گزارش مالی منتشر شده از سوی آلفابت نشان میدهد که موتور جستجوی گوگل همچنان بهعنوان پردرآمدترین قسمت این شرکت توانسته در سال گذشته، رشد قابلقبولی را به ثبت برساند و با وجود تهدید چتباتها، همچان میلیاردها دلار سود را به ارمغان آورد.
گوگل در سال گذشته از قابلیت AI Overviews رونمایی کرد که میتواند یک مرور جامع پیرامون جستجوها را در بالای نتایج کلاسیک به کاربران نشان میدهد. به نظر میرسد که این ویژگی ساده اما کاربردی که به لطف مدلهای زبانی بزرگ امکانپذیر شده است، توانسته برگ برنده گوگل در مقابل سرویسهای رقیب مبتنیبر هوش مصنوعی مثل ChatGPT باشد که میتوانند نتایج دقیقتر را پیرامون یک کلیدواژه یا پرسش، فراهم سازند. البته چتبات جمینای گوگل هم در این میان، نقش مهمی برعهده داشته و ارائه رایگان امکانات متعدد توسط آن، مزیت رقابتی قدرتمندی را برای گوگل ایجاد کرده است.
آمار منتشر شده از سوی آلفابت نشان میدهد که این شرکت توانسته است در سهماهه ابتدایی سال جاری میلادی، سودآوری ۹۰.۲ میلیارد دلاری را به ثبت برساند. این رقم در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته میلادی شاهد رشد ۱۲ درصدی بوده که به دلیل توسعه و افزایش درآمد بخشهای مختلف آلفابت مثل موتور جستجو، سرویس تبلیغات یوتیوب و خدمات پردازش ابری انجام گرفته است. مقدار عظیمی از سود آلفابت همچنان به جستجوی گوگل و سرویسهای وابسته به آن تعلق دارد که با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴، اکنون به ۷۷.۳ میلیارد دلار در اولین فصل سال جاری میلادی رسیده است. همچنین سرویسهای یوتیوب پرمیوم و گوگل وان هم اکنون ۲۷۰ میلیون کاربر پولی دارند. سرویس گوگل کلاد هم با درآمد ۱۲.۳ میلیارد دلاری، رشد ۲۸ درصدی را نشان داده و همچنان پابهپای رقبای خود یعنی مایکروسافت آژور و AWS درحال جذب مشتریان جدید است.
سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت در پست خود روی شبکه اجتماعی X، اشاره داشته است که تعداد کاربران سرویس AI Studio به لطف ارائه مدل جمینای ۲.۵ پرو، رشد ۲۰۰ درصدی را شاهد بوده است. همچنین مدل جمینای اکنون در تمامی ۱۵ سرویس اصلی گوگل در دسترس کاربران قرار دارد و تعداد استفادهکنندگان از آن هم به ۵۰۰ میلیون نفر رسیده است. قابلیت AI Overviews هم به ۱.۵ میلیارد کاربر دست پیدا کرده است که رقم چشمگیری برای یک قابلیت نوپا، محسوب میشود. سرویس تاکسیخودران وایمو نیز اکنون ۲۵۰ هزار سفر پولی ماهانه را انجام میدهد که ۵ برابر بیشتر از سال گذشته است؛ اما همچنان بخش اندکی از درآمد این غول فناوری را تشکیل میدهد.
شایانذکر است که قابلیت AI Overviews در اواسط سال گذشته میلادی در اختیار کاربران قرار گرفت؛ اما شروع ناامیدکنندهای از خود نشان داد. البته گوگل توانست با ارائه این ویژگی برای جستجوهای متنوعتر و بهبود سیستم جمعبندی محتوا، به مرور کاربران را به سوی قابلیت مذکور جذب کند و اکنون شاهد تبدیل آن به یکی از قسمتهای مهم موتور جستجوی این شرکت شدهایم. مدل هوش مصنوعی جمینای ۲.۵ پرو نیز اکنون پذیرای امکانات پیشرفتهای مثل تبدیل پادکستها به خلاصههای متنی است که با استقبال گرمی از سوی کاربران مواجه شده و امیدها برای شکست OpenAI توسط آلفابت را زنده نگه داشته است.