طرح فروش سایپا یا بازار آزاد؛ چه وقتی خرید از کارخانه به نفع مشتری نیست؟

فرارو چهارشنبه 27 فروردین 1404 - 16:17
قیمت علی‌الحساب و تاخیر در تحویل اولین نقاط ضعف هستند ولی تجربه خریداران قبلی بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند ناامیدکننده باشد

فرارو - طرح فروش سایپا در ابتدای سال ۱۴۰۴ دارای محدودیت‌ها و شرایط خاصی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از خریداران بالقوه را دست خالی روانه خانه کند. این طرح صرفاً برای متقاضیان عادی از محل مازاد طرح جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است.

به گزارش فرارو؛ محدودیت کد ملی و شرط سنی ۱۸ سال همچنان اعمال شده است و علاوه بر این، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را ندارند، مگر اینکه عمر خودروی فعلی آنها بیش از پنج سال باشد. همچنین، افرادی که در ۴۸ ماه گذشته از شرکت‌های سایپا و ایران خودرو و در ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان ثبت‌نام و فاکتور خودرو دریافت کرده‌اند، مشمول این طرح نمی‌شوند. این شرایط سختگیرانه، دسترسی به این طرح فروش را برای بسیاری از خریداران واقعی محدود می‌کند. به عنوان مثال، خانواده‌هایی که به خودروی دوم نیاز دارند، ممکن است واجد شرایط شرکت در این طرح نباشند. قبل از اینکه بابت این مسئله حسرت بخورید، بهتر است چند نکته را با هم مرور کنیم.

دلایل منطقی برای شرکت نکردن در طرح فروش سایپا ۱۴۰۴

طرح فروش سایپا پیش از این چند نوبت تکرار شده است؛ بررسی نظرات و گزارش‌های کاربران و مشتریان که در طرح فروش دوره‌های گذشته سایپا شرکت کرده‌اند نشان می‌دهد حتی در صورت نهایی‌شدن ثبت‌نام همچنان متقاضیان با مصائب و سختی‌هایی رو‌به‌رو هستند.

اولین نقطه ضعف این است که قیمت‌ها به صورت علی‌الحساب اعلام شده‌اند و قیمت نهایی در زمان تحویل مشخص می‌شود. نوسانات قیمت خودرو سبب می‌شود خریداران از قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل اطمینان نداشته باشند. نوسانات نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه قیمت تمام‌شده خودرو شود و سایر عوامل اقتصادی نیز به خودشان اجازه می‌دهند گستاخانه مستقیم بر قیمت نهایی خودرو تأثیر بگذارند.

قطعی نبودن قیمت نهایی، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی را برای خریداران سخت می‌کند و آنها را با ابهام و نگرانی در مورد میزان پرداختی نهایی خود رو‌به‌رو خواهد کرد.

بازه زمانی طولانی تحویل خودرو که به پاییز و زمستان ۱۴۰۴ موکول شده، یک ریسک قابل توجه دیگر برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. آنها در واقع مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت برای کالایی می‌پردازند که قیمت نهایی آن مشخص نیست و ممکن است به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار آنها باشد. این موضوع تصمیم‌گیری را برای خریداران بسیار دشوار می‌کند و می‌تواند منجر به تحمیل هزینه‌های ناخواسته در زمان تحویل خودرو شود.

تأخیر‌های طولانی در تحویل خودرو را باید عامل بعدی شک و تردید بین متقاضیان شرکت در طرح فروش سایپا بدانیم. گزارش‌ها و شکایت‌های متعددی از تأخیر‌های چند ماهه در تحویل خودرو‌ها وجود دارد که باعث نارضایتی مشتریان شده است. سایپا در بعضی مواقع قادر به انجام تعهدات خود نیست و از مشتریانش می‌خواهد خودروی دیگری به جای خودرو ثبت‌نامی تحویل بگیرند.

با توجه به بازه زمانی اعلام شده برای تحویل خودرو‌ها (پاییز و زمستان ۱۴۰۴) و سابقه عملکرد سایپا در تحویل به موقع خودروها، احتمال بروز تأخیر در تحویل وجود دارد. عواملی مانند اختلال در زنجیره تأمین قطعات، مشکلات در فرآیند تولید یا کنترل کیفیت و موانع غیرمنتظره در اخذ مجوز‌ها می‌توانند منجر به تأخیر در تحویل خودرو شوند. 

هرچند امکان دریافت خسارت برای تأخیر در تحویل وجود دارد، فرآیند مطالبه این خسارت ممکن است برای مشتریان دشوار باشد. با در نظر گرفتن سابقه سایپا در این زمینه، بازه زمانی اعلام شده برای تحویل در پاییز و زمستان ۱۴۰۴ ممکن است خوشبینانه به نظر برسد. خریداران بالقوه باید احتمال تأخیر را در تصمیم‌گیری خود لحاظ کنند.

نگرانی دیگر، فاصله قیمت ناچیز بین قیمت کارخانه و بازار آزاد است. اگر قیمت کارخانه تفاوت چندانی با قیمت بازار نداشته باشد، مزایای شرکت در طرح فروش، به ویژه با در نظر گرفتن زمان انتظار و محدودیت‌های دیگر، کاهش می‌یابد. معمولا این مورد درباره محصولات سایپا رخ می‌دهد و به خاطر اختلاف قیمت ناچیز مشتریان در نهایت دچار سرخوردگی می‌شوند.

