همشهری آنلاین: به تازگی انتشار یک فیلم کارتونی از انفجار و ویرانی مسجد مقدس الاقصی و پس از آن ساخته شدن معبد خیالی صهیونیستها بر روی ویرانههای مسجدالاقصی زنگ خطر را درباره آینده مسجد تاریخی و ارزشمند الاقصی بلندتر از گذشته به صدا درآورده است. در پایان این فیلم معبد مورد ادعای صهیونیستها جایگزین مسجدالاقصی میشود. همزمان فیلمها و تصاویر متعددی دیده میشود که در آن صهیونیستها افراطی اقدام به تعرض به مسجدالاقصی میکنند. این گزارش نگاهی به خواب آشفته صهیونیستها درباره مسجدالاقصی خواهد داشت:
معبد هیکل
آن هدفی که در فیلم صهیونیستها به چشم میخورد، ساخته شدن معبد مورد ادعای صهیونیستها بجای مسجد الاقصی است، اما در واقع ماجرای معبد مورد ادعای صهیونیستها چیست؟
تاریخچه: معبد مورد نظر صهیونیستها با نام معبد سلیمان براساس کتاب مقدس یهودیان و قرآن اولین معبد یهودی بوده است که در شهر بیت المقدس که در آن زمان اورشلیم خوانده میشد، قرار داشته و 587 سال قبل از میلاد به دست بخت النصر تخریب شده است. گفته شده زمانی که قوم یهود متحد و تحت پادشاهی حضرت سلیمان بودند این معبد بنا شده است. بنابراین تصور میشود که ساخت آن باید به 10 قرن قبل از میلاد بازگردد.
نامهای رایج: معبد سلیمان به نام های هیکل سلیمان یا هیکل مقدس هم شناخته میشود که به زبان عبری بیت هامیقداش هاریشون است به معنی خانه مقدس اول یا بیت المقدس اول. گفته میشود این معبد دارای تابوت عهد بوده است. براساس اعتقادات یهودیان، «داوود» پسر «یسی» ، زمینی را برای ساخت هیکلی برای خدا خرید ولی بر اساس عهد عتیق ، از آنجایی که داوود خون های زیادی ریخته بود، خداوند وعده داد که پسرش سلیمان کار او را به اتمام خواهد رساند.
ادعای صهیونیستها درباره موقعیت مکانی معبد سلیمان: درباره موقعیت مکانی دقیق معبد سلیمان احتمالات متفاوتی مطرح شده است و صهیونیستها نه براساس مطالعات تاریخی بلکه براساس اعتقادات خود ادعا دارند که معبد سلیمان یا در صحن شمالی مسجدالاقصی، یا محل فعلی قبه الصخره یا صحن جنوبی بین مسجدالاقصی و صخره قرار دارد. این مکانها اما سندیت علمی و باستان شناسی ندارد.
دست رد باستان شناسان بر وجود معبد سلیمان
برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی صهیونیستها، اما باستان شناسان وجود معبد سلیمان را در زیر موقعیت فعلی مسجدالاقصی رد کرده و طرح چنین ادعاهایی را علمی نمی دانند:
چیزی پیدا نشده است: «معاویه ابراهیم»، باستان شناس فلسطینی اعلام کرده است که بر اساس حفاری های انجام شده، چیزی در مورد معبد سلیمان در زیر مسجدالاقصی پیدا نشده است.
حفاریهای ناامید کننده: در سال 1992 ، «هیرتسوغ»، باستان شناس و استاد دانشگاه تل آویو در مقاله ای که روزنامه هاآرتس منشرد کرد، اعلام کرد که همه حفاری هایی که بر اساس نوشته های تورات ، در اسرائیل برای یافتن معبد سلیمان انجام شده ، ناامید کننده بوده و نتوانسته اند چیزی پیدا کنند. در تورات توصیفات زیادی در مورد پادشاهی داوود و سلیمان و وسعت سرزمین و حکومتشان گفته شده است ولی با توجه به حفاری هایی که انجام داده ایم باید بگویم در بهترین حالت یک حکومت قبیله ای کوچک بوده است.
معبد سلیمان وجود نداشته: به گفته اسرائیل فنکلشتاین ، مسئول بخش باستان شناسی دانشگاه تل آویو، در حفاری های انجام شده ، آثار بسیار ناچیزی بدست آمده است و تقریبا بدون هیچ نتیجه ای بوده است و شاید بتوان گفت بر اساس حفاری هایی که انجام داده ایم، معبد سلیمان اصلا وجود نداشته است و نتوانسته ایم بر اساس سخنان تورات چیزی پیدا کنیم.
حفاریهای هدف دار
حفاری های وسیعی در زیر مسجد الاقصی برای یافتن معبد سلیمان انجام شده و همچنان میشود که خطرات زیادی برای احتمال تخریب این مسجد مقدس مسلمانان ایجاد کرده است.
20 حفاری: از سال 1863 تا حوالی سال 1967 قریب 20 حفاری در زیر مسجدالاقصی انجام شده است.
1981: به صورت رسمی کشف تونلی زیر حرم قدسی مسجدالاقصی که از دیوار ندبه آغاز می شد، اعلام گردید.
32 حفاری: حداقل گزارش 32 مرحله حفاری در زیر مسجداالاقصی در جراید عبری از ابتدای دهه 1980 تا کنون منتشر شده است.
