گل یا پوچ مدیری بین دو غول ایرانی جنگ راه انداخت!

برترین‌ها چهارشنبه 03 اردیبهشت 1404 - 12:47
روزنامه خراسان در شماره امروز خود در گزارشی به قلم مصطفی قاسمیان به این پرسش که "بازی قدیمی ایرانی، چطور به صحنه علنی رقابت فیلیمو و فیلم‌نت تبدیل شد" پاسخ داده است.

برترین‌ها: در روزهای اخیر و در شرایطی که حدود یک ماه از نخستین اطلاع‌رسانی درباره برنامه اینترنتی «شاه‌گل» می‌گذرد، بحث‌ها درباره این برنامه بالا گرفته و این مجموعه در حالی که هنوز به انتشار نرسیده، در مرکز میدان رقابت دو پلتفرم اصلی بازار نمایش خانگی قرار گرفته است. «شاه‌گل» را فیلم‌نت ساخته و پخش خواهد کرد و این در حالی است که فیلیمو نیز فصل دوم «گل یا پوچ» را با مجری معرفی‌نشده‌ای به پخش خواهد رساند. داستان رقابت این دو پلتفرم بر سر این بازی که به عنوان اولین رئالیتی‌شوی کاملاً اورجینال ایرانی شناخته می‌شود، داستانی جذاب و شنیدنی‌ است.

golyapoch-2-01

روزنامه خراسان در شماره امروز خود در گزارشی به قلم مصطفی قاسمیان به این پرسش که "بازی قدیمی ایرانی، چطور به صحنه علنی رقابت فیلیمو و فیلم‌نت تبدیل شد" پاسخ داده. با ما همراه باشید.

«گل یا پوچ» با رفقای سابق فیلم‌نت

سال ۱۴۰۳ و در حالی که رئالیتی‌شوهای اینترنتی چاره‌ای جز جذب چهره‌های هنر و ورزش در جایگاه شرکت‌کننده نداشتند، «گل یا پوچ» با حضور شرکت‌کننده‌های حرفه‌ای و رقم قابل توجه ۱.۵ میلیارد تومانی به عنوان جایزه تیم برنده، به تولید رسید. پشتوانه تغییر رویکرد این برنامه از سلبریتی‌ها به حرفه‌ای‌ها، حضور مهران مدیری ستاره گران‌قیمت سینما در جایگاه مجری بود؛ ریسکی که بنا بر شنیده‌ها، به آمار نه‌چندان عالی تماشای «گل یا پوچ» منجر شد ولی در نهایت پلتفرم را مجاب کرد که سری دوم برنامه را بسازد. جالب آن جا بود که تهیه‌کنندگی این اثر را علی اسدزاده بر عهده داشت که مدتی پیش از ساخت «گل یا پوچ» در فیلیمو، از چهره‌های کلیدی مدیریتی حاضر در پلتفرم فیلم نت بود، اما بعدها از این پلتفرم جدا شد و برای همکاری به فیلیمو پیوست و این روزها به همراه همسرش تینا پاکروان، «تاسیان» را در حال انتشار دارند که ابزار اصلی فیلیمو برای رقابت سریالی با فیلم‌نت است. به هر روی، «گل یا پوچ» پس از یک فصل کم‌چالش، ناگهان به محل اختلاف جالب و علنی دو پلتفرم اصلی تبدیل شده است.

«شاه‌گل» آمد

زمستان ۱۴۰۳ و در حالی که «گل یا پوچ» به تازگی به پایان رسیده بود و حتی مهران مدیری همراه با علی اسدزاده به جلسه ساترا برای بررسی طرح «گل یا پوچ ۲» در فیلیمو رفته بود، خبر رسید پلتفرم فیلم‌نت قرار است رئالیتی‌شوی «شاهکار» را با اجرای مهران مدیری بسازد و این بار بازی «یه‌قل دوقل» را محور قرار دهد؛ اتفاقی که باعث شد بسیاری تصور کنند مدیری قرار است به احیای بازی‌های محلی ایرانی از طریق نمایش خانگی بپردازد. ماجرا چالش خاصی ایجاد نکرد، تا اواخر اسفند ۱۴۰۳ که ناگهان رسانه رسمی پلتفرم فیلم‌نت با یک تیزر تبلیغاتی کوتاه از پشت صحنه عکس‌برداری تبلیغاتی از مهران مدیری، این برنامه را «شاه‌گل» معرفی کرد و در شعار تبلیغاتی کوتاهی که به وضوح یک کنایه پیروزمندانه به فیلیمو بود، نوشت: «گل دست فیلم‌نته...». استفاده این تعبیر با بهره‌گیری از اصطلاحات بازی گل یا پوچ، کنایه‌ای تبلیغاتی به جذب مهران مدیری ستاره مسابقه «گل یا پوچ» از فیلیمو بود.

