وی با اشاره به تحول در روشهای آموزشی، گفت: آموزش با شیوههای سنتی دیگر پاسخگو نیست و استفاده از روشهای نوین آموزشی ضروری است. ظفرقندی اعلام کرد که شیب خروج نخبگان از کشور، که پیشتر ۶۰ درصد بود، اکنون به شیب منفی رسیده و در برخی موارد معکوس شده است.
وزیر بهداشت ارتقای سواد سلامت عمومی را مهمترین هدف آموزش علوم پزشکی دانست و افزود: بسیاری از مردم از بیماریهای خود بیخبرند؛ به عنوان مثال، ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت و ۳۰ درصد افراد دارای فشار خون از وضعیت خود اطلاعی ندارند. به همین دلیل آموزش سلامت باید به مدارس، خانهها و حتی تلفن همراه مردم راه پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از برخی بیماریها مانند سرطان پستان و پروستات با آموزشهای اولیه ممکن است، گفت: ارتقای سواد سلامت حتی پیش از مرحله پیشگیری قرار دارد، چرا که در صورت پیشرفت بیماری، درمان بسیار پرهزینه و دشوار خواهد بود.
ظفرقندی آموزش علوم پزشکی را نیازمند سه مؤلفه علم، مهارت و نگرش دانست و تصریح کرد: آموزش بدون مهارت کارآمد نیست و کیفیت آموزش خط قرمز وزارت بهداشت است. همچنین اخلاق عملی نیز باید در محورهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: آموزش پزشکی علاوه بر کیفیت، باید با عرق ملی، مناطق محروم و روشهای نوین پیوند بخورد. وی همچنین به گنجاندن مهارت در آزمونهای بورد اشاره کرد و افزود: آموزش صرفاً به معنای تدریس در کلاس نیست و دانشآموختهای که فاقد مهارت عملی باشد، کارایی لازم را نخواهد داشت.
در پایان این مراسم که با حضور رئیسجمهور برگزار شد، از برگزیدگان جشنواره تقدیر به عمل آمد. این جشنواره با هدف شناسایی و تشویق دستاوردهای برتر آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد و برگزیدگان در شش محور اصلی شامل مدیریت و رهبری آموزشی، یاددهی و یادگیری، تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی، ارزشیابی، یادگیری الکترونیکی و طراحی و تولید محصولات آموزشی معرفی شدند. در این دوره، ۱۷ نفر از دانشگاههای مختلف کشور موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر شدند.