جنگنده اف-۳۵ چگونه عمودی بلند می‌شود و فرود می‌آید؟

همشهری آنلاین شنبه 30 فروردین 1404 - 10:51
جنگنده پیشرفته اف-۳۵ بی با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)، از یک سیستم منحصربه‌فرد برای انجام این مانورهای پیچیده بهره می‌برد. در هنگام برخاست عمودی، نیروی محرکه اصلی هواپیما از طریق یک کلاچ به فن بالابر متصل می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، فناوری نوآورانه، اف-۳۵ B را به یک دارایی ارزشمند برای نیروهای نظامی تبدیل کرده است، زیرا امکان عملیات در محیط‌های محدود و بدون نیاز به باندهای فرود طولانی را فراهم می‌سازد.

جنگنده پیشرفته اف-۳۵ بی با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)، از یک سیستم منحصربه‌فرد برای انجام این مانورهای پیچیده بهره می‌برد. در هنگام برخاست عمودی، نیروی محرکه اصلی هواپیما از طریق یک کلاچ به فن بالابر متصل می‌شود.

خلبان با فعال کردن کلاچ، باعث چرخش فن بالابر توسط شفت متصل به موتور اصلی می‌شود. همزمان با این فرآیند، نازل خروجی موتور نیز به زاویه ۹۰ درجه پایین می‌آید. ترکیب این دو عملکرد، نیروی بالابری معادل ۴۱ هزار پوند را تولید می‌کند که به هواپیما اجازه می‌دهد به صورت عمودی از زمین بلند شود.

علاوه بر این، بخش دیگری از هوای خروجی از موتور اصلی از طریق کانال‌هایی به نام «رول پست» جریان می‌یابد. این سیستم پیشرفته، ثبات بیشتری را برای جنگنده در حین مانور عمودی فراهم کرده و امکان چرخش (رول) را نیز به خلبان می‌دهد.

این فناوری نوآورانه، اف-۳۵ B را به یک دارایی ارزشمند برای نیروهای نظامی تبدیل کرده است، زیرا امکان عملیات در محیط‌های محدود و بدون نیاز به باندهای فرود طولانی را فراهم می‌سازد.

منبع: عصرایران

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.