سال گذشته در پرونده ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل در زمینه موتورهای جستجو اعلام شد که این شرکت انحصارطلبانه رفتار کرده است. اکنون در دادگاه حاضر این موضوع مطرح است که برای رفع این انحصارطلبی چه باید کرد.
براساس گزارش ورج، «دیوید دالکویست» (David Dahlquist)، وکیل وزارت دادگستری ایالات متحده، در ابتدای بحث آغازین خود، اسلایدی را نشان داد که آن را «دور باطل» گوگل توصیف کرد و به این صورت است: گوگل میلیاردها دلار میپردازد تا تقریباً در همه جا موتور جستجوی پیشفرض باشد، بنابراین درخواستهای جستجوی بیشتری دریافت میکند، دادههایش بیشتر میشود، میتواند نتایج خود را بهبود ببخشد، پول بیشتری بهدست میآورد و درنهایت میتواند با دادن پول در جاهای بیشتری موتور جستجوی پیشفرض باشد.
البته گوگل واقعاً با این ارزیابی مخالف نیست، اما میگوید این چرخه مفهوم بدی ندارد. گوگل معتقد است که یک سیستم کامل ایجاد کرده است.
وزارت دادگستری سه درخواست کلی به دادگاه ارائه کرده است. اول، میخواهد از انجام هر نوع معاملهای برای موتور جستجوی گوگل جلوگیری شود. برای مثال گوگل هرساله 20 میلیارد دلار به اپل میدهد تا موتور جستجوی پیشفرض سافاری باشد. البته گوگل چنین معاملاتی را در سراسر صنعت فناوری انجام میدهد. وزارت دادگستری میخواهد همه این معاملات را لغو کند.
دوم، وزارت دادگستری از گوگل میخواهد کروم را که «دروازهای مهم برای جستجو و نقطه شروعی برای 35 درصد درخواستهای کاربر» است، واگذار کند. کروم بیش از 4 میلیارد کاربر دارد و وکلای دولت استدلال کردند که باید یک نهاد جداگانه باشد. گوگل بر این باور است که کروم یک تجارت خودکفا نیست و فقط به عنوان بخشی از گوگل منطقی است.
سومین درخواستی که وزارت دادگستری میخواهد این است که گوگل همه دادههای جستجوی خود را به هر رقیبی که آن را میخواهد، بدهد. به نظر میرسد تااینجای دادگاه این درخواست دلیل اصلی بیشترین نگرانی گوگل بوده است.
«جان اشمیتلین» (John Schmidtlein)، یکی از وکلای اصلی گوگل در این پرونده، استدلال کرد که آنچه وزارت دادگستری درخواست میکند اساساً دردسترس قراردادن تمام دادههای گوگل به رقبا است. اشمیتلین گفت اگر این اتفاق بیفتد، رقبا میتوانند از دادههای جستجوی گوگل برای ساخت و آموزش محصولات خود استفاده کنند، درحالیکه گوگل از انجام معاملات و سرمایهگذاریهای لازم برای برندهشدن در این رقابت منع شده است.
یکی دیگر از موضوعات این دادگاه، هوش مصنوعی بود. در دادگاه سال 2023، بازار هوش مصنوعی چندان داغ نشده بود، اما حالا برای هر دو طرف این دادگاه هوش مصنوعی موضوع مهمی شده است. دالکویست استدلال میکند که گوگل در جمینای از همان استراتژی موتور جستجوی خود استفاده میکند.
البته موضوع هوش مصنوعی در دو هفته آینده در دادگاه بیشتر مطرح خواهد شد. در جایگاه شاهد، مدیران OpenAI و Perplexity و کارشناسان هوش مصنوعی حضور خواهند یافت تا درباره ارتباط هوش مصنوعی با کسبوکار موتور جستجو صحبت کنند.