۸ کابینه ملی آغاز شد. بخش عمده قطعات داخلیسازی شده و ۳ رام اولیه تا سه ماه آینده وارد خط میشوند. همچنین، با پیگیری دولت و مجلس، واردات واگن از خارج برای پوشش کمبودها در دستور کار است.
افتتاح فاز نخست آزادراه شهید شوشتری تا انتهای تابستان
زاکانی از افتتاح پروژههای کلان ترافیکی خبر داد و گفت: آزادراه شهید شوشتر (۹.۲ کیلومتر) با کاهش ۵.۵ درصدی ترافیک شرق تهران تا پایان شهریور افتتاح می شود؛ همچنین یال غربی بزرگراه یادگار امام (میدان جی تا فتح) در شش ماه اول سال تکمیل و بهرهبرداری خواهد شد.
شهردار تهران با اشاره به بودجه کلانپروژهها تأکید کرد: بودجه خطوط ۸ تا ۱۰ مترو معادل ۷ درصد نقدینگی کشور است، اما با مدل جدید مشارکت عمومی-خصوصی، فشار مالی به شهرداری کاهش یافته است.
زاکانی در ادامه گفت: تحریمها واردات واگن و تجهیزات را سخت کرده، اما با توافق با کشورهای همکار، ساخت خط ۱۱ مترو را از ۱۴۰۴ آغاز میکنیم. اولویت بعدی، اتصال خطوط مترو به مناطق محروم و تکمیل حلقه ریلی تهران است تا هیچ نقطهای از پایتخت بیش از ۱ کیلومتر با ایستگاه مترو فاصله نداشته باشد.
۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهیهای شهرداری تسویه شد
وی از پرداخت ۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهیها، رشد بیسابقه بودجه و برنامههای نوین مشارکت مردمی خبر داد و گفت: تهران امروز با عبور از بحران مالی، به الگویی برای مدیریت شهری تبدیل شده است. بانک شهر نیز از یک نهاد بدهکار به پایگاهی تخصصی برای سرمایهگذاری در پروژههای شهری ارتقا یافته است.
عذرخواهی شهردار تهران از مزاحمت پروژههای عمرانی: درد امروز، درمان فردا است
زاکانی با اشاره به موانع اجرای پروژهها اعلام کرد: پل ۳۰۰ متری شهید بابایی به دلیل تعارض سند بین نهاد نظامی و بیمه، دو سال درگیر فرآیند تملک بود. این پروژه در سال گذشته نهایی شد و ساخت آن تا پایان امسال سرعت میگیرد. همچنین امیدواریم پروژه تقاطع نیایش نیز تا شش ماه اول امسال افتتاح خواهد شد تا ترافیک غرب تهران را تسهیل کند.
او از شهروندان به دلیل مزاحمتهای ناشی از کارگاههای عمرانی عذرخواهی کرد و گفت: آینده روشن است؛ این درد امروز، درمان فرداست.
شهردار تهران با تشریح دستاوردهای مالی تأکید کرد: در ماههای گذشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانکهایی مانند بانک شهر، تجارت و ملی، پرداخته شده است و با این موارد مجموعه بدهی شهرداری تهران به کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: همچنین تبدیل بانک شهر به بانک تخصصی پشتیبانی از پروژههای شهری با جذب سرمایه مردم و تمرکز بر آبادانی کلانشهرها، در دستور کار است. در سنوات گذشته شاهد افزایش بودجه شهرداری از ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۳۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری و برنامهریزی برای دستیابی به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد را شاهد بودیم.
تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی برای پروژههای صنعت آب تهران
زاکانی اشارهای به اقدامات فراتر از وظایف شهرداری داشت و گفت: یکی از اقدامات مهم انجام شده توسط شهرداری تهران مشارکت در پروژه انتقال آب به تهران با تأمین ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار (۱ هزار میلیارد برای بازچرخانی و ۴ هزار میلیارد برای انتقال) بوده است. همچنین طرح «جمعسپاری» برای جذب سرمایه خُرد مردم در پروژههای سودآور مانند مسکن، مراکز تفریحی و زیرساختهایی مانند مترو نیز اجرایی شد.
براساس گزارش سایت شهر، شهردار تهران در پایان خطاب به شهروندان گفت: از شما شهروندان میخواهیم با سرمایهگذاری در پروژههای جمعسپاری، نهتنها در سود شریک شوید، بلکه آینده تهران را رقم بزنید. ما ثابت کردهایم حتی در سختترین شرایط، قابل اعتمادیم.