تکمیل پازل ۲۸ ساله آزادراه تهران - شمال تا ۶ سال آینده

فرارو دوشنبه 01 اردیبهشت 1404 - 18:32
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تامین منابع مورد نیاز تکمیل آزادراه تهران - شمال عنوان کرده که در سطح بالاتر شخص معاون اول رئیس جمهوری این مساله را پیگیری می‌کند و جلسات مشترکی هم با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای دستیابی به راهکار تامین منابع مالی برگزار شده است.

پروژه آزادراه تهران - شمال که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۷۶ در چهار قطعه کلید خورد و تاکنون چندین قطعه آن نیز افتتاح شده است؛ بنابر گفته مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها وزارت راه وشهرسازی حدودا شش سال آینده تکمیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران - شمال از سال۱۳۷۶ به طول ۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد.

قطعه یک آزادراه - تهران شمال یک مسیر ۳۲ کیلومتری بوده که از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امام زاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

با احداث این منطقه، قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شده است. بهره برداری از این منطقه از اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شده است.

بخش دوم آزاد راه تهران - شمال حدود ۲۲ کیلومتر طول دارد که از دو راهی شهرستانک آغاز شده و تا حوالی کندوان و پل زنگوله ادامه پیدا می‌کند.

قطعه سوم آزاد راه نیز حدفاصل پل زنگوله - سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۵۰ تا ۵۲ کیلومتر است.

قطعه چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است. اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

محمود ملازینل - مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها وزارت راه وشهرسازی در تشریح آخرین وضعیت آزاد راه تهران - شمال گفت: این آزادراه به چهار منطقه تقسیم می‌شود که منطقه یک و چهار آن یعنی ۵۲ کیلومتر قبلا افتتاح شده است.

بهره‌برداری از ۱۵کیلومتر باند شرقی قطعه ۲ در شهریور امسال

وی افزود: منطقه دو این آزادراه به دو بخش ۱۵.۵ کیلومتر و تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر تقسیم شده که تونل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده است و باند رفت یعنی باند غربی آن نیز تیرماه ۱۴۰۲ افتتاح شد. باند شرقی یا باند برگشت منطقه غیر از تونل البرز به طول ۱۵.۵ کیلومتر نیز شهریورماه امسال به بهره برداری می‌رسد و باند دوم یعنی باند برگشت تونل البرز سال ۱۴۰۶ به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها تصریح کرد: مطالعات اجرایی حدود هشت کیلومتر ابتدایی از باند سوم آزادراه - تهران شمال قطعی شده است. پیمانکار اجرایی آن توسط بنیاد مستضعفان به عنوان مجری آزادراه انتخاب شده و به زودی کار اجرایی آن شروع خواهد شد. برای مابقی آن یعنی ۴۲ کیلومتر باقی‌مانده نیز چند گزینه مطرح است که از کدام مسیر‌ها عبور کنیم. گزینه‌ها در حال بررسی است و پس از قطعی شدن آن و همچنین مشخص شدن منابع مالی در دستور کار اجرایی قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی تکمیل پروژه تا ۶ سال دیگر

وی در پاسخ به اینکه چه میزان اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است و برآورد می‌کنید این پروژه چه زمانی تکمیل شود، گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مناطق دو حدود۱۴ هزار میلیارد تومان است که تامین خواهد شد. برای منطقه سه نیز برآوردی که صورت گرفته حدود۱۳۰ همت نیاز است. همچنین بر اساس پیش بینی‌ها تا شش سال آینده پروژه به طول کامل اتمام می‌رسد.

فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - نیز در بازدید اخیر خود از پروژه آزاد راه تهران - شمال با بیان اینکه آزاد راه تهران - شمال یک پروژه ملی است که سال‌هاست روی آن کار می‌شود و خوشبختانه سرعت قابل قبولی گرفته اعلام کرد که دانش مهندسی و تکنولوژی ساخت و ابنیه در این آزاد راه مثال زدنی است و این دانش مهندسی و تکنولوژی ساخت را جوانان همین سرزمین رقم زده‌اند.

وی از افتتاح و بهره برداری ۱۵ کیلومتر از باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال تا شهریورماه امسال خبر داده و گفته که افتتاح این میزان از آزادراه، منجر به رفع بخشی از گلوگاه‌های این مسیر آزادراهی و تسهیل تردد می‌شود.

ثبت بیش از ۳۷ هزار تردد در ایام نوروز

صادق با بیان اینکه در ایام نوروز بیش از ۳۷ هزار تردد در آزادراه تهران-شمال ثبت شد اعلام کرد که با زیربار رفتن هر قطعه از آزادراه تهران - شمال به تسهیل ترافیک کمک می‌شود.

وی در ادامه به ساخت و توسعه منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال نیز اشاره کرده و گفته است که پس از هماهنگی‌هایی که قرار است با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود به زودی عملیات اجرایی منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال نیز آغاز خواهد شد. با توجه به به موقعیت ویژه و توپوگرافی آزادراه تهران - شمال باید واریانت‌های موجود در مسیر با هدف وارد شدن کمترین میزان آسیب به محیط زیست، بررسی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تامین منابع مورد نیاز تکمیل آزادراه تهران - شمال عنوان کرده که در سطح بالاتر شخص معاون اول رئیس جمهوری این مساله را پیگیری می‌کند و جلسات مشترکی هم با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای دستیابی به راهکار تامین منابع مالی برگزار شده است. منابع مالی مورد نیاز ساخت و توسعه آزادراه تهران - شمال از محل بودجه عمرانی و اعتبارات امکان پذیر نیست. اگرچه باتوجه به توان فنی و بضاعت پیمانکاران پروژه با مشکلات فنی و پشتیبانی مواجه نیستیم.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.