«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، در جریان شهادت جدید خود در دادگاه فدرال واشنگتن، برخی از عجیبترین ایدههایی را که طی سالها به آنها فکر کرده بود، بیان کرد. از جمله ایدههای او میتوان به خرید اسنپچت، تبدیل اینستاگرام به شرکتی جداگانه و حتی ساخت فیدی که فقط از تبلیغات تشکیل شده باشد، اشاره کرد.
طبق گزارش ورج، زاکربرگ در این دادگاه که با محوریت پرونده ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) علیه متا برگزار میشود، حدود 9 ساعت شهادت داد و قرار است این روند روز چهارشنبه نیز ادامه داشته باشد. این پرونده در نهایت میتواند متا را وادار به فروش اینستاگرام و واتساپ کند.
FTC معتقد است متا در اوایل دهه 2010 با هدف حذف رقبای نوپا، اقدام به خرید اینستاگرام و واتساپ کرده است. این نهاد تلاش میکند ثابت کند متا در بازار شبکههای اجتماعی شخصی قدرت انحصاری دارد؛ بازاری که شامل اپهایی مانند اسنپچت و MeWe نیز میشود.
اما زاکربرگ در پاسخهای خود دیدگاه FTC نسبت به بازار را زیر سؤال برد و گفت رقابت در این حوزه کاملاً «پویا» است و رقبای اصلی متا درحالحاضر تیکتاک، یوتوب و آیمسیج اپل هستند.
در دادگاه همچنین اسنادی ارائه شد که نشان میداد زاکربرگ در سال 2013 پیشنهادی 6 میلیارد دلاری برای خرید اسنپچت ارائه داده بود؛ پیشنهادی که توسط «ایوان اشپیگل»، مدیرعامل اسنپ، رد شد. او همچنین در سال 2022 ایدهای را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه فهرست دوستان کاربران فیسبوک را حذف کند تا کاربران تجربهای جدید و تازه داشته باشند.
زاکربرگ همچنین گفت در برههای حتی به جداکردن اینستاگرام از متا و تبدیل آن به شرکتی مستقل فکر کرده است.
FTC متا را متهم کرده که با توجه به نداشتن رقیب جدی، توانسته تعداد نمایش تبلیغات به کاربران را افزایش دهد. در پاسخ، زاکربرگ گفت در برههای در متا این ایده مطرح شده بود که فیدی فقط شامل تبلیغات ایجاد شود؛ چون کاربران آن را به اندازه محتوای معمولی سرگرمکننده میدانستند.
زاکربرگ در پایان اشاره کرد که اگر اینستاگرام و واتساپ خریداری نمیشدند، هرگز به شکل امروزیشان نمیرسیدند و متا نقش مهمی در رشد و توسعه آنها داشته است.