اخلاق، محور وفاق ملی در گام دوم انقلاب است

خبرگزاری مهر شنبه 30 فروردین 1404 - 11:31
قم- استاد حوزه و دانشگاه وفاق ملی را نه پروژه‌ای سیاسی، بلکه فرآیندی اخلاقی خواند و گفت: اخلاق، محور وفاق ملی در گام دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا صبح شنبه در چهاردهمین جلسه از سیزدهمین دوره سلسله کُرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «وفاق ملّی؛ پیشران گام دوم انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، با تأکید بر جایگاه محوری اخلاق در انسجام اجتماعی، وفاق ملی را فرآیندی برآمده از فطرت انسانی و نه محصول قانون، سیاست یا قرارداد دانست.

وی تصریح کرد: اخلاق، زیربنای اصلی وفاق در جامعه است و پیش از آنکه عقل یا شرع انسان را به همدلی دعوت کند، این فطرت و وجدان انسانی است که او را به تعاون، همزیستی و یاری دیگران فرا می‌خواند.

رئیس اندیشکده طلوع مهر با اشاره به سه رویکرد فلسفی نسبت به رابطه فرد و جامعه، دیدگاه اسلامی را دارای رویکرد نظام‌مند توصیف کرد و گفت: برخلاف اندیشه‌های غربی که اصالت را به فرد می‌دهند یا مکاتب مارکسیستی که جامعه را اصل می‌دانند، در منظومه فکری اسلام، هم فرد و هم جامعه دارای هویت و مسئولیت‌اند.

وی با اشاره به لزوم پرورش اخلاق عمومی برای تحقق وفاق ملی، افزود: جامعه‌ای که فاقد حس همدردی با محرومان و بی‌تفاوت نسبت به نیازمندان باشد، در مسیر وحدت گام برنمی‌دارد. وفاق بدون انفاق، معنایی ندارد. اگر فردی دم از وحدت بزند اما در قبال فقر اطرافیان خود بی‌تفاوت باشد، نه اخلاق‌مدار است و نه اهل همبستگی.

استاد مهاجرنیا در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مؤثر گفتار در انسجام اجتماعی پرداخت و بر ضرورت مراقبت از زبان تأکید کرد.

وی گفت: گفتار نرم و مؤدبانه می‌تواند خصومت‌ها را به دوستی تبدیل کند و زبان ابزار ساخت یا تخریب جامعه است. هنگامی که زبان‌ها پالایش یابد، دل‌ها نیز به هم نزدیک می‌شود.

او در ادامه با اشاره به وضعیت سیاسی کشور، از اصطلاح «طلاق سیاسی» استفاده کرد و گفت: حذف متقابل جناح‌های سیاسی، یکی از موانع جدی شکل‌گیری وفاق ملی است. اگر جریان‌های سیاسی به جای تعامل، صرفاً به حذف یکدیگر بپردازند، جامعه دچار گسست خواهد شد.

دکتر مهاجرنیا تأکید کرد: وفاق، به معنای پذیرش دیگری است، نه حذف او و مردم‌سالاری زمانی معنا می‌یابد که همه اقشار، فارغ از گرایش‌های فکری و سیاسی‌شان، در اداره کشور نقش داشته باشند. انحصارگرایی با مبانی مردم‌سالارانه هم‌خوانی ندارد.

وی وفاق ملی را نه پروژه‌ای سیاسی، بلکه فرآیندی اخلاقی، مردمی و برآمده از الگوهای رفتاری پیامبر اسلام دانست و گفت: مهربانی، گذشت، ایثار، ادب در گفتار، همیاری اجتماعی و رعایت کرامت انسان‌ها، ستون‌های اصلی انسجام ملی در گام دوم انقلاب و مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی هستند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.