چه احساسی دارد وقتی ماشین شما هنگام رانندگی به سمت راست یا چپ کشیده می شود؟ آزاردهنده است، نه؟ همچنین ممکن است یک نگرانی ایمنی باشد، زیرا کشیده شدن ماشین به یک طرف می تواند باعث شود راننده در جاده ای پیچیده کنترل خود را از دست بدهد.
تمرکز کردن روی رانندگی وقتی که در حال کشمکش با فرمان هستید تا ماشین را در خط مستقیم نگه دارید، سخت است.
با همین مشکل مواجه هستید؟ ادامه مطلب را بخوانید تا دلایل و راه حل ها را بدانید.
فشار مداوم روی فرمان خسته کننده است. به علاوه، لذت رانندگی را از بین می برد. اجزای مختلفی از جمله لاستیک ها وقتی فرمان هنگام رانندگی به سمت راست کشیده می شود، آسیب می بینند.
طیف گسترده ای از مشکلات می تواند این مسئله را ایجاد کند. بیایید دلایل کشیده شدن ماشین یا کامیون به یک طرف را بررسی کنیم:
اولین چیزی که باید وقتی ماشین شما به سمت راست کشیده می شود بررسی کنید، فشار لاستیک هاست. به عنوان مثال، ارتفاع خودرو وقتی لاستیک های یک طرف کم باد باشند، متناسب نخواهد بود. فشار کم لاستیک مقاومت غلتشی را افزایش می دهد و منجر به مشکل ناهم ترازی می شود.
بیش از حد باد کردن هم به همان اندازه بد است و باعث می شود ماشین به یک طرف کشیده شود. این اتفاق به این دلیل می افتد که لاستیک بیش از حد باد شده ماشین را از خودش دور می کند.
چگونه آن را تعمیر کنیم؟ فشار را با یک فشارسنج لاستیک اندازه گیری کنید و همه لاستیک ها را تا PSI صحیح باد کنید. مشخصات مربوط به حداکثر فشار را می توان در قسمت درب سمت راننده پیدا کرد.
وقتی چرخ از تراز خارج شود، ماشین یا کامیون به سمت راست کشیده می شود. سایش نابرابر آج لاستیک نیز نشانه دیگری از این مشکل است. تأخیر در رفع این مشکل منجر به مشکلات جدی تری خواهد شد.
چگونه آن را تعمیر کنیم؟ اصلاح تراز چرخ یا لاستیک به معنای تنظیم موقعیت سیستم تعلیق است. باید در زاویه مناسب باشد تا چرخ در موقعیت مرکزی قرار گیرد و لاستیک ها طبق دفترچه راهنمای مالک با جاده تماس داشته باشند.
مشکلات سیستم ترمز از جمله کالیپر گیر کرده، پین های لغزنده خشک، و شلنگ ترمز فروپاشیده می توانند مشکل کشیده شدن را ایجاد کنند.
کالیپر گیر کرده شایع ترین مشکل است. کالیپرها با استفاده از نیروی سیستم ترمز هیدرولیکی به لنت های ترمز فشار وارد می کنند.
آن ها برای توقف خودرو پس از فشردن پدال ترمز حیاتی هستند. اگر یکی از آن ها به درستی کار نکند، ماشین به یک طرف کشیده می شود.
چگونه آن را تعمیر کنیم؟ یک سیستم ترمز عملیاتی برای ایمنی رانندگی حیاتی است. یک مکانیک حرفه ای باید هر مشکلی در سیستم را سرویس کند.
این وضعیت زمانی رخ می دهد که گشتاور موتور بر فرمان تأثیر بگذارد. یک خودروی دیفرانسیل جلو (FWD) هنگام شتاب گیری در صورت بروز گشتاور فرمان به سمت راست کشیده می شود.
چندین جزء می توانند منشأ مشکل باشند - یک عنصر فرمان شل، بوش بازوی کنترلی پایین خراب، پایه موتور آسیب دیده، میله اتصال انعطاف پذیر، یا حرکت بیش از حد در مفصل توپی.
چگونه آن را تعمیر کنیم؟ از آنجا که چندین جزء ممکن است مسئول این مشکل باشند، بهتر است خودرو را به تعمیرگاه ببرید. ممکن است لازم باشد دیفرانسیل لغزش محدود (LSD)، میله های ردیابی، شفت محرک میانی یا چندین جزء دیگر را تعمیر یا نصب کنید.
یک انتهای میله اتصال شل، فرسوده یا ضعیف دلیل دیگری است که چرا ماشین هنگام پیچیدن به سمت راست کشیده می شود. لرزش شدید چرخ به طور منظم رخ خواهد داد وقتی وضعیت بدتر شود. خودروهای جدیدتر به جای جعبه فرمان از سیستم رک وپینیون استفاده می کنند.
