عصر ایران - فراری برای طراحی نوآورانه موتور V12 با پیستونهای بیضی شکل ثبت اختراع کرده است که نشاندهنده یک انحراف قابل توجه از موتورهای پیستونی دایرهای سنتی است.
این مفهوم نوآورانه، که پیستونهای آن به شکل "استادیومی" توصیف شدهاند، از پیستونهای مستطیلی با اضلاع کوتاه گرد تشکیل شده است. هدف از این طراحی، ساخت موتور V12 با طول کمتر و در عین حال حفظ حجم و عملکرد آن است، که میتواند به ویژه برای قرار دادن موتورهای V12 با حجم بالا در محفظههای موتور کوچکتر یا سیستمهای محرکه هیبریدی مفید باشد.
این فشردگی میتواند به فراری اجازه دهد تا عملکرد نمادین موتور V12 خود را در یک بسته بندی متنوعتر و کارآمدتر حفظ کند.
طراحی جدید موتور V12 نه تنها شامل شکلهای منحصر به فرد پیستون است، بلکه یک سیستم اتصال دهنده جدید را نیز معرفی میکند. در این پیکربندی، دو پیستون مخالف یک لنگ واحد میل لنگ را به اشتراک میگذارند، که میتواند طول و وزن موتور را بیشتر کاهش داده و به طور بالقوه عملکرد کلی را بهبود بخشد.
اضلاع صاف پیستونها به آنها اجازه میدهد تا نزدیکتر به هم قرار بگیرند و در نتیجه طراحی موتور V12 فشردهتری حاصل شود. علاوه بر این، فراری فرورفتگیهایی را در طول دامن هر پیستون تعبیه کرده است تا تماس با دیوارههای سیلندر را به حداقل برساند، که به طور بالقوه اصطکاک داخلی را کاهش داده و کارایی را بهبود میبخشد.
در حالی که این مفهوم نوآورانه است، اما بدون سابقه یا چالش نیست. هوندا در اواخر دهه 1970 برای موتورسیکلتهای گرندپری خود با پیستونهای بیضی شکل آزمایش کرد، اما با مشکلات تولید و آببندی روبرو شد.
با این حال، فراری ضلع بلند پیستون را عمود بر میل لنگ قرار داده و شکل آن را ساده کرده است، که به طور بالقوه برخی از چالشهای تولیدی هوندا را برطرف میکند.
این ثبت اختراع نشان دهنده تعهد فراری به پیشرفت فناوری موتورهای احتراق داخلی، به ویژه برای موتورهای V12 نمادین خود، حتی با وجود تغییر صنعت خودرو به سمت برقیسازی است. باید منتظر ماند و دید که آیا این فناوری ثبت شده به خودروهای تولیدی راه پیدا میکند یا در درجه اول به عنوان حفاظت از مالکیت معنوی عمل خواهد کرد.