به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهور در جلسه «ارتقاء کیفی نظام آموزشی»، با اشاره به اهمیت و جایگاه توسعه عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش با مشارکت مردم، در برنامههای دولت وفاق ملی، گفت: برای رسیدن به این اهداف باید مردم را به صحنه آورد؛ مشارکت مردم ضامن موفقیت اجرای برنامه دولت در زمینه آموزش و پرورش است. وقتی مردم به صحنه بیایند و در توسعه فضاهای آموزشی مشارکت کنند، نسبت به این طرحها احساس مالکیت خواهند داشت.
رئیس جمهور افزود: دولت چهاردهم به دنبال جذب مشارکت اقشار مختلف مردم در مسیر حل مشکلات نظام آموزش و پرورش است و در این راستا زمینه مشارکت برای مردم فراهم بوده و میدان برای همه باز است.
آقای پزشکیان درباره اهمیت اجرای طرحهای مرتبط با توسعه فضاهای آموزشی، طبق برنامه پیشبینی شده، تصریح کرد: باید یک مرکز رصد ایجاد شده و گزارشهای دقیق و منظم از میزان پیشرفت در ساخت مدارس در هر استان و نیازهای هر دستگاه در این راستا از طریق این مرکز رصد در اختیار دولت قرار گیرد. مدارس باید در همان محلهای که به آن نیاز هست، ساخته شوند، نه اینکه مدرسه در مکانی ساخته شود که از آن محله فاصله داشته و دانشآموزان برای رفت و آمد مشکل داشته باشند.
رئیس جمهور افزود: تیمی از کارشناسان، استانداردهای لازم برای کلاسها را مشخص میکنند تا چینش کلاسها و تامین تجهیزات مورد نیاز آموزشهای نوین و بهروز دانشآموزان براساس آن استانداردها انجام شود.
آقای پزشکیان همچنین با اشاره به اهمیت اصلاح روشهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس، تاکید کرد: باید درباره روشها و ابزارهای ارتقای کیفی آموزش جلسات بیشتری برگزار و برترین الگوهای موجود در جهان بررسی شود. آموزشهای نوین در مدارس باید براساس الگوهای حل مسئله، کار تیمی و تقسیم مسئولیت ارائه شود تا توانمندی دانشآموزان را ارتقا دهد.
رئیس جمهور اضافه کرد: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانشآموزان آموزش دهیم، زیرا در کار گروهی است که توانمندی همه دانشآموزان ارتقا خواهد یافت. وقتی دانشآموز براساس الگوی حل مسئله تربیت شود، به کشور پایبندی بیشتری خواهد داشت و به جای اینکه به فکر مهاجرت باشد، به دنبال حل مشکلات کشور خواهد بود. به هر حال این دانشآموزان هستند که آینده این کشور را میسازند و اگر آنها را مسئله محور، صادق و درستکار تربیت کنیم، مشکلات کشور را حل خواهند کرد.
آقای پزشکیان با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: نباید اختلاف کیفی آموزشی در مدارس ما به شکلی باشد که موجب ایجاد نابرابری و تبعیض بین دانشآموزان شود، بلکه باید امکانات آموزشی برابری در اختیار همه دانش آموزان کشور قرار گیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه اصلاح روشهای آموزش باید معطوف به نیازهای آینده کشور انجام شود، گفت: برای اینکه دانشآموزان را معطوف به تامین نیازهای آینده کشور تربیت کنیم، به مطالعه تطبیقی نیاز داریم. باید از ظرفیت علمی دانشگاهها و دانشگاهیان بهره بگیریم، تا آنها برای اصلاح روشهای آموزشی، نوع مطالب و مهارتهای آموزشی مناسب در مسیر رفع نیازها و حل مشکلات کشور، ایده ارائه کنند.
آقای پزشکیان تاکید کرد: ما باید از ساختار آموزشی فعلی فاصله گرفته و روشهای آموزش را اصلاح کنیم. برای رسیدن به این هدف باید از ابزارهای نوین آموزشی بهره برده و دانشآموزان را در رشتههای مورد نیاز کشور تربیت کنیم. همچنین آموزشها در هر منطقهای باید براساس نیازهای همان منطقه ارائه شود، تا نیروهای انسانی در هر منطقه، براساس نیازهای منطقه خود آموزش ببینند؛ عدالت این است که هر فرد در منطقه خود رشد کند.
در این جلسه نمایندگان دستگاههای مختلف برنامههای طراحی و اجرا شده از سوی دستگاه متبوع خود در زمینه توسعه فضاهای آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش، جذب مشارکت گروههای مردمی، جهادی و خیرین، ارتقای توانمندی معلمان و الگوهای اصلاح روش آموزشی را ارائه دادند.