سیدستار هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره روند پیشرفت طرح ملی جی نف یا همان اطلاعات نشانی محور (کدپستی) در دولت چهاردهم افزود: برای تحقق دولت الکترونیک یا هوشمند باید هویت افراد با نگاه کد ملی مشخص باشد به این معنا که افراد برای دریافت خدمات بتوانند براساس هویت مشخص، خدمات دریافت کنند.
وی گفت: امروزه موضوع استفاده از کد ملی در خدمات دولتی و خصوصی جا افتاده است به این معنا که زمانی که وارد یکی از پورتالها، سایتها و سکوهای دریافت خدمات میشویم به صورت طبیعی یک شماره تلفن طلب میشود که به نام کد ملی فرد باشد و با ارسال پیامک یکبار مصرف، امکان ورود به سامانه برقرار میشود.
آقای هاشمی افزود: به عبارتی در این قالب، یکی از مدلهای شناخته شده احراز هویت بر اساس کدملی اتفاق میافتد و در نظام حکمرانی این امکان وجود دارد که تشخیص میدهد افراد در حوزههای بانکی، سلامت و انرژی چه خدماتی را دریافت میکنند و اگر کیفیت خدمات دریافتی مناسب نباشد بازخوردهای مناسبی برقرار میشود و امکان برقراری ارتباط از طریق مبادی ذیربط حاکمیتی و خصوصی وجود دارد.
وی با بیان اینکه امروز دیگر در بحث کد ملی و دریافت خدمات هوشمند، دغدغهای نداریم افزود:، اما در کنار این محور، محوری دیگر هم به شدت نقش ایفا میکند و آن این است که هویت مکانی هم که تحت عنوان طرح جی نف، سالها در دستور کار دولت هاست تعیین تکلیف شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کدملی و کدپستی در کنار هم به شدت میتواند کمک کند تا مردم در حوزههای مختلف خدمات کیفی تری را دریافت کنند و بحث جی نف به مکان و مدیریت زمین برمی گردد به این معنا که بتوانیم برای هر کدام از بلوکها یا پلاکها، کدپستی منحصر به فردی ارائه دهیم و اگر خدمتی را فردی دریافت میکند برغم مشخص بودن کد ملی مشخص شود که این خدمت را برای چه زمین و خانه و در چه مکانی دریافت میکند.
هاشمی در باب اهمیت موضوع به مثالی اشاره کرد و گفت: یک زمان در سامانههای مدیریت انرژی مشخص است که به یکی از شهروندان با کد ملی خاص مثلا کنتور برق یا آب واگذار شده که ممکن است بیش از یک کنتور به نام فرد باشد، اما این که این کنتور کجاست و در کجای کشور قرار میگیرد برای ما اهمیت دارد، چون اگر در مناطق گرمسیر یا سردسیر قرار گیرد میزان مصرف متعارف فرد میتواند متفاوت باشد.
وزیر ارتباطات افزود: در کنار کد ملی باید کدپستی متصل به خدمات داشته باشیم و باید بتوانیم اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکتها را در مکانهای مختلف شهر یا کشور داشته باشیم و برای مثال ممکن است فردی بخواهد در حوزه آبزیان یا فناوری فعالیت کند ممکن است با یک پیمایش یا پردازش روی شرکتهای موفق بر اساس محل فعالیت شان توصیه کنیم که اگر شما دنبال ثبت یک شرکت در حوزه فناوری هستید بهتر است در این استانها شرکت را ثبت کنید.
وی گفت: بنابراین به نوعی خدمات ما علاوه بر اینکه از یک مسیر به کدملی افراد وصل میشود از یک مسیر دیگر به مکان افراد وصل میشود که به شدت میتواند در فرآیند شفاف سازی و مباحث مرتبط با دولت هوشمند کمک کننده و راهگشا باشد.
