داستان خرس سریال «پایتخت» ادامه دارد | واقعی بود یا تن پوش؟

همشهری آنلاین سه شنبه 02 اردیبهشت 1404 - 15:23
پایتخت ۷ چند روزی است که به پایان رسیده، ‌ اما بحث‌ها در باره آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، فصل هفتم مجموعه پایتخت پس از ۲ سال از پخش فصل ششم آن نوروز امسال نمایش داده شد و همانطور که قابل پیش‌بینی بود، ‌ با استقبال زیاد مخاطبانش روبه‌رو شد و حتی توانست آمار بینندگان تلویزیون را جابه‌جا کند و در پخش آنلاین هم رکورد به جا بگذارد. در طول پخش سریال بینندگان مدام در باره هر قسمت در شبکه‌های اجتماعی مختلف اظهارنظر می‌کردند و حتی دیالوگ‌هایی را که به نظرشان بامزه آمده بود، به اشتراک می‌گذاشتند. بعضی از سکانس‌ها هم پربحث شدند. از جمله سکانس دعوای نقی و بهتاش که از آن به عنوان حرف‌های نسل جوان و بحث میان نسل جوان و یک نسل قبل‌تر برداشت شد. سکانس دیگری هم که مورد توجه قرار گرفت و در باره آن در شبکه‌های اجتماعی بسیار نوشته شد، ‌ صحنه حضور خرس در کمپر بود. در این سکانس خرس وارد کمپر ارسطو می‌شد، در حالی که خانواده نقی در آن حضور دارند. خرس آرام حرکت می‌کند و سراغ خوراکی‌ها می‌رود، ‌ اما با آدم‌ها کاری ندارد. آنچه در باره این سکانس مورد بحث قرار گرفت، ‌ واقعی بودن یا عروسکی بودن خرس بود. خیلی‌ها معتقد بودند خرس واقعی است و در مقابل عده ای هم بودند که حدس می‌زدند از تن پوش به جای خرس استفاده شده است. حالا با حضور سیروس مقدم با خبرگزاری مهر و توضیحاتش در باره نحوه تصویربرداری این سکانس مشخص شده هم از خرس واقعی شده و هم از تن پوش.

هیچ چیز من‌درآوردی نبود

سیروس مقدم گفته است این صحنه‌ها مثل بقیه‌های مشابه در همه جای دنیا تصویربرداری شده است: «چیزی من‌درآوردی وجود نداشت. طبیعی است که یک حیوان رفتار خودش را دارد، عادات و آداب خودش را دارد. هیچ وقت حیوان، به خصوص حیوانی مثل خرس، این‌گونه نیست که آموزش پذیر باشد. کار خودش را می‌کند، گرسنه می‌شود غذا را با سبک خودش می‌خورد، نه با سبک دیگری. به همین دلیل، ما از تجربه‌ای که در تمام دنیا شده بود، استفاده کردیم. یعنی ماکتی ساختیم که ابعادش از این اتوبوسی که داریم اندکی بزرگ‌تر بود تا جای دوربین‌های متعدد داشته باشیم و بتوانیم در واقع خرسی را که می‌چرخد در این کمپ دنبال کنیم.»

او توضیح داده: «ما در همه جا دوربین گذاشتیم و مثلاً برای قسمتی که لیس می‌زند هم دوربین کاشتیم. از شیشه‌های نشکن استفاده شد تا صورت او واضح دیده شود. قسمت‌هایی که بلند می‌شود و با نقی مواجهه دارد غذا آویزان کردیم و درواقع خرس برای این غذاها بلند می‌شود. بعد همه اینها با تصاویر اصلی جایگزین شد. در پایان هم با میشکا یعنی خرس مورد نظر خداحافظی کردیم. این سکانس برای خود من تجربه‌ای تازه بود.»