1403022918402557930071494

در این ویدئوی کوتاه البته نیک یوسفی هم که کارگردانی «گل یا پوچ» را بر عهده داشت، دیده می‌شد تا مشخص شود فیلم‌نت هم مجری و هم کارگردان رئالیتی‌شوی فیلیمو را جذب کرده و نام مسابقه را هم طوری انتخاب کرده که در شروع دو عنوان برنامه، ۳ هیچ از رقیبش پیش باشد. حال مشخص نبود که برنامه «شاهکار» از ابتدا به عنوان یک مسابقه گل یا پوچ طراحی شده بود یا بعد از مدتی، عوامل پلتفرم فیلم‌نت تصمیم گرفته بودند محوریت آن را از یه‌قل دوقل به گل یا پوچ تغییر دهند و به رقابت با فیلیمو بپردازند.

ماجرای گل یا پوچ «اصلی»

حال در روزهای اخیر، رسانه‌های مجازی پر شده از یادداشت‌هایی عموما بدون امضا، با این مضمون: فیلم‌نت که پیش از این «پدرخوانده» را از «شب‌های مافیا»ی فیلیمو گرته‌برداری و برای ساخت آن از حضور سعید ابوطالب سازنده «شب‌های مافیا» استفاده کرده بود، یک بار دیگر دست به گرته‌برداری از محصول موفق فیلیمو زده و «شاه‌گل» را از «گل یا پوچ» کپی کرده؛ اما همچنان مسابقه «اصلی» در فیلیمو پخش می‌شود و با تداوم حضور علی اسدزاده در جایگاه تهیه‌کننده، قرار است ۳ فصل دیگر از این رئالیتی‌شو در دسترس کاربران فیلیمو قرار گیرد. اهالی رسانه می‌دانند انتشار ناگهانی این دست یادداشت‌های مشابه در رسانه‌های مختلف، نشان از پمپاژ رسانه‌ای قوی دارد که از قضا منشأ اغلب این‌گونه فضاسازی‌ها خود پلتفرم‌ها هستند. در این یادداشت‌ها همچنین بر جایزه بی‌سابقه ۵ میلیارد تومانی این مسابقه هم تأکید می‌شود تا رقابت با برنامه مدیری به اوج برسد. در عین حال سوال مهمی که در این روزها درباره «گل یا پوچ» فیلیمو وجود دارد، مجری آن است که در فصل نخست ستاره برنامه بود و دلیل اصلی جذابیت نسبی آن برای مخاطب عام. بنابراین اگر اسدزاده و فیلیمو بتوانند ستاره شاخصی در حد و اندازه‌های مهمان مدیری را -مثل احسان علیخانی که در «جوکر» با فیلیمو همکاری می‌کند- برای اجرای «گل یا پوچ ۲» استخدام کنند، احتمالاً می‌توانند به رقابت با «شاه‌گل» فیلم‌نت امیدوار باشند، وگرنه از همین حالا باید پیروز این رقابت را مدیری و فیلم‌نت دانست.

888

سینماتیکت در برابر کورش

نکته جالب آن که ماجرای رقابت فیلیمو و فیلم‌نت به این اتفاقات منحصر نمی‌شود و پیش از این‌ها شروع شده. یک سال پیش در همین روزها بود که بعد از اختلافاتی کم و بیش در پشت پرده، پردیس سینمایی کورش به مدیریت علی سرتیپی (مدیرعامل فیلم‌نت) همکاری‌اش را به صورت رسمی با سامانه بلیت‌فروشی سینماتیکت (متعلق به صباایده مالک فیلیمو) قطع کرد؛ تا چالش‌های دو هلدینگ بزرگ صباایده (فیلیمو، آپارات و سینماتیکت) و گلرنگ (کورش و فیلم‌نت) علنی شود. در بیانیه قطع همکاری نیز علت این اقدام «عدم تفاهم با سیاست‌گذاری‌های غیرکارشناسانه سامانه بلیت‌فروشی سینماتیکت» ذکر شده بود. مدت کوتاهی بعد و در ایام اکران فیلم «خجالت نکش ۲» که توسط شرکت فیلمیران پخش می‌شد، اقدام اهالی سینماتیکت برای قرار دادن این اثر در صفحه دوم فهرست فیلم‌ها، خشم اهالی فیلمیران را برانگیخت و به یک جنجال سینمایی - رسانه‌ای منجر شد. فیلمیران که توسط علی سرتیپی مدیریت می‌شود و به نوعی خواهرخوانده پلتفرم فیلم‌نت به شمار می‌آید، بعد از ورود شورای صنفی نمایش، در این ماجرا به پیروزی رسید و سپس منتظر سکانس بعدی رقابت شد که این روزها شاهد آن هستیم.

منبع خبر "برترین‌ها" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.