در یک نگاه کلی به اقتصاد ایران به نظر میرسد که مشکلات و چالشهای اقتصادی در ۵۰ سال گذشته ثابت و غیر قابل حل مینمایند.
روی کار آمدن دولتها با گرایشهای مختلف نیز باعث نشده تا ایرانیان در زمینه اقتصادی چشمانداز روشنی پیش روی خود ببینند.
در پروژه "نیم قرن با اقتصاد ایران" با استناد به اخبار و گزارش های روزنامههای "اطلاعات" و "دنیای اقتصاد" به نوعی هم "تاریخ اقتصادی" ۵۰ سال گذشته را روایت کرده و هم اکنونمان را از گذر این اخبار واکاوی میکنیم.
در سال جاری اخبار اقتصادی سالهای ۱۳۵۵، ۱۳۶۵ ،۱۳۷۵ ،۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ مورد بازخوانی قرار میگیرد.
نخستین نمایشگاه دائمی و فروشگاه بزرگ کالاها و محصولات صادراتی با نام «بازار ایران» تا 6 ماه دیگر آلمان افتتاح میشود.
سرمایه اولیه احداث این بازار که در شهر بن احداث میشود، 500 هزار مارک است که از طریق فروش سهام به بازرگانان بخش خصوصی تامین خواهد شد.
این گزارش حاکی است، تمام صادرکنندگان کالا اعم از بخش خصوصی و دولتی برای عرضه تولیدات و محصولات خود در این بازار مشمول مقررات و ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهند بود و هدف از ایجاد این نمایشگاه، توسعه صادرات غیرنفتی کالا و خدمات مصرفی و بازاریابی کالاهای ایرانی است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با هماهنگیهای انجامشده، دولت برای تامین منابع مالی موردنیاز ایرانایر محدودیتی ندارد و از تمام برنامهریزیهای نوسازی ناوگان هما حمایت میکند.
به گفته وی، امسال از محل حساب ذخیره ارزی 250 میلیون دلار برای خرید هواپیما در نظر گرفته شده که هنوز از آن استفاده نشده است.
وی با اشاره به اینکه امسال خرید 11 فروند ایرباس در دستورکار ایرانایر قرار گرفته ا ست، ابراز امیدواری کرد: 6 فروند از این هواپیماها تا شهریورماه 85 وارد ناوگان هوایی هما شود.
وی افزود: خرید پنج فروند هواپیمای توپولف تییو 204 از روسیه در مراحل نهایی امضای قرارداد است.
پیشنهاد جدید «رنو» را مجلس پذیرفت، دولت رد کرد
روز گذشته چند تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از چند واحد قطعهسازی ازجمله گروه صنعتی آذینخودرو که بیشتر در پروژه ال-90 مشارکت دارند بازدید کردند. در ابتدا قرار بود 20 درصد خودرو صادر شود، اما گفته میشود پیشنهاد جدیدی مبنی بر صادرات ترکیبی به صورت 10 درصدی خودرو و 10 دصدی قطعه توسط رنو مطرح شده که فکر نمیکنم این موضوع مورد اعتراض دولت قرار گیرد.
کاتوزیان اظهار کرد: در دوم تیرماه سال گذشته چهار اصلاحیه در قرارداد ال-90 لحاظ شد و در جلسهای به اتفاق مهندس جهانگیری، دکتر توکلی، دکتر طهماسبی و مهندس ویسه قرار گذاشتیم که یک مجمع بیطرف موضوع را بررسی کند.
وی افزود: در آن جلسه مهندس دوستحسینی به نمایندگی از مهندس جهانگیری و دکتر توکلی به نمایندگی از کمیسیون اصل 90 و مهندس ویسه موضوع را بررسی کردند و به یک جمعبندی نهایی رسیدند و قرار شد که چهار اصلاحیه در قرارداد لحاظ شود. مهندس دوستحسینی و دکتر توکلی زیر این توافق را امضا کردند، اما مهندس ویسه اعلام کرد که باید با رنو مذاکره کنم. پس از 10 روز مهندس ویسه زیر این توافق را امضا کرد و گفت که رنو تلویحا این موضوع را پذیرفته است و ما نیز فکر کردیم که رنو این چهار اصلاحیه ازجمله صادرات 20 درصدی ال-90 را پذیرفته است.
وی در پاسخ به این که چگونه شما با قرارداد ال-90 که تولید خودرو آن با 50 درصد ساخت داخل شروع میشود، مخالفت میکنید و آن را مونتاژ میدانید؛ اما با تولید خودروهایی به صورت کاملا مونتاژ مانند فولکس، فیات ماکیا و هیوندایی مخالفتی ندارید؟ گفت: مونتاژ کاری برای ما عمل پسندیدهای نیست. متاسفانه مجوز تمام این مونتاژکاریها را وزارت صنایع وقت صادر کرده است.
موسسه رتبهبندی کپیتال اینتلیجنس (CI) اعلام کرد که رتبه اعتباری کوتاهمدت ایران B است و چشمانداز رتبه ایران نیز «باثبات» تشخیص داده شده است. این موسسه همچنین رتبه اعتباری بلندمدت ایران را «BB» اعلام کرد.
در این گزارش آمده است، این رتبه بندی منعکس کننده بهبود افق اقتصادی ایران در کوتاه مدت و میان مدت به سبب لغو تحریم های هسته ای بوده است.
از نتایج لغو تحریم ها بازگشت مجموعه ای از دارایی های الی بلوکه شده کشور، افزایش صادرات محصولات هیدروکربنی و توان دسترسی دوباره به شبکه بانکی و مالی جهانی است.