آقای هاشمی افزود: وقتی از کدپستی سخن میگوییم صرفا بحث کدپستی در جی نف موضوعیت ندارد و به عبارتی ما چند موجودیت را باید در کنار هم در نظر بگیریم که شکل بگیرد و آن موجودیتها در کنار کدپستی عبارت خواهد بود از نقشه یا زیرساخت نقشه که باید برای ارائه خدمات وجود داشته باشد و خدمات شهری بدون مراجعه حضوری ارائه شود.
وی گفت: برهمین اساس نیازمند نشانی استاندارد هستیم که در استاندارد جهانی سه بخش و سیلاب دارد و باید طول و عرض جغرافیایی یا همان مکان نما (لوکیشن) داشته باشیم که بتوانیم خدمات را به موقع و با حداقل هزینه به شهروندان ارائه کنیم.
وزیر ارتباطات گفت: با این نگاه کلی، طبیعی است که دستگاههای خدمت رسان، باید در نگاهی هم افزا این مهم را رقم بزنند و به عبارتی باید یک نقشه پایه داشته باشیم که در آن بتوانیم بلوکها و پلاکها را ساماندهی کنیم و عملا بقیه دستگاههای خدمت رسان از شهرداریها تا حوزه آب و برق و گاز باید بیایند و خودشان را روی این نقشهها جانمایی کنند یعنی مشخص باشد که میزان خدمات دستگاههای مختلف که به این نقطه از شهر ارائه میدهند چه میزان و ظرفیتی دارد.
هاشمی گفت: مثلا در بحث مصرف، با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی میتوانیم بدانیم میزان ورودی برق و گاز در ایستگاههای بالادستی چقدر است و قطعا میزان مصرف در محلهها تفاوت دارد. اگر جایی تفاوت زیاد بود میتوان حدس زد که شاید احتمالا نشتی در مصرف انرژی وجود دارد و اگر اطلاعات نقشه و مکان برقرار باشد میتواند کمک کند تا مدیریت بهینه مصرف داشته باشیم و خدمات مناسب و با کیفیتی را به مردم ارائه کنیم.
وزیر ارتباطات افزود: هم اکنون دستگاههای مختلفی در کشور نقشه تولید میکنند که هزینههایی بر کشور تحمیل میکند و اینها به صورت یکپارچه نیستند مثلا در حوزه مدیریت شهری و همچنین در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقشههایی بر بستر جی آی اس تولید میشود و در شرکت ملی پست هم شاهد تولید نقشههایی هستیم که چالش جایی است که این نقشهها در پارهای موارد روی هم انطباق پیدا نمیکند و اینجا پیچیدگی طرح جی نف خودش را نشان میدهد.
وی گفت: بر همین اساس از ابتدای دولت چهاردهم با نگاه رئیس جمهور مبنی بر شفاف سازی و ارائه خدمات کیفیتر به مردم عملا وارد این مقوله شدیم که بتوانیم یک هم افزایی میان دستگاههایی که در این فضا فعالیت میکنند ایجاد کنیم.
هاشمی افزود: آنچه در گام نخست و مبنایی در دستور کار قرار گرفته این است که ما عملا بتوانیم این نقشه را به صورت واحد تجمیع کنیم؛ یک جایی نقشه را فقط یک دستگاه دارد که ما ان را به اشتراک میگذاریم و یک جاهایی نقشههای متعددی داریم که باید با هم تطبیق دهیم و انطباق اینها کمک میکند که به سمت محقق شدن دولت هوشمند گامهای استوارتری برداریم تا بتوانیم مانع مراجعات حضوری مردم به دستگاههای مختلف شویم.
وی به تعامل با قوه قضاییه هم در این خصوص اشاره کرد و افزود: نقشههایی را میان وزارت ارتباطات و قوه قضاییه به محوریت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به اشتراک گذاشتهایم و نقشهها ۷۵ تا ۸۰ درصد همپوشانی دارند منتها باید این نقشه را به صورت کامل انطباق دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از اقدامات دیگر تعامل با سازمان اوقاف بوده است و در این مسیر از ظرفیتهای سازمان فضایی و نقشههای ماهوارهای استفاده و آن را یک کاسه کردهایم و در همین بازه زمانی کوتاه، جهش خوبی داشتیم یعنی درحال توسعه پایگاه داده با جی آی اس مناسب و قابل استفاده مشترک برای دستگاهها هستیم.