طرح فروش سایپا یا بازار آزاد؛ چه وقتی خرید از کارخانه به نفع مشتری نیست؟

مهمترین نقطه ضعف طرح فروش سایپا این است که قیمت‌ها به صورت علی‌الحساب اعلام شده‌اند

معایب محصولات عرضه‌شده در طرح فروش سایپا ۱۴۰۴

اولین مرحله از طرح فروش سال ۱۴۰۴ سایپا در فروردین ماه ۱۴۰۴ از طریق وب‌سایت فروش اینترنتی محصولات این گروه خودروسازی به آدرس saipa.iranecar.com آغاز شده است. در این طرح، پنج مدل خودرو شامل ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه، کوییک GX-L، کوییک GXR-L (با رینگ فولادی و ترمز ESC)، اطلس E پلاس (با گیربکس اتوماتیک CVT) و سهند اتوماتیک تیپ ۳ به متقاضیان عرضه می‌شود.

بررسی نظرات و گزارش‌های مربوط به مدل‌های عرضه شده در طرح فروش ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که نگرانی‌هایی در مورد کیفیت و مشخصات فنی این خودرو‌ها وجود دارد.

ساینا S به خاطر کیفیت ساخت، عملکرد موتور (به ویژه در سربالایی‌ها و هنگام استفاده از کولر)، سطح بالای صدای داخل کابین و احتمال بروز مشکلات برقی بخشی از انتقادات را به خود اختصاص داده است. موتور ۱.۵ لیتری M۱۵ استفاده شده در این خودرو، همان موتوری است که در مدل‌های قدیمی‌تر مانند تیبا نیز به کار رفته و ارتقاء قابل توجهی در قدرت و مصرف سوخت نداشته است.

استفاده از ترمز‌های کاسه‌ای در عقب نیز از دیگر نقاط ضعف ساینا S محسوب می‌شود. 

کوییک GX-L و GXR-L بخشی از نقاط ضعف پلتفرم مشترک با مدل قدیمی پراید را به ارث برد‌ه‌اند. همچنین، مصرف‌کنندگان موارد آزاردهنده‌ای از جمله صدای زیاد موتور، لرزش کابین و مشکلات برقی را در این مدل گزارش کرده‌اند و برخی دیگر از ضعف موتور در سربالایی‌ها، به ویژه با وجود سرنشین یا هنگام روشن بودن کولر و کیفیت پایین مواد داخلی و سیستم صوتی کوییک GX-L/GXR-L گلایه دارند.

اطلس در واقع نسخه فیس‌لیفت شده کوییک است. گزارش‌هایی از مشکل و ایراد در کیفیت ساخت، نواقص مونتاژی و استفاده از موتور هشت سوپاپ اعتبار این خودرو را زیر سوال می‌برد. استفاده از ترمز‌های کاسه‌ای در عقب و حجم کم باک بنزین نیز از دیگر معایب ذکر شده برای این مدل است. برخی منتقدان معتقدند با توجه به افزایش قیمت اطلس نسبت به کوییک، تغییرات و بهبود‌های قابل توجهی در آن صورت نگرفته است.

سهند نیز فیس‌لیفت مدل ساینا محسوب می‌شود. نگرانی‌هایی در مورد استفاده از همان موتور M۱۵ با قدرت محدود در این خودرو وجود دارد. همچنین، احتمال بروز مشکلات کیفی مشابه سایر مدل‌های سایپا و غیبت برخی امکانات مورد انتظار در این خودرو مطرح شده است.

معایب طرح فروش سایپا ۱۴۰۴

موضوع

نکات کلیدی

محدودیت‌های ثبت‌نام

فقط برای متقاضیان عادی (از محل مازاد طرح جوانی جمعیت)، محدودیت کد ملی و شرط سنی 18 سال، نبود امکان ثبت‌نام برای دارندگان پلاک فعال (مگر عمر خودرو بیش از پنج سال باشد)، محدودیت ثبت‌نام در 48 ماه گذشته (سایپا/ایران‌خودرو) و 24 ماه گذشته (سایر خودروسازان)

مشکلات فرآیند فروش

قیمت علی‌الحساب: قیمت نهایی نامشخص و وابسته به زمان تحویل (ریسک افزایش قیمت به دلیل نوسانات ارز و ...) تحویل طولانی: زمان تحویل پاییز و زمستان 1404 (پرداخت پول برای کالایی با قیمت نامشخص و تحویل دیرهنگام) سابقه تاخیر: گزارش‌های متعدد از تاخیرهای چند ماهه در تحویل و حتی پیشنهاد تعویض خودرو ثبت‌نامی. اختلاف قیمت کم با بازار: جذابیت خرید از کارخانه به دلیل تفاوت ناچیز قیمت با بازار آزاد کاهش می‌یابد.

معایب خودروهای عرضه شده

ساینا S: کیفیت ساخت پایین، عملکرد ضعیف موتور (سربالایی/کولر)، صدای زیاد کابین، مشکلات برقی احتمالی، موتور قدیمی M15، ترمز عقب کاسه‌ای. کوییک GX-L/GXR-L: معایب پلتفرم پراید، صدای زیاد موتور، لرزش کابین، مشکلات برقی، ضعف موتور (سربالایی/کولر)، کیفیت پایین مواد داخلی و سیستم صوتی. اطلس (فیس‌لیفت کوییک): کیفیت ساخت و مونتاژ پایین، موتور هشت سوپاپ قدیمی، ترمز عقب کاسه‌ای، باک بنزین کوچک، بهبود ناچیز نسبت به افزایش قیمت. سهند (فیس‌لیفت ساینا): استفاده از همان موتور M15، احتمال مشکلات کیفی مشابه ساینا، کمبود برخی امکانات مورد انتظار

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.