اسرار واردات بنز و بی‌ام‌و به ایران

فرارو سه شنبه 02 اردیبهشت 1404 - 00:32
قیمت بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی فراتر از چیزی که تصور می‌کردیم با بازار جهانی تفاوت دارد

فرارو- بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی در برهه جدید، از خط مونتاژ چین به ایران می‌آیند. مثل خیلی از ماشین چینی‌های موجود در بازار به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ مجهز هستند و اغلب ماشین‌باز‌ها همین فاکتور را پاشنه‌آشیل بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی از حیث فنی می‌دانند.

به‌گزارش فرارو؛ سقف واردات خودرو از یک طرف بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی را از دسترس متقاضیان عادی خارج کرده و از طرفی دیگر شرکت‌های وارد‌کننده را محدود به تیپ‌های لوآپشن می‌کند. از همه مهمتر اینکه قیمت بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم با بازار جهانی تفاوت دارد و گاهی ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها تا پنج برابر بازار جهانی بالا می‌رود. 

بنز و بی‌ام‌و از دسترس متقاضیان عادی خارج شد

قیمت محصولات بنز و بی‌ام‌و اجازه نمی‌دهد این دست خودرو‌ها به شکل عادی وارد ایران شوند. سقف واردات خودرو تا الان که این مطلب را می‌خوانید فقط ۲۰ هزار یورو است و هنوز تغییراتی که در سال جدید قرار است اتفاق بیفتند، به گمرک ابلاغ نشده. 

قیمت خودرو‌های بنز و بی‌ام‌و، آنها را در دسته مدل‌های مجاز برای جانبازان قرار می‌دهد. طبق قانونی که تا امروز اجرا می‌شود، مدل‌هایی با قیمت نهایتا ۲۵ هزار یورو، امکان ورود به کشور برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد را دارند. جانبازان ۷۰ درصد می‌توانند برای واردات مدل‌هایی با سقف قیمت ۳۰ هزار یورو اقدام کنند و نهایتا واردات مدل‌هایی تا سقف قیمت ۳۵ هزار یورو برای جانبازان ۷۰ درصد ویژه امکان‌پذیر است. اتفاقا همین عدد و رقم‌ها نیز محدودیت دیگری برای واردات بنز و بی‌ام‌و به کشور درست می‌کنند.

اضافه شدن مدل‌های لوآپشن به بازار ایران

سقف واردات خودرو حتی در بستر مدل‌های مخصوص جانبازان هم وجود دارد. همین اتفاق گاهی باعث می‌شود شرکت واردکننده برای رعایت سقف واردات، روی نسخه لوآپشن دست بگذارد. 

مرسدس بنز A۱۸۰L یکی از همین مدل‌هاست. اولین محصول مرسدس بنز در دور جدید واردات خودرو لقب گرفت که بعد شش سال طلسم واردات مرسدس بنز به ایران را شکست.

مرسدس بنز A۱۸۰L در تیپ‌های مختلفی طراحی شده، اما شرکت وارد‌کننده روی نسخه‌ای دست گذاشته که در فهرست امکانات رفاهی آن چیزی بیشتر از نمایشگر لمسی، دوربین عقب و تهویه خودکار و از این دست آپشن‌ها به‌چشم نمی‌خورد. 

فهرست امکانات رفاهی مرسدس بنز A۱۸۰L حتی از یکسری ماشین چینی موجود در بازار کمتر است و فعالان بازار خودرو این مسئله را یکی از نقاط ضعف خودرو‌های وارداتی در برهه جدید می‌دانند. 

واردات بنز و بی‌ام‌و به ایران از مبدا چین با پیشرانه ضعیف

تقریبا تمام محصولاتی که از بنز و بی‌ام‌و پا به ایران می‌گذارند، از خط تولید چین به کشو اضافه می‌شوند. مثلا خط تولید بی‌ام‌و iX۳ که لقب اولین شاسی‌بلند برقی مرسدس بنز را یدک می‌کشد و در فهرست محصولات وارداتی به ایران قرار دارد، در پکن قرار دارد و توسط چینی‌ها مونتاژ می‌شود. 

مرسدس بنز C۲۰۰L یکی دیگر از مدل‌هایی است که در برهه جدید به فهرست خودرو‌های وارداتی اضافه شده. ردپای کمپانی گک در طراحی مرسدس بنز C۲۰۰L دیده می‌شود و علاوه بر اینها پیشرانه نسبتا ضعیف را هم می‌توانیم به معایب بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی اضافه کنیم. از چند سال پیش پیشرانه‌های ۱.۵ لیتر توربوشارژ به پاشنه‌آشیل ماشین چینی‌ها در ایران تبدیل شدند و حالا با همین پیشرانه زیر کاپوت بی‌ام‌و و بنز‌های وارداتی رو‌به‌رو شده‌ایم. 

فروش بنز و بی‌ام‌و وارداتی تا پنج برابر قیمت جهانی

مرسدس بنز A۱۸۰L در بازار جهانی ممکن است با کمتر از ۴۰ هزار دلار معامله شود. قیمت مرسدس بنز A۱۸۰L در ایران به این ترتیب باید چیزی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد. با این حال ارقام اعلام شده توسط فروشنده‌های مرسدس بنز A۱۸۰L اصلا شباهتی به بازار جهانی ندارد و گاهی تا چند برابر بالا می‌رود. 

قیمت مرسدس بنز A۱۸۰L به‌عنوان مثال توسط فروشنده‌ای ۱۸ میلیارد تومان تعیین شده است. فروشنده‌های دیگری با ارقامی نزدیک ۱۰ میلیارد دنبال مشتری می‌گردند و کف ارقام پیشنهادی فعلی در بازار، کمتر از شش میلیارد نیست.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.