فولکس واگن در هفته گذشته با معرفی نسخه هیجانانگیزتر فولکس واگن تیگوان خبرساز شد. اما با وجود این اخبار جذاب، این شرکت آلمانی مانند سایر خودروسازان باید بهزودی در نتیجه تعرفههای سنگین «دونالد ترامپ» بر صنعت خودرو، قیمت محصولات خود در آمریکا را افزایش دهد.
البته فولکس واگن به مشتریان اطمینان داده است که تا پایان ماه مه نگران هیچگونه افزایش قیمتی نباشند. «کیل گرونر»، مدیر اجرایی فولکسواگن در آمریکای شمالی، در مصاحبهای با بلومبرگ گفت که هنوز در مورد شرایط و تأثیرات تعرفهها مطمئن نیست، اما تا پایان ماه مه این اطمینان را به مشتریان داد که محصولات این شرکت افزایش قیمت نخواهند داشت.
فورد، استلانتیس، هیوندای و جنسیس پیشازاین به مشتریان اطمینان دادهاند که تا ماه ژوئن هیچ اقدامی برای افزایش قیمت صورت نخواهد گرفت. البته درست مانند فولکسواگن، برخی از آنها هم نمیتوانند برای مدت طولانی از مشتریان در برابر افزایش قیمت محافظت کنند.
با وجود اینکه فولکس واگن یک کارخانه مونتاژ در چاتانوگای ایالت تنسی دارد، اما یکی از برندهایی است که به شدت تحت تأثیر تعرفهها قرار خواهد گرفت. اطلس و اطلس کراس اسپرت، تنها مدلهای فولکس واگن هستند که در آمریکا مونتاژ میشوند. بقیه مدلها از کشورهای مختلف وارد ایالات متحده میشوند. حتی تیگوان جدید در مکزیک مونتاژ میشود که با تعرفه ۲۷.۵ درصدی مواجه خواهد شد.
گرونر در مصاحبه با بلومبرگ توضیح داد که اظهارات قبلی در مورد استراتژی قیمتگذاری جدید فولکس واگن بهدلیل تعرفهها به اشتباه تعبیر شده است. پیشازاین گزارش شده بود که فولکسواگن قصد دریافت هزینههای واردات از مشتریان را دارد که این موضوع صحت نداشت. او گفت که منظور آنها نظرخواهی از نمایندگیها در مورد استراتژی قیمتگذاری بوده است.
فولکس واگن هنوز در مورد استراتژی قیمتگذاری خود پس از ماه مه تصمیم نگرفته است. گرونر گفته است که میتوان هزینه تعرفهها را در میان تأمینکنندگان، فروشندگان و مشتریان تقسیم کرد. به گفته گرونر، هرگونه افزایش قیمت پس از ماه مه به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تأثیرات تعرفهها، عوامل زنجیره تأمین و استراتژیهای قیمتگذاری رقابتی برای این موضوع در نظر گرفته خواهند شد.