مقدم در باره استفاده از تن‌پوش در مرحله بعد هم گفته است: «تصاویری از خرس واقعی در ماکت کمپر که توسط پیمان قانع ساخته شده بود در اصفهان فیلمبرداری شد سپس این تصاویر در کمپر واقعی در مشهد با بازیگران اصلی ضبط شده و اکشن‌ها و ری اکشن‌های آنها به حمله خرس گرفته شد.

اینجا از خرسی استفاده شد که تصاویرش با حضور یک بازیگر تئاتر و تن‌پوش خرسی که بر تن‌دار داشت، گرفته شد. تن پوش خرس نیز توسط عادل بزدوده ساخته شده بود. مرحله بعد اضافه شدن بک گراندها و فوتیج‌ها به تصویر و تحویل آنها به مسئول جلوه‌های کامپیوتری امیر ولی‌خانی بود که در تمامی‌مراحل ساخت صحنه خرس در اصفهان مشهد و شمال کشور کنار ما بود.»

داستان خرس سریال «پایتخت» ادامه دارد | واقعی بود یا تن پوش؟

می خواستیم آسیبی به خرس وارد نشود

پیمان قانع، طراح صحنه پایتخت هم در یک گفت‌وگو از نحوه فیلمبرداری این سکانس صحبت کرده است: «ماجرای خرس به یک پروسه چندین جلسه برمی‌گردد که اصرار زیاد محسن تنابنده که از روز اولِ فیلمبرداری تمام تمرکزش روی حمله خرس بود. برای او جذابیت، دقت و پویا بودن و واقعی درآمدنِ این صحنه از هرچیزی مهمتر بود. به همین خاطر چندین بار با آقای مقدم، گروه تولید و عوامل دیگرمان جلسه داشتیم و شکل‌های مختلف آن را بررسی کردیم.

تقریباً بهترین حمله خرس در فیلم از گور برخاسته یا (The Revenant) که دیکاپریو آن را بازی کرده به نمایش درآمده است. در تحقیق‌ها و بررسی‌هایی که از این فیلم داشتیم این نکته درآمد که از ترکیب خرس زنده، ویژوآل و تن‌پوش در این اثر آمریکایی استفاده شده است.

اما در اینجا قرار بود خرس با یک خانواده درگیر شود در یک محیط محدود و چند بازیگر که کار پیچیده‌ای است. از طرفی بایستی طوری این صحنه ساخته می‌شد که دوباره نگویند این صحنه را ایرانی‌ها گرفتند و به چشم نیاید. اتفاقاً از همه زوایا و ابعاد به این صحنه و اتفاق، نگاه کردیم. منظورم از یک برداشت این بود که ما خرس را به شکل طبیعی و واقعی در اصفهان فیلمبرداری کردیم. خرس جثه بزرگتری داشت و کامل ساخت و ساز کردیم و خرس در آن محیط مورد تصویربرداری قرار گرفت که به تعبیری عوامل کار هم در امنیت کارشان را انجام دهند.

قطعاً بازیگران را در جای دیگری گرفتیم همان کمپر و در جاده مشهد و خرس را در اصفهان؛ این هنر آقای مقدم و خشایار موحدیان، امیر ولی‌خانی مسئول جلوه‌های ویژه به همراه تیم خودشان و بازیگران ما بود که این سکانس این‌طوری فیلمبرداری، مونتاژ و در معرض نگاه مخاطبان قرار گرفت.»

روایت عروسک‌ساز

عادل بزدوده، ‌ عروسک ساز زبده و قدیمی‌که عروسک‌های خاطره انگیزی مثل زی زی گولو و پسرخاله را ساخته، در یک پست اینستاگرامی‌نوشته که طراحی و ساخت تن‌پوش شخصیت خرس در سریال «پایتخت» یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های حرفه‌ای‌اش بوده است و از طراحی تا حضور در صحنه‌ی فیلم‌برداری، به‌عنوان فرآیندی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز یاد کرده است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.