امیرمسعود عابدین: در دنیای امروز خودرو، گاهی اوقات با خودروهایی مواجه میشویم که با وجود ظاهر سادهای که دارند، قدرت زیادی را در زیر پوست خود پنهان کردهاند. علیرغم تحولاتی که خودروهای برقی در این زمینه به راه انداختهاند، همچنان شگفتیهایی وجود دارند که از برقی بودن نشات نمیگیرند. تویوتا کمری ۹۰۰ اسب بخاری، مثال خوبی برای این موضوع است.
سال ۲۰۱۴، کمری جدید با مدل ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد. این خودرو با طراحی جدید و نسبتا تهاجمیتر خود، توانست مثل همیشه توجهات را به سمت خود جلب کند. کسی از این خودرو انتظار سرعت و قدرت زیاد را نداشته و همان راحتی و کیفیت همیشگی را از کمری میخواستند، اما یک نفر تصمیم گرفت که این خلأ را پر کند. بنابراین، یک کمری متفاوت اما با همان ظاهر ساده خلق شد و به نمایشگاه SEMA، رویدادی برای خودروهای قدرتمند آمد.
براساس گزارش thedrive، پروژهای طراحی شد تا یک خودروی قدرتمند، روی پلتفرم و با پوسته تویوتا کمری تولید شود. در واقع قرار بود کمری محبوب تبدیل به یک خودروی اسلیپر (ظاهری معمولی با عملکرد فوقالعاده) شود. کل پروژه با مدیر موتوراسپرت تویوتا، استیو اپلبوم، آغاز شد. او میخواست این کمری اسلیپر را برای SEMA بسازد. بنابراین، تویوتا یک خودروی SEMA را دقیقاً طبق درخواست ساخت و نامی به سادگی ممکن به آن داده شد: تویوتا اسلیپر کمری.
زیر پوسته اسلیپر کمری، یک شاسی کامل با لوله فولادی قرار گرفت. قلب تپنده این هیولا، یک موتور ۵.۷ لیتری V۸ سوپرشارژ ۳UR-FE TRD گرفته شده از تویوتا توندرا بود. این ترکیب ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید میکند، اما با توجه به اینکه این خودرو برای نمایشگاه SEMA ساخته شده، این تمام کاری نیست که کمری سوپرشارژ میتواند انجام دهد. کمری هاتراد قادر به استفاده از دوز ۳۰۰ نیتروس اکسید است و میتواند حدود ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گیربکس، محور عقب و سیستم الکترونیکی خودرو نیز از توندرا گرفته شد. نکته شگفتانگیز دیگر در مورد این تویوتا این است که در ۱۱ هفته ساخته شده است.
برای مسابقه، کمری از تایرهای درگ ریسینگ با اندازه ۳۳۵/۳۰/۱۸ استفاده کرد. زمان تخمینی برای طی کردن مسافت یکچهارم مایل، ۹٫۸ ثانیه برآورد شد. ویدئوی زیر، نشاندهنده عملکرد بالای کمری در روز مسابقه است.
۵۸۳۲۲