وی در این باره به یکی از موانع بر سر راه اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از کدپستی میکنیم به این معناست که باید معابر نامگذاری و پلاک کوبی شوند که اگر بخواهیم معطل پلاک کوبی و نامگذاری معابر، پلها و گذرگاهها بمانیم زمان بر است بنابراین با نگاه هوشمند و با استفاده از ظرفیت نامگذاری نشانهها به صورت مجازی این کار را انجام دادیم.
هاشمی افزود: در توافق با عناصر ذی مدخل این کار انجام شد و از این مرحله هم عبور کردیم و تا حد زیادی به لحاظ زیرساختی توانستیم این موضوع را ساماندهی کنیم و گمان میکنم در چند ماه آینده به حد قابل قبولی میرسد که در بحث استعلامات برخط بدون مراجعه حضوری به دستگاههای مختلف بتوانیم این خدمت را ارائه دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گام بعدی ما در زمان مراجعه شهروندان به دستگاه هاست که در فرآیند خدمت گیری نباید خوداظهاری نشانی به دستگاه داشته باشند و یا اگر چیزی را اظهار میکنیم صحت سنجی آن با پایگاه داده استاندارد باید انجام شود. مثلا اگر کسی درخواست کنتور برق میکند اگر کد ملی را خواست کدپستی هم باید صحت سنجی شود و از ما این استعلام انجام شود که پراکندگی و نگاه جزیرهای به حداقل ممکن برسد.
هاشمی گفت: به تفکیک دستگاههای مختلف گزارشی درباره پیشرفت کارشان ارائه کردیم و برخی دستگاهها مانند حوزه مالیاتی اهمیت بیشتری دارند و با توجه به تاکید رئیس جمهور باید دستگاههایی که همکاری میکنند قدردانی شوند و دستگاههایی که همکاری کمتری دارند خدماتشان را سریعتر روی این بستر قرار دهند.
وی افزود: وزارتخانههایی مثل راه و شهرسازی، کشور و شهرداریها خیلی اهمیت دارند و در بحث شهرها با شهرهای کوچک چالشهای بیشتری داریم چرا که سامانه استانداردی ندارند و از آنجا که ذات زمین پویا و مرتب در حال تغییر است حتما اطلاعات امروز با فردا تفاوت دارد، چون شهرها درحال ساخت و ساز، تخریب، تفکیک، تجمیع، نوسازی و بازسازی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم تا پایان امسال بخش عمدهای از این اتفاق بیفتد که در بحث کدپستی هم کسب و کارهای بخش خصوصی و هم در حاکمیت هر آنچه که شبیه کد ملی بوده است شروع به کار کند و در طول زمان تکمیل شود.
وی درباره آماری از معابر بدون نام گفت: در کشور حدود یک میلیون معابر بدون نام داریم و در بحث ساختمانها اعم از شهری و روستایی ۷ میلیون ساختمان داریم که پلاک کوبی نشدهاند و یکی از پیچیدگیهای طرح جی نف و طولانی شدن مدیریت زمین همین موضوع است، زیرا یک کار میدانی بسیار پرحجمی است، اما از طرفی باید به این فکر کنیم که بالاخره این موضوع به جریان بیفتد، چون بحث مدیریت مصرف در حوزه انرژی بدون استفاده از ظرفیت جی نف امکان پذیر نخواهد بود و با یک نگاه اتکایی به سمتی رفتهایم که تا زمانی که معابر نامگذاری شوند عملا از یک نشانی مجازی استفاده میکنیم که این فرآیندها در دستگاهها متوقف نشود و وقتی نامگذاری شدند فقط جایگزین میکنیم و خیلی چالشی در فرآیندهای دولت هوشمند برای خدمات غیرحضوری نخواهیم داشت.