به گزارش تسنیم، با پایان یافتن ایام نوروز 1404، حالا میتوان نگاهی دقیقتر به دستاوردها، چالشها و البته هزینههای انسانی سفرهای نوروزی انداخت؛ سفرهایی که با وجود هشدارها و تأکیدهای مکرر پلیس، همچنان بخشی از آنها با حوادث رانندگی تلخ همراه بودند.
طبق آمار رسمی پلیس راهور، در طول طرح ترافیکی نوروز امسال، بیش از 880 نفر در تصادفات رانندگی جان باختند و بالغ بر 22 هزار نفر نیز مصدوم شدند؛ آماری که نسبت به سال گذشته افزایشی قابل توجه داشته است.
در کنار هزینههای جانی و مالی گسترده این تصادفات، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اجرای طرح گستردهای برای کنترل تخلفات، آمار دقیقی از انواع رفتارهای پرخطر رانندگی ثبت کرده است؛ از سرعتهای غیرمجاز و سبقتهای بیمورد گرفته تا استفاده از تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی.
جمع کل مبالغ جرائم صادرشده در نوروز 1404 بالغ بر 2 هزار و 762 میلیارد تومان برآورد شده است؛ مبلغی که طبق قانون بعد از واریز به خزانه دولت، باید در مسیر بهبود ایمنی راهها، تأمین تجهیزات پلیس و ارتقاء فرهنگ رانندگی هزینه شود.
اکنون پرسش اصلی اینجاست که سهم دستگاههای متولی کاهش تصادفات از این مبالغ چه میشود؟ آیا دولت مطابق قانون، این درآمد را به همان نهادهایی که در صف اول مقابله با حوادث رانندگی هستند، تخصیص خواهد داد یا همچنان پلیس و وزارت راه باید با بودجههای محدود، تجهیزات فرسوده، و دست خالی در برابر سیل تصادفات بایستند؟
2 هزار و 762 میلیارد تومان جریمه تنها در 20 روز!
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، چند روز پیش اظهار کرد: با پایان طرح نوروزی 1404، افزایش 30 درصدی نرخ جریمهها که از 25 اسفند آغاز شده بود، از 20 فروردین به حالت عادی بازگشت. در طول اجرای طرح نوروزی، مجموعاً 17,792,285 تخلف رانندگی در جادههای کشور ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی معادل 5,838,162 تخلف را نشان میدهد.
بر اساس محاسبات خبرنگار تسنیم، مجموع جریمههای صادر شده در ایام نوروز 1404 برای تخلفات پرتکرار رانندگی، رقمی در حدود 2762 میلیارد تومان بوده است؛ مبلغی که در صورت پرداخت کامل، میتواند تأثیر بسزایی در تأمین تجهیزات ترافیکی، فرهنگسازی و ارتقاء ایمنی در جادهها و معابر شهری داشته باشد.
عنوان جریمه | تعداد جریمه صادر شده در ایام نوروز | مبلغ اصلی جریمه | مبلغ جریمهها در ایام نوروز | مجموع مبالغ جرائم |
تجاوز از سرعت مجاز تا 10 کیلومتر |
9,185,538 | 100 هزار تومان | 130 هزار تومان | 1.194.119.940 تومان |
تجاوز از سرعت مجاز بین 10 تا 20 کیلومتر | 1,289,617 | 150 هزار تومان | 195 هزار تومان | 251.475.315 تومان |
تجاوز از سرعت مجاز بیش از 20 تا 30 کیلومتر | 301,839 | 200 هزار تومان | 260 هزار تومان | 80.038.140 تومان |
عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده |
1,176,875 | 150 هزار تومان | 195 هزار تومان | 229.490.625 تومان |
توقف منجر به سد معبر | 549,747 | 120 هزار تومان | 156 هزار تومان | 85.760.532 تومان |
توقف دوبله | 491,895 | 90 هزار تومان | 117 هزار تومان | 57.551.715 تومان |
استفاده از تلفن همراه حین رانندگی | 419,779 | 400 هزار تومان | 520 هزار تومان | 218.285.080 تومان |
نداشتن معاینه فنی | 348,174 | 100 هزار تومان | 130 هزار تومان | 49.942.620 تومان |
توقف در محل ممنوع | 336,563 | 100 هزار تومان | 120 هزار تومان | 40.387.560 تومان |
سبقت غیرمجاز در دوراهیها | 245,576 | 700 هزار تومان | 910 هزار تومان | 223.474.160 تومان |
عبور از محل ممنوع | 244,866 | 150 هزار تومان | 325 هزار تومان | 79.581.450 تومان |
عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران | 241,553 | 150 هزار تومان | 195هزار تومان | 47.102.835 تومان |
شیشه دودی و عدم دید کافی | 289,157 | 150 هزار تومان | 195 هزار تومان | 56.385.615 تومان |
نقص فنی در چراغها یا ترمز | 287,958 | 300 هزار تومان | 390 هزار تومان | 112.303.620 تومان |
عدم توجه به ایست پلیس | 268,273 | 100 هزار تومان | 130 هزار تومان | 34.875.490 تومان |
مجموع جریمههای صادر شده در ایام نوروز | 2.762.774.697 تومان |
چه کسانی جریمه میدهند، چه کسانی بهرهمند میشوند؟
طبق ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تمام مبالغ جریمههای رانندگی در سراسر کشور، به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود. در ادامه، این وجوه باید بر اساس قانون میان سه نهاد اصلی شامل پلیس راهور، وزارت راه و شهرداریها/دهیاریها تخصیص یابد تا در راستای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی بهکار گرفته شود.