تونلها و پلهای متعدد: همچنین گزارشهای بسیاری از ساخت تونل ها و پلهای متعدد زیرزمینی در بخش زیرین مسجدالاقصی منتشر شده است. ساختارهای ایجاد شده زیر مسجدالاقصی بسیار بزرگ و وسیع و بعضا دارای سقف های بلند است. گفته شده است که صهیونیست ها با گسترش این ساختارهای گردشگری در تلاش اند علاوه جذب توریست، پایه های مسجد را سست کنند.
تلاش برای تخریب مسجدالاقصی: منابع فلسطینی در گزارشی اعلام کردهاند که هدف از حفاریها در زیر مسجدالاقصی، سست کردن تدریجی دیوارهای مسجد الاقصی و پیرامون آن به قصد ریزش نهایی مسجد است. به گزارش فلسطین الیوم، خاکبرداری به قصد تضعیف بیشتر دیوارهای الاقصی و تداوم حفاری در زیر مسجد الاقصی در راستای هدف نهایی ریزش آن صورت میگیرد و تداوم این حفاریها از چندین سال پیش باعث تضعیف دیوارهای مسجد الاقصی شده است که نمونه آن، پیش از این در دیوار جنوبی مسجد الاقصی به طول ۳۰ متر مشاهده شد.
مترو زیر مسجدالاقصی: یکی از آخرین اقدام صهیونیستها برای تخریب مسجدالاقصی، طرح ایجاد یک خط مترو زیر این مکان تاریخی و مقدس است. این در حالی است که براساس قوانین یونسکو به عنوان نهادجهانی نظارت بر میراث فرهنگی جوامع مختلف، ساخت مترو در زیر امکان تاریخی به دلیل آسیب زدن به آنها ممنوع است.
شکستن دیوار صوتی بر فراز مسجدالاقصی: صهیونیست ها همچنین هر از چندگاهی اقدام به شکست دیوار صوتی بر فراز آسمان قدس می کنند. براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، آنها می خواهند با شکستن دیوار صوتی موجبات فروریختن خودبه خود مسجد الاقصی را به وجود آورند.
تعرضات به مسجد الاقصی
فراتر از ساخت تونلها و حفاریهای متعدد صورت گرفته در زیر مسجد الاقصی، صهیونیستها همزمان و به صورت مدام در تلاش برای تعرضات مکرر به مسجدالاقصی هستند:
12 بار تعرض در کمتر از یک هفته: در حالی که ورود صهیونیستها به محوطه مسجد الاقصی ممنوع است، در کمتر از یک هفته گذشته صهیونیستها در گروههای 100 تا 400 نفره بارها و بارها وارد محوطه مسجدالاقصی شده و به با ورود خود به این مکان مقدس تعرض کردند.
تعرض برنامه ریزی شده: با وجود آن که پلیس اسرائیل مسئول تامین امنیت مسجدالاقصی است، اما تعرضات صورت گرفته از سوی صهیونیستها با حمایت نیروهای پلیس اسرائیل صورت میگیرد. روز پنجشنبه نیز، «زوی سوکوت»، عضو تندرو کنیست رژیم صهیونیستی از حزب صهیونیسم دینی تحت حمایت شدید پلیس رژیم صهیونیستی به مناسبت عید یهودی پسح به مسجد الاقصی تعرض کرد.
رفتارهای تحریک آمیز: بر اساس گزارشهای منتشر شده، شهرکنشینان صهیونیست، رقص و اقدامات تحریکآمیز تلمودی علیه فلسطینیها را در منطقه شرقی مسجدالاقصی همزمان با روز سوم عید فصح یهودی انجام دادند. مبنای اعتقادی این رفتارهای تحریک آمیز، تلاش برای ایجاد درگیری در مسجدالاقصی و تشدید تنش منجر به جنگ در آخرالزمان براساس اعتقادات صهیونیسم است.
اختلاف یهودیان بر سر تعرض به مسجدالاقصی
درباره تعرض به مسجدالاقصی میان صهیونیستها نیز اختلاف نظر چشم گیری وجود دارد:
فتوای ممنوعیت تعرض: پس از اشغال قدس شرقی توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، خاخام بزرگ اسرائیل فتوایی صادر کرد که بر اساس آن ورود یهودیان به منطقه مسجد الاقصی به دلیل قداست این مکان ممنوع اعلام شد.
مبنای ممنوعیت تعرض: این فتوا مبتنی بر این باور است که منطقه مسجد الاقصی، «منطقه قدس الاقداس» است و ورود به آن نیازمند طهارت مطلق است که در حال حاضر برای یهودیان فراهم نیست. به همین دلیل، اکثریت مطلق یهودیان با این فتوا موافق هستند و ورود به مسجد الاقصی را حرام میدانند.
تعرضات گروه کوچک: با این حال، یک گروه کوچک و تندرو از یهودیان معتقد هستند که باید کنترل مسجد الاقصی را به دست گرفته و از طریق ورودهای مکرر و انجام مراسم مذهبی، نهایتاً معبد یهودی را به جای مسجد الاقصی برپا کنند. این گروه از حمایت وزیر امنیت ملی و حزب افراطگرای «قدرت یهود» که کنترل پلیس را نیز در دست دارد، برخوردار هستند.