در چند روزی که دادگاه ضدانحصاری متا برگزار شده، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) و شاهدان پرونده اطلاعات جالبی از گذشته این شرکت افشا کردهاند که ممکن است به جداسازی اینستاگرام و واتساپ منجر شود. در جلسه اخیر این دادگاه، همبنیانگذار اینستاگرام حاضر شد و گفت «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، این اپلیکیشن را تهدیدی برای فیسبوک میدانست.
براساس گزارش ورج، هنگامی که اینستاگرام در سال 2012 به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد، «کوین سیستروم»، همبنیانگذار این شرکت، معتقد بود که پیوستن به فیسبوک به رشد اینستاگرام کمک میکند. البته این اتفاق هم افتاد، اینستاگرام حالا میلیاردها کاربر دارد، اما اکنون او میگوید این موفقیت چندان مدیون فیسبوک نیست.
سیستروم در دادگاه با محوریت تجزیه اینستاگرام و واتساپ از متا گفت مارک زاکربرگ چندینبار منابع مهم را از اینستاگرام دریغ کرد تا به رشد فیسبوک آسیب نرسد. پیشتر در جلسه دیگر این دادگاه، ایمیلهای داخلی مدیران فیسبوک نیز فاش شده بود؛ در این ایمیلها دیدیم مارک زاکربرگ پیش از خرید اینستاگرام از رشد این اپلیکیشن عکسمحور نگران بود و حتی یکی از برنامههای او خرید این اپلیکیشن محبوب و اضافهنکردن ویژگیهای جدید به آن بود.
کوین سیستروم در طول حدود شش ساعت حضور در جایگاه شاهد درباره گذشته اینستاگرام و فیسبوک صحبت کرد. مارک زاکربرگ نیز چند روز قبل روی همان صندلی نشسته بود و توضیح داد که چگونه اینستاگرام بدون کمک او احتمالاً امروز به قطب شبکههای اجتماعی تبدیل نمیشد. در مقابل، صحبتهای سیستروم زاکربرگ را رئیسی حسود نشان میدهد که فقط به محصول خودش، فیسبوک، اهمیت میداد. سیستروم توضیح داد که چگونه او و دیگر بنیانگذار اینستاگرام، «مایک کریگر»، در سال 2018 پس از مداخلههای زاکربرگ در کارهای اینستاگرام، دست از کار کشیدند.
البته در دادگاه به سیستروم یک نمودار نشان داده شد که در آن جزئیات ادغام ویژگیهای فیسبوک با اینستاگرام درج شده بود. برای مثال نوتیفیکیشنهایی اینستاگرام را در فیسبوک تبلیغ میکرد. سیستروم در پاسخ گفت اندکی قبل از کنارهگیری او و کریگر، زاکربرگ تصمیم گرفت به ادغام ویژگیها پایان دهد، زیرا از نظر سیستروم، مدیرعامل متا نمیخواست اینستاگرام به قیمت آسیبدیدن فیسبوک رشد کند. سیستروم گفت: «ما تهدیدی برای رشد آنها بودیم.»
او میگوید: «اگر اینستاگرام به این سرعت رشد نمیکرد، فیسبوک به این سرعت کوچک نمیشد.» در آن زمان، اینستاگرام بهتازگی به یک میلیارد کاربر رسیده بود که حدود نیمی از آنها کاربران فیسبوک بودند. به گفته سیستروم زاکربرگ در اینستاگرام «کم سرمایهگذاری» میکرد و به آن منابعی نمیداد.
برای مثال سیستروم میگوید وقتی مارک زاکربرگ اعلام کرد تغییر بزرگ بعدی در شبکههای اجتماعی، ویدیو است به فیسبوک حدود 300 کارمند اضافی برای ساختن بخش ویدیو اختصاص داد، درحالیکه اینستاگرام هیچ نیروی انسانی بیشتری دریافت نکرد.