چرا فقط سالمندان عاشق لکسوس‌اند؟

فرارو چهارشنبه 27 فروردین 1404 - 16:05
برندهای خودرویی همیشه به مشتریان جوان افتخار می‌کنند، اما لکسوس داستان متفاوتی دارد؛ مشتریانی پا به سن گذاشته و نه‌چندان ثروتمند، که شاید برند را به بازتعریف هویتش وادار کنند.

فرارو- مصطفی جرفی؛ گزارش تازه‌ای از مؤسسه معتبر S&P Global Mobility نشان می‌دهد که برند لوکس ژاپنی لکسوس با چالشی مهم در زمینه ترکیب جمعیتی مشتریان خود مواجه است. بر اساس این گزارش که به مقایسه خریداران سه برند بزرگ بازار خودرو‌های لوکس یعنی لکسوس، بی‌ام‌و و مرسدس بنز پرداخته، مشتریان لکسوس به‌طور میانگین ۵۷.۶ سال سن دارند؛ رقمی که از میانگین کلی خریداران خودرو‌های لوکس (۵۴ سال) بالاتر است.

به گزارش فرارو، در دنیایی که شرکت‌های خودروسازی از داشتن مشتریان جوان به‌عنوان نشانه‌ای از پویایی و جذابیت برند یاد می‌کنند، این موضوع می‌تواند برای لکسوس یک زنگ خطر باشد. برای مثال، شرکت‌هایی مانند داج و فراری در سال‌های اخیر با افتخار از پایین بودن میانگین سنی مشتریان خود یاد کرده‌اند. فراری حتی اعلام کرده بود که ۴۰ درصد از خریداران جدیدش زیر ۴۰ سال هستند.

مشتریان لکسوس کمتر از رقبا ثروتمندند

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که لکسوس نه‌تنها در جذب جوانان، بلکه در جذب مشتریان ثروتمند نیز عقب‌تر از رقبای آلمانی خود است. حدود ۴۷ درصد از خریداران لکسوس، درآمد سالانه‌ای کمتر از ۱۵۰ هزار دلار دارند. این در حالی است که بی‌ام‌و با ۶۵ درصد خریدارانی که درآمدی بالاتر از ۱۵۰ هزار دلار دارند، جایگاه نخست را از نظر سطح درآمد مشتریان در اختیار دارد.

رکوردشکنی در فروش با وجود چالش‌ها

با وجود این چالش‌های جمعیتی، لکسوس عملکرد درخشانی در فروش داشته است. این برند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ رشد ۵.۸ درصدی را تجربه کرد که بهترین شروع سال در تاریخ برند به‌شمار می‌رود. همچنین، سال ۲۰۲۴ نیز رکورد فروش تاریخ لکسوس را شکست و به عنوان موفق‌ترین سال این شرکت ثبت شد. به نظر می‌رسد که لکسوس همچنان توانسته است مشتریان وفادار و مشتاقی— اگرچه مسن‌تر از متوسط بازار باشند—برای خود حفظ کند.

سهم بالای زنان در بین خریداران لکسوس

نکته جالب توجه دیگر در این گزارش، افزایش چشمگیر سهم زنان در میان خریداران لکسوس است. در حالی که به‌طور متوسط تنها ۴۰.۶ درصد از خریداران خودرو‌های لوکس را زنان تشکیل می‌دهند، این رقم برای لکسوس ۵۰.۴ درصد گزارش شده است. در نقطه مقابل، برند بی‌ام‌و با ۶۱ درصد خریدار مرد، همچنان پایگاه مشتریان مردانه‌تری دارد.

بازتعریف برند یا ادامه مسیر؟

با توجه به این داده‌ها، پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا لکسوس باید هویت برند خود را بازتعریف کند؟ یا اینکه وفاداری مشتریان مسن‌تر، قدرت خرید نسبی آنها و موفقیت تجاری فعلی، مسیر آینده این برند را همچنان تضمین می‌کند؟

پاسخ به این پرسش، شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور مشخص شود؛ زمانی که تغییر نسل، فناوری و سبک زندگی، عرصه رقابت در صنعت خودروسازی لوکس را بیش از پیش دگرگون خواهد کرد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.