به گزارش تابناک به نقل از همشهری، یوسف رشیدی، استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: استقرار استانداردهای گوناگون برای خودروها باعث کاهش آلودگی مونواکسید کربن شده است همچنین ارتقا کیفیت سوخت بنزین و گازوییل باعث کاهش غلظت مقداری از آلایندهها شده است.
وی با اشاره به مشکلات امروزی خودروهای دودزا در تهران گفت: متاسفانه وقتی مراکز معاینه فنی یک خودرو را در تهران تایید نمیکنند، مالک میتواند با همان خودرو در شهرستانها معاینه فنی بگیرد.
رشیدی بیان کرد: اقتصاد و محیط زیست ارتباط نزدیکی با هم دارند استانداردهایی مانند یورو ۵ برای ساخت خودروهای داخلی تعیین شده است، اما نمیتوان فهمید که این خودروها چقدر استانداردها را حفظ میکنند. در استانداردهای جهانی خودروهای یورو ۵ در طول عمر خود ۳ یا ۴ بار نیاز به تعویض کاتالیست پیدا میکنند در حالی که در تهران با پدیده کاتالیستهای اجارهای روبهرو هستیم.