همشهری- فهیمه طباطبایی: هنوز از رسانهای شدن خبر تنبیه بدنی دانشآموز اهل روستای کرجوی سنندج یک هفته نگذشته است که امروز معلم دیگری در ناحیه یک کرمانشاه دانشآموز کلاس خود را را با چک و لگد زده و دانشآموزان دیگر حین این تنبیه از او با تلفن همراه، ویدئو گرفتهاند. تکرار این اتفاق نشان میدهد که مجازاتهایی که برای معلمان خاطی در نظر گرفته میشود، بیتاثیر بوده و بازدارنده نیست.
داستان چیست؟
فیلمی در فضای مجازی که در آن یکی از معلمان مدرسهای در ناحیه یک شهر کرمانشاه اقدام به ضرب و شتم دانشآموزان پایه هشتم کرده است، او میزند در حالی که دانشآموزی از ردیف عقب کلاس در حال فیلم گرفتن است. معلم مرد ضارب، میانسال به نظر میرسد.
واکنش تکراری آموزش و پرورش
روابطعمومی آموزشوپرورش ناحیه یک کرمانشاه اعلام کرد: در پی انتشار این فیلم تأسفبرانگیز و برخورد نامناسب یکی از دبیران با دانشآموزان، بلافاصله موضوع در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفت.بر اساس بررسیهای اولیه، فرد خاطی شناسایی و پرونده او جهت بررسی و برخورد قانونی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آموزشوپرورش ارجاع شده است.
در این اطلاعیه آمده است: هرگونه رفتار خارج از چارچوب قوانین و مقررات آموزشی بههیچوجه مورد تأیید این اداره نبوده و با هرگونه تخطی از اصول تربیتی و اخلاقی مطابق ضوابط برخورد خواهد شد.اداره کل آموزشوپرورش استان کرمانشاه همواره خود را متعهد به حفظ کرامت دانشآموزان دانسته و در این مسیر، از هیچ اقدامی برای صیانت از حقوق آنان فروگذار نخواهد کرد.
تکرار تنبیه در مدارس پسرانه
نکته قابل توجه در این تنبیهها تکرار آن در مدارس پسرانه است. بررسیهای میدانی خبرنگار همشهری نشان میدهد که فراوانی اخبار منتشر شده از تنبیه بدنی در مدارس، اکثرا مربوط به مدارس پسرانه است. باید علت تکرار این اتفاق را در شیوههای سنتی تنبیه پسران در تاریخ آموزش و پرورش جستجو و راهکارهای جامعهشناسانه و تربیتی برای آن تعریف کرد.