به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، گزارشها حاکی از آن است که چین به شرکتهای هواپیمایی خود دستور داده است که دیگر هیچ هواپیمای جدیدی از بوئینگ تحویل نگیرند. این تصمیم در واکنش به اعمال تعرفههای ۱۴۵ درصدی بر کالاهای چینی از سوی رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اتخاذشده است. خبرگزاری بلومبرگ با استناد به منابع آگاه، روز سهشنبه این خبر را گزارش داد.
صنعت هوافضای جهانی اکنون در میانه یک جنگ تعرفهای تمامعیار قرار دارد، بهطوریکه شرکتهای هواپیماسازی، خطوط هوایی و تأمینکنندگان قطعات در حال بازنگری قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار هستند. این وضعیت پسازآن شدت گرفت که شرکت آمریکایی «هاومت ایرواسپیس» بحثهایی درباره اینکه چه کسی باید هزینه تعرفهها را بپردازد، به راه انداخت.
سه شرکت هواپیمایی بزرگ چین، ایرچاینا، چاینا ایسترن و چاینا ساوترن، به ترتیب قصد داشتند بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تعداد ۴۵، ۵۳ و ۸۱ فروند هواپیمای بوئینگ دریافت کنند. طبق گزارش بلومبرگ، پکن همچنین از شرکتهای هواپیمایی خواسته است خرید تجهیزات و قطعات مربوط به هواپیما از شرکتهای آمریکایی مانند بوئینگ را نیز متوقف کنند.
این اقدام چین احتمالاً موجب افزایش هزینههای نگهداری هواپیماهای فعال در این کشور خواهد شد. دولت چین همچنین در حال بررسی راههایی برای کمک به شرکتهایی است که هواپیماهای بوئینگ را اجاره کردهاند و اکنون با افزایش هزینهها مواجه هستند.
سرمایهگذاران به این تحولات واکنش نشان دادهاند. این اقدام میتواند فرصتهای بیشتری برای ایرباس (مستقر در فرانسه) و شرکت هواپیمایی دولتی چین، COMAC، ایجاد کند. سهام ایرباس که یک شرکت سهامی عام است، تا ساعت ۱۲ ظهر بهوقت شرقی آمریکا نزدیک به یک درصد افزایش یافت، درحالیکه سهام بوئینگ بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد.
در واشنگتن، دونالد ترامپ روز سهشنبه اعلام کرد که چین از یک قرارداد بزرگ با بوئینگ عقبنشینی کرده است. او در پستی در شبکه اجتماعی Truth نوشت که جالب است که آنها بهتازگی از قرارداد بزرگ با بوئینگ صرفنظر کردهاند و گفتهاند که هواپیماهای کاملاً تعهد دادهشده را 'تحویل نخواهند گرفت.
چین نخستین کشوری بود که پس از دو سانحه مرگبار در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که نزدیک به ۳۵۰ کشته بر جای گذاشت، هواپیماهای ۷۳۷ مکس بوئینگ را زمینگیر کرد. چین همچنین در سال ۲۰۱۹ بیشتر سفارشها و تحویلهای این هواپیما را به حالت تعلیق درآورد.
توقف تحویل هواپیما به چین، ضربهای دیگر برای این هواپیما ساز محسوب میشود که اکنون پس از سالی دشوار؛ شامل اعتصاب کارگری، افزایش نظارتهای قانونی و مشکلات زنجیره تأمین، در تلاش برای بهبود اوضاع است.