«فیبی گیتس»، دختر بیل و ملیندا گیتس، به همراه «سوفیا کیانی»، هماتاقی سابق و ایرانی-آمریکایی خود، اپلیکیشنی جدید به نام «فیا» (Phia) راهاندازی کردهاند.
به گزارش نیویورک تایمز، این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده تا به کاربران کمک کند قیمت لباس، کفش و اکسسوریهای نو و دست دوم را مقایسه کنند و خرید بهتری داشته باشند. فیا هماکنون بهصورت اپ برای سیستمعامل iOS و همچنین بهعنوان افزونهای برای مرورگر گوگل کروم در دسترس است.
پس از نصب اپلیکیشن یا افزونه، وقتی وارد صفحه یک محصول میشوید، گزینهای با عنوان «Should I Buy This» ظاهر میشود. با کلیک روی این دکمه، فیا اینترنت را جستجو میکند و قیمتهای مدل نو و دست دوم همان کالا یا محصولات مشابه را از سراسر وب استخراج و به شما اعلام میکند که قیمت موردنظر بالاتر، پایینتر یا در محدوده معمول بازار است.
برای مثال، در یک آزمایش، صفحه مربوط به کیف Graceful PM از برند لویی ویتون با قیمت 1950 دلار بررسی شده و فیا پس از بررسی اعلام میکند که این قیمت «ارزش خرید دارد» و در کنار آن، گزینههای دست دوم مشابه از فروشگاههایی مثل Fashionphile و eBay با قیمتهایی از 1453 دلار به بالا ارائه شده است. همچنین لینکی به سایت خود فیا ارائه شد تا بتوانید کالاهای مشابه و مقرونبهصرفهتر را نیز مقایسه کنید.
فیا برای تحلیل و مقایسه قیمتها از هوش مصنوعی بهره میگیرد. این اپلیکیشن پایگاه دادهای شامل بیش از 250 میلیون کالای دست دوم از وبسایتهایی مانند The RealReal ،Vestiaire Collective ،ThredUp ،StockX ،eBay و Poshmark را بررسی میکند و براساس روندهای بازار، بهترین پیشنهاد را ارائه میدهد.
البته پیش از این هم اپلیکیشنهایی مانند Capital One Shopping ،Rakuten و Honey سعی کردهاند با مقایسه قیمتها و اعمال خودکار کدهای تخفیف، خرید اقتصادیتری برای کاربران فراهم کنند. اما تفاوت فیا در تمرکز ویژهاش بر حوزه مد و خرید دست دوم است که هم باعث صرفهجویی در هزینهها میشود و هم انتخابهای متنوعتری پیش روی خریداران قرار میدهد.
با این ایده نوآورانه، فیبی گیتس گام تازهای در ترکیب فناوری و دنیای مد برداشته و تجربه خرید آنلاین را هوشمندانهتر کرده است.