قیمت تویوتا در بازار ایران ۶ برابر قیمت جهانی/اختلاف چند میلیاردی خودرو‌های لوکس از کجا آب می‌خورد؟+جدول

تابناک سه شنبه 02 اردیبهشت 1404 - 10:06
شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که چرا قیمت خودرو‌های وارداتی در ایران در مقایسه با قیمت جهانی آن تفاوت زیادی دارد و همین مسئله خرید این خودرو‌ها را در کشور با مشکل مواجه می‌کند.

با ورود تدریجی خودروهای وارداتی به خیابان ها اما هنوز قیمت ها سر به فلک کشیده و درحالی که تصور می شد با باز شدن درهای واردات خودرو قیمت ها رنگ متعادل تری به خود بگیرد اما این اتفاق نیفتاد و متاسفانه قیمت خودروهای وارداتی در ایران به دلایل زیادی به طور قابل توجهی گران‌تر از قیمت جهانی آن‌ است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، رصد قیمتی از بازار خودرو نشان می دهد که قیمت خودروهای وارداتی در ایران در مقایسه با قیمت جهانی آن تفاوت چشمگیری وجود دارد که این امر خرید را برای مصرف کنندگان در داخل کشور دشوار کرده تا جایی که بسیاری از متقاضیان ترجیح می دهند که خرید خود را از کشورهای همسایه انجام دهند .

تعرفه‌های گمرکی و مالیات‌های سنگین با توجیه حمایت از صنعت خودروسازی داخلی اثر قابل ملاحظه ای بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی می گذارد. همچنین  علاوه بر تعرفه‌های گمرکی، مالیات‌های مختلفی مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های خاص واردات نیز بر قیمت خودروهای وارداتی افزوده می‌شود.

 ناگفته نماند که به تازگی زمزمه های جدیدی مبنی بر افزایش چند صد درصدی تعرفه واردات خودروهای اقتصادی و کاهش تعرفه خودروهای لوکس شنیده شده است که این موضوع می‌تواند تعادل بازار را بیشتر به نفع خودروهای گران‌قیمت وارداتی تغییر دهد.

سایه دلار بر سر خودرو؟ 

از سویی دیگر، درسال های اخیر سیاست‌های محدودکننده‌ای در زمینه واردات خودرو اعمال شده است که نتیجه این محدودیت‌ها چیزی جز ممنوعیت کامل واردات برخی از مدل‌ها ، تعیین سقف برای تعداد خودروهای وارداتی و یا ایجاد موانع اداری پیچیده نبوده است که همین مسئله باعث کاهش عرضه خودروهای وارداتی در بازار  و درنهایت افزایش تقاضا شده است. 

گرانی و نوسان نرخ ارز نیز مزید بر علت گرانی شده است به طوری که خودروهای وارداتی با ارز خارجی خریداری شده و  هرگونه افزایش در نرخ ارز به طور مستقیم منجر به افزایش قیمت تمام شده این خودروها در بازار ایران خواهد شد.

افزایش هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی، بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به واردات نیز بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی افزوده می‌شود و در این میان نیز  حضور دلالان متعدد در زنجیره واردات و توزیع خودرو قیمت نهایی خودرو را برای مصرف کننده بالا می برد. از طرفی، محدودیت در نقل و انتقالات مالی، افزایش هزینه‌های بیمه و حمل و نقل و همچنین کاهش تمایل شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران باشد که در نهایت به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

در ادامه به مقایسه قیمتی برخی از خودروهای وارداتی در ایران و قیمت جهانی آن می پردازیم که به شرح ذیل است:

نوع خودرو سال ساخت در ایران  قیمت در ایران  قیمت جهانی
آئودی Q5 ۲۰۲۴ ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان  ۴ میلیارد و ۲۷ میلیون تومان
بی ام و x4 ۲۰۱۷  ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان  ۵ میلیارد و ۶۲ میلیون تومان
مرسدس بنز CLA A ۲۰۱۸  ۱۲ میلیارد  ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان
تویوتا لندکروز VXR ۲۰۰۸  ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون  ۳ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان
قیمت لکسوس ال ایکس ۲۰۱۹  ۲۴ میلیارد  ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
تویوتا xL ۲۰۱۴ ۱  میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان  ۹۲۲ میلیون تومان 

به گزارش تابناک، گرانی قیمت خودروهای وارداتی در ایران ترکیبی از عوامل اقتصادی مانند نرخ ارز و تور، سیاست‌های دولتی مانند تعرفه‌ها و محدودیت‌های واردات و شرایط بین‌المللی است که این عوامل در کنار هم شرایطی را رقم می زنند تا خودروهای خارجی در بازار ایران به کالایی لوکس و بسیار گران‌قیمت تبدیل شوند.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.