اما نکتهای که در اجرای این قانون کمتر مورد توجه قرار گرفته، فاصله زمانی بین صدور جریمه و وصول آن است. یک راننده ممکن است جریمه نوروزی خود را حتی تا یک سال یا بیشتر پرداخت نکند؛ بنابراین، واریز مبالغ به خزانه در همان لحظه صدور انجام نمیشود و پیشبینی بودجه از محل جرائم باید با دقت بیشتری صورت گیرد.
جزئیات قانونی تقسیم وجوه جریمهها
بر اساس ماده 23 قانون مذکور 60 درصد از کل وجوه حاصله به وزارت راه (در جادهها) و شهرداریها/دهیاریها (در شهرها و روستاها) اختصاص مییابد برای اصلاح نقاط حادثهخیز، استانداردسازی تجهیزات ایمنی راهها، احداث پلهای عابر پیاده، توقفگاهها و...، 15 درصد به پلیس راهور برای خرید تجهیزات و خودروها، اجرای طرحهای ترافیکی، آموزش و فرهنگسازی و مدیریت عبور و مرور، 20 درصد برای صندوق تأمین خسارتهای بدنی (بیمه شخص ثالث) و 5 درصد دیگر به پلیس برای تبلیغات فرهنگی در زمینه رانندگی ایمن.
با این تفاسیر، از مبلغ تقریبی 2762 میلیارد تومانی که صرفاً در نوروز 1404 جریمه صادر شده، حدود 414 میلیارد تومان باید به پلیس راهور و حدود 1657 میلیارد تومان به وزارت راه و شهرداریها اختصاص یابد؛ البته اگر دولت در عمل هم به اجرای این قانون پایبند باشد!
پلیس: سهم ما را بدهید تا دوربینها را درست کنیم
سردار حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار تخلفات گفت: تجاوز از سرعت مجاز تا 10 کیلومتر با 9,185,538 مورد، بیشترین تخلف رانندگی در نوروز امسال بود. در کنار آن، تخلفات کمربند ایمنی، استفاده از موبایل، سبقت غیرمجاز، و نداشتن معاینه فنی نیز بسیار بالا بود. این آمار زنگ خطری جدی برای لزوم فرهنگسازی و همچنین تجهیز بیشتر پلیس به ابزارهای کنترل هوشمند است.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از دوربینهای ثبت تخلف در کشور غیرفعال یا فرسودهاند، گفت: اگر سهم قانونی ما از جرائم پرداخت شود، میتوانیم با کمک بخش خصوصی این دوربینها را تعمیر یا نوسازی کنیم.
وزارت راه: نقاط حادثهخیز همچنان جان میگیرند
از سوی دیگر، وزارت راه و سازمان راهداری نیز سالهاست که از نبود بودجه کافی برای اصلاح نقاط حادثهخیز سخن میگویند. با اینکه سهم آنها از جرائم رانندگی بر اساس قانون بسیار بالا و مشخص است، اما در عمل، منابع لازم برای ایمنسازی جادهها بهطور کامل تخصیص نمییابد.
اصلاح قوسهای خطرناک، نصب علائم هشداردهنده، احداث گاردریل و پلهای اضطراری مواردی است که همچنان در بسیاری از جادههای کشور به دلیل نبود بودجه به تعویق افتاده است.
دولت در قبال جان مردم مسئول است
حوادث رانندگی در ایران یکی از پرتلفاتترین سوانح غیرطبیعی است و سالانه هزاران نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست میدهند. در چنین شرایطی، طبیعی است که درآمد حاصل از جرائم رانندگی به طور کامل به نهادهای مرتبط با ایمنی راهها تخصیص یابد؛ نه اینکه در پیچوخم حسابهای خزانهداری گم شود یا صرف هزینههای جاری شود.
اگر دولت واقعاً به جان مردم اهمیت میدهد، باید شفاف و مسئولانه سهم پلیس، وزارت راه، شهرداریها و بیمهها را از این جرائم پرداخت کند؛ همین امروز، نه یک سال دیگر.