تفاهمنامه سهجانبه همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و ایرانسل، به منظور راهاندازی «سامانه فواد» امضا شد. با امضای این تفاهمنامه سه جانبه، شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل (شایا)، اجرای سامانه فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور (فواد) را برعهده میگیرد.
«ستار هاشمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با تأکید بر اینکه یکی از پروژههای پیشران و امیدبخش در وزارت ارتباطات، بحث دولت هوشمند است، اظهار کرد: «در خصوص دولت هوشمند باید به سه مؤلفه توجه کنیم، مورد اول اصلاحاتی است که در فرایندها و نحوه اداره امور باید مدنظر قرار دهیم و در حوزه مأموریتهای سازمان اداری و استخدامی کشور است. حوزه دوم در بحث دولت هوشمند، فناوری است و حوزه سوم بحث افرادی است که این زیستبوم را راهبری میکنند. نیاز است این سه بخش را همواره در کنار هم ببینیم.»
او ادامه داد: «در سطح ملی با نگاه وفاق و با انعقاد و اجرایی کردن طرح فواد باید با اتکا به بخش خصوصی بتوانیم گام بلندی را در این حوزه برداریم و ایرانسل عهدهدار این وظیفه شده است. باورمان این است که با وجود تمام زحمتها، دولت هوشمند به میزان مورد انتظار در زندگی مردم جاری نیست و مردم از عواید آن بهرهمند نشدهاند. امیدواریم با پیگیری و انجام این تفاهمنامه، شاهد بهبود زندگی مردم، شفافیت و انسداد بسترهای فساد شویم.»
هاشمی اضافه کرد: «حکمرانی دادهمحور از موارد مورد تأکید رئیس جمهوری است، این مهم میتواند با حضور دستاندرکاران این حوزه به خوبی رقم بخورد. استفاده از ظرفیتهای ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای برتر و موفق کشور، به واسطه تجارب ارزشمندی است که این اپراتور، در توسعه سکوهای ارائه خدمت، کسب رضایت مردم و تجربه استفاده از ظرفیتهای بینالمللی البته با اتکا به توان داخلی، داشته است.»
وزیر ارتباطات تأکید کرد: «از ایرانسل میخواهیم تدبیری کند تا بتوانیم «دستیار هوشمند خدمات دولت» را که میتواند سردرگمیهای مردم را به حداقل برساند، در سامانه فواد به کار بگیریم. سامانههای جزیرهای باعث سردرگمی شده و با یکپارچه شدن و همگرایی آن میتوان خدمات بهتری ارائه کرد.»
او با اشاره به اینکه سامانه فواد دو کارکرد مهم دارد، گفت: «این دو کارکرد شامل ارتقای کیفیت خدمترسانی به مردم و امکان دستهبندی و پیگیری شکایات و نظارت دقیقتر بر عملکرد دستگاههای اجرایی است.»
اجرای پروژه «سامانه فوریتهای اداری (فواد)» در پی امضای تفاهمنامهای در بهمنماه ۱۴۰۳، بین ایرانسل و سازمان امور اداری و استخدامی کشور آغاز شده و هدف آن، ایجاد بستری برای رسیدگی سریع و مؤثر به مسائل اداری در نهادهای دولتی و حاکمیتی است.
ارائه خدمات رسمی شایا به دیگر سازمانها و بنگاههای اقتصادی در قالب خدمات برونسپاری، از حدود دو سال پیش، با تمرکز بر محصول CCaaS یا Call Center as a Service، شامل خدماتی از قبیل مرکز تماس ورودی، خدمات تماس خروجی، پشتیبانی گفتوگوی بر خط و پشتیبانی شبکههای اجتماعی، آغاز شد و در این مدت، علاوه بر ارائه محصولات ذکر شده و با هدف توسعه سبد محصولات قابل ارائه، خدماتی از جمله توسعه نرمافزار، به سبد محصولات شایا، اضافه شده است.