بابک زنجانی، متهم سابق نفتی که حرف از اعدامش هم زده میشد، یک قرارداد ۶۱ هزار میلیارد تومانی با شرکت راهن امضا کرده است! در واقع شرکت ریلی منتسب او صبح امروز در مراسمی با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، این تفاهمنامه را امضا کرده است.
اعلام این خبر که بابک زنجانی با ۶۱ همت سرمایه رسما در صنعت ریلی کشور سرمایهگذاری کرده، اما در فضای رسانهای و مجازی غوغا به پا کرد و با واکنشهای بسیاری همراه شد.
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در یک رشته توییت نوشت: «چند سوال؛ از اعدام زورگیران جوان تا فعالیت اقتصادی بابک زنجانی
بهمن ۹۱ دو جوان در کمتر از ۲ ماه پس از دستگیری، بابت زورگیری ۷۰ هزار تومانی (معادل ۲۰ دلار آن روز) اعدام شدند. مقامات قضایی میگفتند این کار برای پاسخ به نگرانیهای عمومی و بازگشت حس امنیت به جامعه ضروری بود.
نکته اینجا بود که شاکی این پرونده که مورد زورگیری قرار گرفته بود، بعد از صدور حکم اعدام، با اعلام گذشت تلاشهای فراوانی کرد تا این دو جوان پای چوبه دار نروند. چون معتقد بود چنین مجازاتی مستحق آنها نیست. اما مسئولان قضایی نپذیرفتند.
درست در همان زمان بابک زنجانی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول بیت المال را بدون هیچ تضمینی در اختیار گرفته بود و مشغول تجارت با آن بود. یعنی ۱۴۰میلیون برابر مبلغ زورگیری آن دو جوان. بعد از ۱۳سال، متهمی که قرار بود اعدام شود دوباره سر از فعالیتهای اقتصادی سطح بالا در آورده.
در این وضع آیا روشن شد که زنجانی چگونه بدهی خود را پرداخت؟ همدستان او چه شدند؟ پول، نفوذ و اعتبار فعالیتهای مجددش را از کجا آورده؟ حامیانش که بودند و امروز کیستند؟ اگر افکار عمومی برای ۲ زورگیر آنقدر مهم بود که ۲ ماهه منجر به اعدامشان شود، چرا در پرونده زنجانی مهم نیست؟
این وظیفه قوه قضائیه و دولت آقای پزشکیان است که سریعتر سوالات مطرح درباره بابک زنجانی و قرارداد منتسب به او را شفافسازی کنند. البته از طریق انتشار اسناد متقن و جزئیات آنچه که گذشت؛ و گرنه افکارعمومی دیگر به توضیحات شفاهی سخنگویان قوا، بدون انتشار اسناد توجه و اعتمادی ندارند».
محمد مهاجری، فعال رسانهای اصولگرا در کانال تلگرامی خود خطاب به فرزانه صادق وزیر مسکن و شهرسازی نوشت: «آقای بابک زنجانی معروف به "ب. ز" از سرمایهگذاری عظیم ۶۴ هزارمیلیاردتومانی خبر داده که ظاهرا توسط جنابعالی افتتاح شده است. خسته نباشید.
او که طبق گفته مقامات رسمی، به خاطر بدهی کلان حدود ۲.۷ میلیارد یورویی به بیت المال ابتدا به اعدام محکوم شد و سپس با ارفاق از این حکم رهید و هم اینک در زندان است ادعا کرده در حال سرمایه گذاری در پروژههای حمل و نقل زمینی و هوایی (۳۲ فروند هواپیمای مسافری، هزاران کامیون حمل سوخت، ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۶۲۰ واگن قطار) است.
یادمان نرفته که او حدود ۱۰ سال به بهانه اینکه پولهایش در فلان کشور و بهمان بانک خارجی است، کل مملکت را سر کار گذاشته بود و آخرش هم معلوم نشد آیا بدهی اش را پرداخت کرده؟
لازم است جنابعالی که طبق ادعای او، به سرمایه گذاری اش مشروعیت بخشیدهاید دقیق و شفاف در باره آنجه گفته است اعلام موضع کنید.
ایام سرمایه گذاری ابرمفسدان اقتصادی و همکاری شان با وزارت محترمه راه و شهرسازی، مستدام!»
احسان بداغی، فعال رسانهای نوشت: «آیا ابهامات افکارعمومی نسبت به پرونده بابک زنجانی رفع شده است؟ آیا جامعه پذیرفته که او و شرکایش ضربه وارد شده به بیتالمال را جبران کردهاند که حالا سراغ فعالیت اقتصادی مجدد رفته است؟ اگر پاسخ منفی است، ورود مجدد او به اقتصاد چیزی جز آتش زدن ته مانده سرمایه اجتماعی کشور نیست.»
فریبرز کلانتری، روزنامهنگار اصولگرا با انتشار خبر بازگشت بابک زنجانی به صنعت ریلی کشور، نوشت: «اگر بار دیگر یکی از حامیان فکری یا سیاسی زنگنه و دولت روحانی درباره "فساد بابک زنجانی" صحبت کرد... این خبر را بزنید تو صورتش»
سید محمد صحفی، فعال رسانهای نوشت: «چکار داریم نمایندهٔ چنددرصدی هستید آقا امیرحسین ثابتی! نماینده عدالتخواه همانطورکه به حضور مهدی جهانگیری در یک جلسه مشورتی معترض میشود، از ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری اختلاس بابک زنجانی «مفسدفیالارض» هم سوال میکند: این پول کجا رفت، کی و چگونه برگشت و باچه نرخی تسویه شد؟»
منبع: رویداد 24