چگونه آن را تعمیر کنیم؟ اتصال فرمان ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند. بردن ماشین به تعمیرگاه بهترین راه برای تشخیص علت اصلی و انجام تعمیر است.
بلبرینگ ها برای چرخش نرم چرخ حیاتی هستند. وقتی یکی از آن ها فرسوده شود، ماشین چندین علامت هشداردهنده نشان می دهد و کشیده شدن به یک طرف یکی از آن هاست.
چگونه آن را تعمیر کنیم؟ تعمیر بلبرینگ چرخ یک فرآیند پیچیده است. برای رفع این مشکل باید از کمک حرفه ای استفاده کنید.
سیستم تعلیق به احتمال زیاد در مقطعی از کار می افتد. چندین قطعه از جمله مفاصل توپی، بازوهای کنترلی، استرس ها، کمک فنرها و بوشینگ ها ممکن است با گذشت زمان فرسوده شوند.
قطعات فرسوده باعث می شوند خودرو هنگام ترمزگیری به یک طرف کشیده شود. قطعات تعلیق نشانه های سایش را در مدت زمان طولانی نشان می دهند. بنابراین، ممکن است تا زمانی که قطعه ای آسیب نبیند یا خراب نشود، از مشکل آگاه نشوید.
چگونه مشکل کشیده شدن ماشین به سمت راست را برطرف کنیم؟ باز هم، شما نیاز به کمک حرفه ای دارید زیرا تعلیق برای سیستم ایمنی خودرو حیاتی است. چکاپ های سالانه منظم شما را از غافلگیری ناشی از خرابی یا آسیب ناگهانی قطعات تعلیق نجات می دهد.
اگر ماشین شما هنگام رانندگی شروع به کشیده شدن به یک طرف کند، چه باید بکنید؟
اگر هنگام رانندگی یا توقف متوجه کشیده شدن فرمان شوید، باید در اسرع وقت خودروی خود را توسط یک حرفه ای بررسی کنید. ممکن است مشکل ساده ای باشد که به راحتی برطرف شود، یا شاید چیزی بسیار جدی تر باشد.
آیا خودروها به طور ذاتی تمایل به کشیده شدن به سمت راست دارند؟
خودروهایی که برای رانندگی در سمت راست جاده طراحی شده اند، کمی به سمت راست کشیده می شوند. این برای جلوگیری از انحراف خودرو به سمت ترافیک روبرو در صورتی است که راننده پشت فرمان به خواب برود. با این حال، این فقط باید یک کشش کوچک به سمت راست باشد.
کدام زاویه تراز باعث کشیده شدن می شود؟
کامبر می تواند کشش ایجاد کند، اما این کار را با تفاوت از یک طرف به طرف دیگر انجام می دهد، نه با خیلی منفی یا مثبت بودن. اگر کشش شما به دلیل کامبر باشد، همیشه به سمتی کشیده می شود که کامبر بیشتری دارد (از منفی به مثبت).
وقتی پدال ترمز فشرده می شود، محتمل ترین دلیل کشیده شدن ماشین به سمت راست چیست؟
اگر ماشین هنگام ترمزگیری به یک طرف کشیده شود، این معمولاً نشان دهنده مشکلی در ترمزهای سمت مقابل است. ترمزهای خود را به طور منظم بررسی کنید و اگر به مشکلی مشکوک شدید، در اسرع وقت آن را بررسی کنید.
چرا ماشین من هنگام شتاب گیری کشیده می شود؟
یکی از شایع ترین دلایل تکان خوردن ماشین، شمع های فرسوده یا سیم های برقی متصل به آن هاست. یک شمع معیوب باعث می شود موتور بد کار کند و وقتی سرعت می گیرید، خودروی شما تکان بخورد.
در مجموع، حتی با مراقبت ویژه، قطعات سیستم تعلیق و ترمز خودروی چهارچرخ شما با گذشت زمان فرسوده می شوند.
با این حال، تشخیص زودهنگام علائم سایش می تواند به شدت در حفظ این قطعات در بهترین شرایط ممکن کمک کند، از مشکلات کشیده شدن ماشین به سمت راست جلوگیری کند و زمان تعویض آن ها را مشخص کند.
در پایان، توجه به موقع به علائم کشیده شدن ماشین به سمت راست و اقدام سریع برای رفع آن، نه تنها ایمنی رانندگی شما را تضمین می کند، بلکه از هزینه های سنگین تعمیرات ناشی از غفلت نیز جلوگیری خواهد کرد.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته