از اجداد اتوبوس کمپر ارسطو! (+عکس)

عصر ایران چهارشنبه 27 فروردین 1404 - 08:31
در سال های اولیه قرن بیستم، همزمان با گسترش جاده ها، رویای سفر آسان و راحت با اتوبوس نیز در حال شکل گیری بود. پیکویک استیجز سیستم با دیدگاهی نوآورانه، اتوبوس هایی را طراحی و تولید کرد که نه تنها وسیله ای برای رسیدن به مقصد بودند، بلکه تجربه ای متفاوت از سفر را ارائه می دادند.

عصر ایران - پیکویک استیجز سیستم (The Pickwick Stages System) یک شرکت حمل و نقل اتوبوسی مهم در آمریکا، به ویژه در سواحل غربی بود. در حالی که این شرکت به خاطر اتوبوس های نوآورانه خود، از جمله «پیکویک نایت کوچ» (اتوبوس تختخواب دار)، شناخته شده بود، آنها همچنین در حدود سال ۱۹۳۰ یک اتوبوس دو طبقه به نام «پیکویک دوبلکس» معرفی کردند.

نایت کوچ و دوبلکس

به جای صندلی های معمولی، اتوبوس نایت کوچ دارای ۱۳ کوپه جداگانه بود که هر کدام می توانستند ۲ نفر را در خود جای دهند. این کوپه ها دارای صندلی هایی بودند که روبروی هم قرار می گرفتند و لولا داشتند. یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین می چرخید و یک تخت خواب بالایی و پایینی ایجاد می شد.

پیکویک استیجز سیستم؛ شرکتی که با اتوبوس های تختخواب دار و دو طبقه سفر را متحول کرد

پیکویک استیجز سیستم؛ شرکتی که با اتوبوس های تختخواب دار و دو طبقه سفر را متحول کرد

پیکویک استیجز سیستم؛ شرکتی که با اتوبوس های تختخواب دار و دو طبقه سفر را متحول کرد

پیکویک استیجز سیستم؛ شرکتی که با اتوبوس های تختخواب دار و دو طبقه سفر را متحول کرد

پیکویک دوبلکس اساساً نسخه بزرگتری از اتوبوس تختخواب دار موفق نایت کوچ بود. ظرفیت آن به طور قابل توجهی افزایش یافته بود و می توانست ۵۳ مسافر را در مقایسه با ۲۶ مسافر نایت کوچ حمل کند.

برخلاف نایت کوچ که مجهز به تختخواب بود، دوبلکس به عنوان یک اتوبوس روزانه برای حمل و نقل عادی مسافر طراحی شده بود.

پیکویک استیجز سیستم؛ شرکتی که با اتوبوس های تختخواب دار و دو طبقه سفر را متحول کرد

پیکویک استیجز سیستم؛ شرکتی که با اتوبوس های تختخواب دار و دو طبقه سفر را متحول کرد

در نهایت، پیکویک استیجز سیستم ، از جمله اتوبوس های منحصر به فرد آنها مانند دوبلکس، در سال ۱۹۲۹ به عنوان بخشی از گسترش اولیه گری هاوند توسط شرکت اتوبوسرانی گری هاوند خریداری شد.

در حالی که پیکویک دوبلکس نمونه جالبی از طراحی اولیه اتوبوس های دو طبقه در آمریکا بود، اما به یکی از ارکان اصلی ناوگان گری هاوند تبدیل نشد، که بعدها بر اتوبوس های یک طبقه برای سفرهای طولانی مدت تمرکز کرد.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.